عصر خودرو

احتمال پیشی گرفتن رشد عرضه نفت از تقاضا در سال ۲۰۱۸ میلادی

عصر بازار- جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله احتمال پیشی گرفتن رشد عرضه نفت از تقاضا در سال ۲۰۱۸ میلادی، صادرات گاز ایران از طریق روسیه، کاهش واردات نفت هند از ایران و بازگشت آرام توازن به بازار جهانی نفت بوده است.

احتمال پیشی گرفتن رشد عرضه نفت از تقاضا در سال ۲۰۱۸ میلادی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا  ، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد رشد عرضه نفت در سال 2018 میلادی فراتر از افزایش تقاضای این کالای راهبردی شود و سبب خواهد شد مصرف این کالا برای نخستین باز از 100 میلیون بشکه در روز فراتر رود.
    آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: در سال 2018 میلادی مجموع تولید روزانه نفت کشورهای غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، یک میلیون و 500 هزار بشکه افزایش می یابد.

    **روسیه گاز ایران را صادر می کند
    «الکساندر مدودف» معاون رئیس کمیته مدیریت شرکت گازپروم می گوید این شرکت در حال مذاکره برای تحویل گاز به هند است.
    وی احتمال تبادل گاز میان روسیه، ایران و چین را دور از انتظار ندانست و گفت: اکنون در حال رایزنی بر سر پروژه بزرگی هستیم که شامل عرضه گاز به هند است و سواپ احتمالی گاز بین روسیه، چین و ایران را نیز شامل می شود.

    **کاهش واردات نفت هند از ایران در پی اختلاف بر سر توسعه میدان گازی «فرزاد ب»
     آمارهای کشتیرانی نشان می دهد هند به علت واگذارنشدن حق توسعه میدان گازی «فرزاد ب» ایران به شرکت های نفتی هند، خرید نفت از ایران را به پایین ترین رقم از ژوئن 2016 رسانده است.
    بر اساس آمار رسیده از رصد کشتی ها و داده های موسسه تامسون رویترز، هند به عنوان بزرگترین مشتری نفتی ایران پس از چین، در ماه مه امسال روزانه 487 هزار و 600 بشکه نفت از این کشور خریداری کرده که در مقایسه با ماه پیش از آن حدود 9 درصد کاهش نشان می دهد و این میزان حدود 40 درصد کمتر از بالاترین خرید نفت هند در ماه اکتبر است.

    **صادرات نفت ایران به کره جنوبی به کمترین میزان در 8 ماه اخیر رسید
     فروش نفت ایران به کره جنوبی در ماه مه امسال با 18.7 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 903 هزار تن (معادل 242 هزار و 58 بشکه در روز) رسید که کمترین میزان از اکتبر 2016 میلادی است.
    علت این افت، کاهش فروش میعانات گازی ایران به پالایشگاه های کره جنوبی ذکر شد.

    **بازگشت توازن به بازار جهانی نفت آرام خواهد بود
    سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد با توجه به تحولات در بنیادهای بازار پس از سپتامبر 2016، به ویژه آغاز روند افزایش تولید نفت آمریکا، توازن بازار نفت با روندی آرام در حال محقق شدن است.
     مجموع تولید اعضای این سازمان در ماه مه امسال با 336 هزار بشکه افزایش، به 32 میلیون و 140 هزار بشکه در روز رسیده که مهمترین علت آن، افزایش تولید نفت نیجریه و لیبی بوده است.
    میانگین تولید این سازمان در ماه گذشته میلادی 29 میلیون و 729 هزار بشکه در روز بود که نشان‌دهنده پایبندی بیش از 100 درصدی اعضای این سازمان به توافق کاهش تولید است.

    **پیش بینی کاهش عرضه نفت عربستان در فصل تابستان
     منابع صنعتی عربستان انتظار دارند صادرات نفت این کشور در فصل تابستان امسال به کمتر از هفت میلیون بشکه در روز برسد.
    «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان چندی پیش گفته بود کشورش به منظور کمک به کاهش عرضه جهانی نفت و متوازن کردن بازار، قرار است فروش محموله های نفت را به خصوص به آمریکا از ماه ژوئن کاهش دهد.

    **نیجریه جایگاه بزرگ ترین صادرکننده نفت را در آفریقا پس می گیرد
    روزنامه «پرمیوم تایمز» پیش بینی کرد با توجه به افزایش تولید از میدان نفتی فورکادوس، صادرات نفت نجیریه عضو اوپک، در ماه ژوئیه به یک میلیون و 840 هزار بشکه در روز افزایش یابد و این سبب می شود این کشور بار دیگر به جایگاه خود به عنوان بزرگ ترین صادرکننده نفت در آفریقا برسد.
    نیجریه جایگاه نخست صادرات نفت آفریقا را در سال 2016 میلادی به آنگولا داده بود و انتظار می رود صادرات نفت این کشور در ماه ژوئیه یک میلیون و 550 هزار بشکه در روز باشد.

    **تصمیم روسنفت و شریکان برای سرمایه گذاری در بخش انرژی فراساحلی روسیه
     شرکت روسنفت اعلام کرد این شرکت به همراه شریکان خود قصد دارد به منظور توسعه صنعت انرژی در فراساحل این کشور واقع در سیبری غربی، در پنج سال آینده مبلغ هشت میلیارد و 400 میلیون دلار سرمایه گذاری کند.
    بیشتر تولید نفت روسیه مربوط به منطقه سیبری غربی است و به همین علت ابرشرکت های نفتی این کشور به دنبال توسعه حوزه نفت و گاز در این منطقه هستند.

    **فروش 4 میلیارد دلار از دارایی های نفت و گاز شل تایید شد
    کمیسیون اروپا بر واگذاری سه میلیارد و 800 میلیون دلار از دارایی های نفت و گاز شرکت انگلیسی-هلندی رویال داچ شل در دریای شمال مهر تأیید زد.
    این کمیسیون در بیانیه ای اعلام کرد: این فروش به دلیل تاثیر کم بر ساختار بازار، منجر به افزایش رقابت ها نخواهد شد.
    شرکت شل از تکمیل توافق فروش دارایی ها در نیمه دوم سال جاری خبر داد.

    برچسب ها