عصر خودرو

دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد:

افزایش ده‌ها میلیارد مترمکعبی تولید گاز ایران طی ۵ سال آینده

عصر بازار- دبیر کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی بین‌المللی در ایران گفت: با لغو تحریم‌ها، اروپا به افزایش تولید انرژی به ایران کمک کرد و پیش‌بینی می‌شود طی ۵ سال آبنده این کشور ۵۰ میلیارد مترمکعب گاز برای صادرات داشته باشد.

افزایش ده‌ها میلیارد مترمکعبی تولید گاز ایران طی ۵ سال آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، نارسیس قربان دبیر کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی بین‌المللی در ایران گفت: یکی از عوامل افزایش تولید نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها بهبود رویکرد شرکت‌های اروپایی در همکاری با ایران بوده است.

    قربان تأکید کرد: با لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران صادرات نفت ایران یک میلیون بشکه روزانه افزایش یافته است و یکی از اصلی‌ترین عوامل در این زمینه تغییر رویکرد کشورهای اروپایی بوده است؛ چراکه کشورهای اروپایی واردات نفت خود از ایران را افزایش داده‌اند.

    این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: با ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا موسوم به ایگات در سال 1975 معادل 1354 در ایران، صادرات این حامل انرژی به اروپا همواره یکی از اهداف ایران بوده است.

    وی ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی باعث شد تا هدف ساخت این خط لوله تحقق نیابد؛ چراکه تأمین نیاز داخلی ایران به اولویت اول دولت این کشور تبدیل شد و قرار بود گاز ایران از خاک ترکیه و سوریه به اروپا منتقل شود که وقوع جنگ داخلی در سوریه نیز به یکی از موانع اصلی این پروژه تبدیل شد. از سوی دیگر ایران در فصل زمستان نیز با کمبود گاز در مصرف داخلی خود مواجه است و به همین دلیل در حال حاضر در ایران به صادرات گاز به اروپا خیلی جدی نگاه نمی‌شود.

    قربان ادامه داد: تقاضای داخلی گاز در ایران روبه‌افزایش است و علی‌رغم این مسئله پیش‌بینی می‌شود طی 5 سال آینده ایران با ظرفیت 50 میلیارد مترمکعبی مازاد تولید برای صادرات روبرو باشد. صادرات گاز به عراق، پاکستان، هند و اروپا از جمله گزینه‌های پیش روی ایران خواهد بود و این امکان وجود دارد که این کشور بخشی از مازاد تولید گاز خود را به صورت LNG به اروپا صادر کند. یکی از اصلی‌ترین موانع پیش روی ایجاد خط انتقال گاز به اروپا، عبور این خط لوله از ترکیه است که امکان‌سنجی اجرای این پروژه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. این گزینه نیز وجود دارد که کنسرسیومی متشکل از کشورهای اروپایی با سرمایه‌گذاری برای ساخت این خط لوله، گاز را با قیمتی معین از ایران تحویل گرفته و خود مسئولیت نگهداری،‌تعمیرات و امنیت این خط لوله در ترکیه و دیگر کشورها را برعهده گیرند. البته این سناریو به نظر خیلی محتمل نمی‌آید.

    برچسب ها