عصر خودرو

در بازار نفت هند:

عراق از عربستان سبقت گرفت

عصر بازار- در حالی که رقابت شدیدی میان تولیدکنندگان نفت برای حفظ بازارهایشان به وجود آمده است، عراق عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به هند را از عربستان ربود.

عراق از عربستان سبقت گرفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تجارت‌نیوز ،بر اساس گزارش‌های مربوط به انتقال محموله‌های نفتی، عراق بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت هند، در سه ماهه گذشته بوده است. این کشور روزانه یک میلیون بشکه نفت به هند صادر می‌کند.

    در حالی که پس از توافق کاهش تولید نفت توسط کشورهای اوپک، رقابت شدیدی میان تولیدکنندگان به وجود آمده است، عراق عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به هند را از عربستان سعودی ربود.

    گفته شده، هند 23 درصد نفت مورد نیاز خود را از عراق خریداری می‌کند و این میزان در ماه گذشته 19 درصد بوده است.

    این در حالی است که عربستان سعودی با یک درصد کاهش نسبت به ماه گذشته، 17 درصد از نفت مورد نیاز هند را تامین می‌کند.

    گفتنی است، از زمان اجرایی شدن توافق کاهش تولید نفت توسط اعضای اوپک به منظور تثبیت بازار و افزایش قیمت، رقابت میان صادرکنندگان نفت به خصوص به کشورهای چین و هند تشدید شده است.

    هند با تولید ناخالص داخلی برابر با 2 هزار میلیارد دلار، 80 درصد از نفت خام مورد نیاز خود را وارد می‌کند.

    بر اساس پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، تا سال 2040 این کشور به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت در جهان تبدیل خواهد شد.

    به گفته رئیس یکی از پالایشگاه‌های بزرگ هند، پیش‌تر عربستان سعودی بالاترین حجم صادرات نفت را به هند داشته است. اما با ارتقای پالایشگاه‎های نفتی در هند، در حال حاضر ترجیح این کشور واردات نفت خام از عراق است.

    وی با اشاره به این‌که عراق هم در سال‌های اخیر اقدام به‌روزآمد کردن زیرساخت‌های بنادر نفتی خود کرده است، افزود: در سال‌های گذشته به دلیل فقدان زیرساخت‌های مناسب، بی‌ثباتی و تاخیر، از مشکلات اساسی انتقال محموله‌های نفتی از عراق به هند بود. به همین دلیل واردات نفت از عراق از الویت‌های ما محسوب نمی‌شد. اما در حال حاضر، با توجه به اینکه هیچ‌گونه عدم قطعیتی در مورد عرضه نفت از عراق وجود ندارد و قیمت‌های ارائه‌شده از سوی این کشور بسیار رقابتی است، واردات از عراق برای ما جذاب‌تر است.

    بر اساس قراردادهای شرکت نفت هند، این کشور در سال 2017، 18 میلیون تن نفت خام از عراق وارد می‌کند. این در حالی است که حجم نفت وارداتی از عراق در سال گذشته 15٫6 تن بوده است.

    پس از اجرای توافق کاهش تولید، عراق از جمله کشورهایی است که مورد توجه و حساسیت دیگر اعضای اوپک از نظر حجم تولید و صادرات است.  عراق در ماه می، 3٫93 بشکه نفت صادر کرده است که این بیشترین میزان در سال 2017 بوده است.

    برچسب ها