عصر خودرو

عضو هیات رئیسه کمیته پتروشیمی مجلس مطرح کرد؛

بورس کالا سوپاپ‌ اطمینان صنایع پایین دستی

عصر بازار- عضو هیات رئیسه کمیته پتروشیمی مجلس با بیان این که بورس کالا می تواند سوپاپ اطمینانی برای تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی کشور باشد، گفت: صنایع پایین دستی در انتظار اجرای قانونی هستند که بر اساس آن، مواد خام و پتروشیمی باید در بورس کالا عرضه شود و اگر تا سه نوبت، تقاضای داخلی برای آن محصولات وجود نداشت، مجوز صادرات بگیرد.

بورس کالا سوپاپ‌ اطمینان صنایع پایین دستی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، سعید باستانی درباره عرضه محصولات پتروشیمی در بورس، گفت: بورس کالا با توجه به شفافیتی که در معاملات ایجاد می کند، شرایط عادلانه‌ ای برای دسترسی همه تولیدکننده‌ها به مواد اولیه به وجود آورده است.
    وی افزود: با تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی از طریق بورس کالا می توان به راحتی فهمید چه مقدار کالا با چه قیمتی در مقابل چه میزان تقاضا، عرضه و دراین میان چه تعداد معامله منعقد شده است.

    وی اضافه کرد: باید به این نکته توجه داشت تامین به‌ موقع و کافی خوراک می‌تواند به کمک صنایع پایین دستی آمده و باعث رونق تولید شود و بورس کالا در این زمینه می تواند سوپاپ اطمینانی برای تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی و به دنبال آن رشد تولید باشد.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که برخی از تولید کنندگان بالا دستی، صادرات را به تامین نیاز صنایع پایین دستی داخلی ترجیح می دهند؟ گفت: صنایع بالادستی و به اصطلاح مادر موظف هستند مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی و تکمیلی را فراهم کنند نه این که با هدف کسب سود، علی رغم نیاز داخلی برای تولید کالاهای صنعتی، اقدام به صادرات مواد اولیه حتی به قیمت کمتر از بهای جهانی کنند؛ چرا که این اقدام خلاف منافع ملی است.

    باستانی با بیان اینکه در ماده 37 قانون رفع موانع تولید به صراحت بر صادرات محصولات پس از تامین نیاز صنایع داخلی تاکید شده است، گفت: براساس این قانون، مواد خام باید در بورس کالا عرضه شود و اگر تا سه نوبت تقاضای داخلی برای آن محصولات وجود نداشت، مجوز صادرات می گیرد که صنایع پایین دست در انتظار اجرای این قانون هستند.

    عضو هیات رئیسه کمیته پتروشیمی مجلس به خرد شدن برندها در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: اتفاقی که در چند سال اخیر در صنعت پتروشیمی رخ داده این است که برندهای بالا دستی به برند های کوچک تر تقسیم شده اند که این اقدام باعث شده که این شرکت ها در بازار های خارجی با یکدیگر رقابت کنند.

    وی ادامه داد: به همین دلیل شرکت های کوچک خصوصی خودشان تصمیم می گیرند که در بازار داخل یا خارج حضور یابند.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: در شرایط کنونی و پس از چندین سال تجربه، بورس کالا به آن بلوغ رسیده که بخواهد مشکلات واحدهای پایین‌دستی اعم از مشکلات فنی، کیفیت و تامین مواد اولیه را حل کند و اگر هم هر خللی در روند معاملات مشاهده شود باید با هماهنگی و مشورت فعالان صنعت در کارگروه تنظیم بازار و در بازار شفاف بورس حل و فصل شود.

    موضوع عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با وجود مزایای فراوانی که برای اقتصاد کشور دارد، همواره با کارشکنی هایی همراه بوده است.چندی پیش، تولیدکنندگان بالادستی پتروشیمی، بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا را مطرح کردند که با مخالفت دولت و مجلس مواجه شد.

    برخی تولیدکنندگان بالادستی پتروشیمی ادعا می کنند که عرضه محصولات در بورس کالا، مانع فعالیت و سودآوری آنها شده و به همین دلیل خواستار آزادسازی معاملات و لغو الزام در عرضه محصولات در بورس هستند.
    اما فعالان بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی در واکنش به این تلاش ها تاکید می کنند که خروج محصولات پتروشیمی از بورس، باعث ایجاد رانت و انحصار خواهد شد.کارشناسان نیز معتقد هستند که عرضه محصولات پایه از جمله پتروشیمی در بورس کالا، سبب شفافیت معاملات خواهد شد

    برچسب ها