عصر خودرو

برگزاری اولین دور از گفت‌وگوهای ایران و افغانستان در تهران

عصر بازار- اولین دور از گفت‌وگوهای راهبردی ایران و افغانستان در تهران برگزار شد.

برگزاری اولین دور از گفت‌وگوهای ایران و افغانستان در تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اولین دور از گفت‌وگوهای راهبردی ایران و افغانستان در قالب پنج کمیته امنیتی،‌ اقتصادی، فرهنگی، آب و مهاجران برگزار شد.

    در  این دور از گفت‌وگوها که تا پایان روز یک‌شنبه ادامه خواهد داشت، هر یک از کمیته‌های ایرانی و افغانستانی با همتایان خود دیدار و رایزنی می‌کنند.

    این دور از گفت‌وگوها در  دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت  امور خارجه برگزار شده است.

    هیأت افغانستانی که متشکل از مقامات دیپلمات‌ها و مذاکره‌کنندگان افغانستانی است روز شنبه وارد تهران شدند.

    در جریان سفر اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران به کابل، افغانستان و ایران بر آغاز گفت‌وگوها و مذاکرات در پنج کمیته و رسیدن به یک سند همکاری‌های راهبردی توافق کردند، بر اساس این توافق، تصمیم بر آن شد تا پنج کمیته امنیتی، اقتصادی، اتباع، فرهنگی و آب در دو کشور و با حضور مقام‌های برجسته مربوط در هر بخش تشکیل شود و رهبری این کمیته به عهده وزرای خارجه دو کشور است.

    به دنبال دیدارهای بعدی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و افغانستان پس از سفر محمدجواد ظریف به کابل، از جمله سفر ابراهیم رحیم‌پور معاون وزیر امورخارجه ایران به افغانستان و شرکت او در روند کابل و هم‌چنین دیدار مجدد اشرف غنی با ظریف در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای در آستانه قزاقستان ، اراده سیاسی برای پیش برد سریع‌تر این مذاکرات به وجود آمده است.

    یکی از کمیته‌های اساسی و کلیدی و محورهای مذاکرات در این گفت وگو ، مسأله آب در یک طرف و مسائل امنیتی و اتباع (مهاجرین) در طرف دیگر خواهد بود.

    در کنار مسأله آب، مسائل مربوط به امور مهاجرین افغان و سازماندهی آنها، به خصوص مهاجرین فاقد مدرک اقامتی و هم‌چنین مسائل مبارزه علیه تروریسم ،مواد مخدر، از محورهای جدی مذاکرات میان دو طرف خواهد بود.

    به دنبال این مذاکرات در تهران، انتظار می‌رود دور بعدی مذاکرات این پنج کمیته در افغانستان برگزار شود.

    برچسب ها