عصر خودرو

عبور تعداد سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه از مرز ۱۱ میلیون نفر

عصر بازار- اطلاعات آماری نشان می‌دهد که طی ۴ سال گذشته ضریب نفوذ بازار سرمایه در ایران ۷۱ درصد رشد کرده است و به‌طور مستقیم ۴۰ درصد جمعیت ایران را دربرگرفته است.

عبور تعداد سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه از مرز ۱۱ میلیون نفر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روزنامه همشهری، طبق آمار رسمی موجود تعداد کل سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه ایران، یعنی مجموع تعداد سهامداران شرکت‌ها و دارندگان واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس به 11 میلیون و 200هزار نفر رسیده است.

    بر اساس این گزارش، سرعت رشد بازار سرمایه ایران در دهه 80 بسیار بیشتر از دهه 70شمسی بود اما این روند در دهه 90رشد بسیار بیشتری پیدا کرده است به‌طوری که فقط در طول 4سال گذشته بازار سرمایه به یکی از ارکان مهم اقتصاد ایران تبدیل شده است.

    در ابتدای دهه 70کمتر کسی با بازارسرمایه ایران و بورس آشنایی داشت حتی در اوایل دهه 60 اگر تلاش برخی مدیران بازار سرمایه نبود بورس تهران تحت‌تأثیر برخی گروه‌های چپ ممکن بود بسته می‌شد اما اکنون بازار سرمایه به یک بازوی توانمند در اقتصاد ایران تبدیل شده است و حجم منابعی که توانسته است در سال گذشته برای شرکت‌های بزرگ تأمین کند از مرز 122هزار میلیارد تومان عبور کرده است.این رویه به‌خصوص در طول چند سال گذشته تحت‌تأثیر حضور فارغ التحصیلان جوان که به بازار سرمایه علاقه‌مند شده‌اند شدت بیشتری گرفته است.

    ·              هر سال 15 درصد

    اطلاعات آماری از ضریب نفوذ بازار سرمایه نشان می‌دهد هر سال 15درصد به ضریب نفوذ بازار سرمایه در ایران اضافه می‌شود. این به‌معنای این است که هر سال میزان مشارکت مردم در بازار سرمایه همین مقدار رشد می‌کند. این شاخص که از مجموع تعداد کدهای سهامداری و تعداد صاحبان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌دست می‌آید، از 6.5 میلیون نفر در ابتدای سال 1392به بیش از 11میلیون نفر تا پایان اسفندماه سال 1395رسیده و نمایانگر رشد 74درصدی است. این شاخص یکی از ابعاد مردمی کردن اقتصاد است.

    ضریب نفوذ بازار سرمایه سالانه به‌طور متوسط 15درصد رشد داشته است. این ارقام نشان می‌دهد جمعا 14درصد از جمعیت ایران دربازار سرمایه سهام‌دارند و اگر هر خانواده را 3نفر محاسبه کنیم جمعا 40درصد از جامعه ایران در منافع بازارسرمایه‌شریک شده‌اند، به بیان بهتر اکنون 40درصد از خانواده‌های ایرانی به‌نحوی در بازار سرمایه ذینفع هستند.

    این سرمایه‌گذاران سال قبل 200هزار میلیارد تومان در بورس‌های چهارگانه ایران یعنی بورس تهران، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی، سرمایه‌گذاری کرده‌اند که نسبت به سال 91معادل74درصد رشد نشان می‌دهد.در این سال‌ها از مجموع 11میلیون نفر فعال بازارسرمایه ایران، 1.5میلیون نفر در صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کرده‌اند این تعداد سرمایه‌گذار جمعا 133هزار میلیارد تومان از دارایی‌های خود را وارد این صندوق‌ها کرده‌اند.

    در طول 4سال گذشته ارزش کل تأمین مالی انجام شده از طریق بازار سرمایه از رقم 14هزارو 300میلیارد تومان به 122هزار میلیارد تومان رسیده است یعنی ارزش کل تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در این دوره 750درصد رشد کرده است.

    برچسب ها