عصر خودرو

بازار به پیشواز عید فطر رفت؛

رکوردشکنی سکه در سال ۹۶

عصر بازار- روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی اولین رشد دو رقمی خود در سال ۹۶ را به ثبت رساند. روز شنبه، سکه ۱۵ هزار تومان رشد کرد و به قیمت یک میلیون و ۲۱۶ هزار تومان رسید. رشد اولین روز هفته، بیشترین رشد بهای سکه در سال‌جاری بود و بهای آن را به بالاترین سطح از ۳۱ اردیبهشت‌ماه رساند. به گفته فعالان، رشد فلز گرانبهای داخلی بیشتر ناشی از افزایش تقاضای فیزیکی بود. گفته می‌شود افزایش تقاضا بیشتر ناشی از نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان است.

رکوردشکنی سکه در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در اولین روز هفته، سکه اولین رشد دو رقمی در سال 96 را به ثبت رساند و دلار به بالاترین قیمت از 22 خرداد رسید. روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی 15هزار تومان رشد کرد و به قیمت یک میلیون و 216 هزار تومان رسید. این بیشترین رشد بهای سکه در سال 96 بود و آن را به بالاترین قیمت از 31اردیبهشت‌ماه رساند. به گفته فعالان، رشد فلز گرانبهای داخلی بیشتر ناشی از افزایش تقاضای فیزیکی بود. این دسته این افزایش تقاضا را بیشتر ناشی از نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان می‌دانند. به باور آنها، در ماه رمضان تقاضا به‌طور سنتی افت می‌کند و انتظار می‌رود در آستانه پایان این ماه، تقاضای خفته وارد بازار شود. این در حالی است که عده دیگری باور دارند، تقاضا برای خرید سکه به‌دلیل نزدیک شدن به عید فطر بالا رفته است؛ چراکه معامله‌گران تلاش می‌کنند قیمت‌ها را در آستانه ورود تقاضای انتظاری بالا بیاورند. در این میان، بخشی از بازیگران باتجربه بازار عقیده متفاوتی درباره رشد تقاضا در بازار سکه داشتند.

    آنها معتقد بودند، با نزدیک شدن به انتهای ماه، زمان تسویه برخی معاملات آتی سکه فرا می‌رسد. در این شرایط این دسته از معامله‌گران تلاش می‌کنند، با بالا آوردن قیمت سود خود را بالا ببرند. روز شنبه، دلار نیز 9 تومان رشد را به ثبت رساند و با خروج از محدوده 3 هزار و 720 تومان به قیمت 3 هزار و 735 تومان رسید. این بیشترین بهای شاخص بازار ارز از 22 خرداد بود. برخی فعالان اعتقاد داشتند، رشد دلار تحت‌تاثیر ورود معامله‌گران سکه به بازار ارز رخ داد. به باور آنها، کاهش بهای اونس جهانی تا نزدیکی ابتدای محدوده هزار و 250 دلار موجب شد سکه‌بازان برای حمایت از دارایی خود وارد بازار ارز شوند. رشد نرخ حواله درهم یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر قیمت دلار بود. البته نکته جالب توجه آن بود که دامنه نوسان در بازار دلار بسیار محدودتر از معاملات سکه سبزه میدان بود. بنا بر گفته بازیگران ارزی به‌نظر می‌رسد که عرضه بازارساز در کاهش نوسانات نقش مهمی داشته است.

     

    ورود تقاضای سکه

    در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی سومین افزایش متوالی را به ثبت رساند؛ البته میزان افزایش روز شنبه بسیار شدیدتر از2رشد هزار تومانی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه بود. در اولین روز هفته، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 202 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی هزار تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز پنج‌شنبه داشت. در ادامه روز رشد سکه سریع شد؛ به‌طوری‌که تا ساعت 12 ظهر، قیمت این فلز گرانبها به نزدیکی کانال یک میلیون و 210 هزار تومان رسید. پس از ساعت 12 ظهر، رشد سکه کمی کندتر شد و در نهایت با قیمت یک میلیون و 216 هزار تومان به کار خود پایان داد. البته پس از این ساعت، میان معامله‌گران غیررسمی در بازار سکه و دلار نرخ‌های بالاتری نیز به ثبت رسید که می‌تواند روند قیمت در روز جاری را تحت‌تاثیر قرار دهد. این قیمت که 15 هزار تومان بالاتر از بهای روز پنج‌شنبه بود، منجر به رسیدن سکه به سقف قیمت در خردادماه شد. پیش از این سکه در تاریخ 31 اردیبهشت‌ماه، در سطح قیمتی بالاتری قرار داشت. به گفته فعالان، ورود تقاضای معوق به بازار سکه، چشم‌انداز افزایشی در آستانه عید فطر و پایان ماه مبارک رمضان و جوسازی برخی معامله‌گران آتی از جمله عواملی بودند که فلز گرانبهای داخلی را در این کانال‌شکنی یاری کردند.

    برچسب ها