عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد :

بعید است تحریم‌های آمریکا تاثیری در صنعت نفت ایران داشته باشد

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اظهار کرد:ایران در حال ارائه مجموعه‌ای جذاب از فرصت‌های سرمایه گذاری به عنوان چهارمین ذخایر بزرگ نفت و اولین منابع بزرگ گاز دنیا است و به دشواری می توان پذیرفت که تیلرسون به عنوان عضوی از کابینه‌ای که عنوان ثروتمندترین کابینه تاریخ ایالات متحده را به خود اختصاص داده ،علاقمند به تشدید تداخل فرکانس‌های سیاسی با منافع اقتصادی و تضعیف آنها باشد.

بعید است تحریم‌های آمریکا تاثیری در صنعت نفت ایران داشته باشد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، عبدالله یونس آرا  با تاکید بر اینکه صنعت نفت ایران، مسیر خود برای تبدیل شدن به بازیگری جهانی را ادامه می‌دهد، با اشاره به تحریم های اخیر وضع شده از سوی ایالات متحده  علیه ایران و روسیه گفت: در خصوص نوع تحریم های وضع شده باید به این موضوع دقت کرد که نقطه آغازین این تحریم‌ها، سنای آمریکا بوده است. از سوی دیگر تحریم‌ها در مورد روسیه ناظر بر بخش انرژی این کشور است و به نظر می رسد تحولات اخیر در کنار سایر جریانات سیاسی که مسکو را در برخی مناطق از جمله خاورمیانه و سوریه در مقابل واشنگتن قرار داده است، احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا، محرک اصلی سناتورها برای وضع این تحریم ها است.

    وی افزود: از سوی دیگر به نظر می رسد جهت گیری تحریم‌های وضع شده علیه روسیه که برخلاف ایران، بخش انرژی این کشور را هدف گرفته است، بیانگر نوعی تقابل بین سیاست‌های مورد نظر دولت ترامپ و اکثریت نمایندگان جمهوری خواه در سناست. به طوری که سنا در مصوبه خود فضائی برای انعطاف پذیری و اعمال اراده و تصمیم رئیس جمهوری در اجرای تحریم‌ها و حتی تلطیف آن باقی نگذاشته و  رئیس جمهوری را وادار به اجرای این تحریم‌ها کرده است.

    این کارشناس انرژی با بیان اینکه اقدامات ترامپ در ماه‌های اخیر در ملغی کردن معاهدات بین‌المللی بخصوص توافق پاریس و سایر پیمان‌هایی که ایالات متحده در آنها حضور داشته است توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، تصریح کرد: به نظر من اما بررسی اقدامات صورت گرفته نشان می‌دهد که اقتصاد و منافع تجاری یکی از مهم ترین محرک‌ها و در عین حال خطوط قرمز دولت ترامپ در تنظیم مجدد محورهای تعاملی ایالات متحده با اقتصاد و سیاست جهانی است. تیلرسون که قبلا در راس شرکت اکسون موبیل یکی از بزرگ ترین غول های نفتی آمریکا و دنیا قرار داشت به کسب و کار صنعت نفت در سطح بین‌المللی و جایگاه هر یک از بازیگران در این چرخه آشنائی لازم را دارد و به عنوان عضوی از کابینه میلیاردرها، حامی سرمایه‌گذاری گسترده تر در منابع نفتی با هدف افزایش سود سهامداران از یک سو و تداوم دوران رونق و برتری نفت و گاز در سبد جهانی انرژی است.

    یونس آرا ادامه داد:تیلرسون پس از توافق ایران با غرب بر سر برنامه هسته‌ای و به عنوان مدیرعامل اکسون موبیل (درسال 2016) گفته بود "اکسون منتظر خواهد ماند تا ببیند آیا موقعیت برای شرکت های آمریکائی فراهم خواهد شد. ما قطعا شرایط را تحت نظر خواهیم داشت، چرا که ایران دارای یکی از بزرگ ترین ذخایر دنیاست. به دشواری می توان پذیرفت که تیلرسون به عنوان عضوی از کابینه ای که عنوان ثروتمندترین کابینه تاریخ ایالات متحده را به خود اختصاص داده است، علاقمند به تشدید تداخل فرکانس‌های سیاسی با منافع اقتصادی و تضعیف آنها باشد. ژ

    وی در ادمه با اشاره به وضعیت صنعت نفت ایران گفت: صنعت نفت ایران در حال ارائه مجموعه‌ای جذاب از فرصت‌های سرمایه گذاری به عنوان چهارمین ذخایر بزرگ نفت و اولین منابع بزرگ گاز دنیا است. در نمایشگاه نفت و گاز امسال تهران شاهد حضور بی سابقه شرکت‌های غربی و حتی آمریکائی برای کسب سهمی مناسب از فرصت‌های  کم نظیر ارائه شده در صنعت نفت و گاز ایران بودیم.

    این کارشناس اقتصادی افزود:بسیاری از شرکت‌های تراز بین المللی صنعت انرژی در حال بازگشائی دفاتر خود در تهران هستند و انتخاب مجدد دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهوری، اطمینان لازم برای سرمایه گذاران بین المللی حوزه نفت برای شروعی دوباره و پرقدرت در صنعت نفت ایران را ایجاد کرده است.

    برچسب ها