عصر خودرو

گزینه‌های ترامپ برای شورای سیاست‌گذاری فدرال رزرو

عصر بازار- گزینه‌های منتخب ترامپ برای دو کرسی خالی شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی در صورت تائید، می‌توانند باعث سیاست‌گذاری‌های پولی سخت‌گیرانه ای شوند.

گزینه‌های ترامپ برای شورای سیاست‌گذاری فدرال رزرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، ترامپ، استاد دانشگاه کارنیگ ملون، ماروین گود فرند و کارمند سابق خزانه داری، رندال کوارلز را نامزد اشغال دو کرسی از سه کرسی خالی شورای سیاست‌گذاران بانک مرکزی خواهد کرد.

    این انتخاب‌های محافظه‌کارانه درحالی صورت می‌گیرد که رییس شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی، جانت یلن تلاش دارد تا افزایش آهسته نرخ بهره را ادامه مدهد و برنامه‌هایی برای اوراق قرضه تریلیون دلاری که در آغاز بحران اقتصادی خریداری شده مطرح می‌کند.

    گود فرند به ویژه منتقد برنامه‌های خرید اوراق قرضه است و می‌گوید این برنامه‌ها خیلی به سیاست‌های بودجه‌ای نزدیک است.

    گود فرند و کوارلز  به درخواست نیویورک تایمز برای هرگونه اظهار نظر پاسخ ندادند. یک سخنگوی کاخ سفید هم گفت مقامات هنوز آمادگی اطلاع‌رسانی در این مورد را ندارند.

    گود فرند 66 ساله که سابقه مشاوره سیاست‌گذاری بانک مرکزی ریچموند را دارد هم سابقا از بانک مرکزی آمریکا می‌خواست در سیاست گذاری‌ها،  قوانین ساده‌تری را به کار بگیرد.

    این دیدگاه در میان بسیاری از جمهوری‌خواهان کنگره طرفدار دارد با این‌حال یلن به سختی با قوانین مطرح شده آنها که بانک مرکزی را مجبور می‌کرد تصمیماتی مکانیکی بگیرند که ممکن بود به اقتصاد صدمه بزند مخالفت کرده است. در میان این قوانین، یک قانون که از همه با اهمیت‌تر است، بانک مرکزی را ملزم می‌کند به جای آنچه در حال حاضر سیاست‌گذاران بانک مرکزی انتظار دارند برای 2017 و 2018 اتفاق بیافتد و تنها 3 بار در سال افزایش نرخ بهره داشته باشند، نرخ بهره را با شدت و سرعت بیشتری افزایش دهد.

    این می‌تواند با در نظر گرفتن انتقادهای روز افزون سرمایه‌گذاران اوراق قرضه از افزایش سریع‌تر نرخ‌ها، در دورنمای نامعلوم کاهش مالیات دولت نوپای ترامپ، دینامیک جالبی را به وجود بیاورد.

    یک حوزه که گود فرند ممکن است در آن با یلن موافق باشد برنامه بانک مرکزی برای شروع کوچک‌تر کردن ترازنامه 4.5 تریلیون دلاری خود قبل از پایان سال است. هرچند بانک مرکزی برنامه خود را با جزئیات منتشر نکرده است، سیاست‌گذاران می‌گویند این میزان را حتی به صورت اتوماتیک هم کاهش خواهند داد.

    برچسب ها