عصر خودرو

همکاری فائو با ایران برای افزایش تولید دانه‌های روغنی و رسیدن به خودکفایی

عصر بازار- سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پروژه دو ساله جدیدی را برای بهبود تولید پایدار دانه‌های روغنی بویژه سویا و انطباق جدیدترین فن‌آوری‌ نظام‌های غلات‌محور در ایران، کلید زد.

همکاری فائو با ایران برای افزایش تولید دانه‌های روغنی و رسیدن به خودکفایی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، پروژه همکاری فنی فائو با عنوان «ظرفیت‌سازی افزایش پایدار محصولات دانه‌های روغنی با محوریت ارزش سویا» در مدت دو سال (2019-20177) انجام خواهد گرفت.

    هدف از پروژه فائو حمایت از برنامه ملی دانه‌های روغنی است. تسریع تلاش‌های ملی برای ظرفیت‌سازی در بخش دولتی و خصوصی به منظور استفاده از نوآوری‌ها در تولید پایدار محصولات و بکارگیری آن در زنجیره ارزش دانه‌های روغنی و نیز ادغام تکنولوژی‌های جدید در سیستم‌های غلات محور، از مهمترین دستاوردهای این پروژه به شمار می‌آیند.

    علی‌رضا مهاجر، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیر برنامه ملی دانه‌های روغنی در این کارگاه که هفته دوم ماه ژوئن (خرداد) در تهران برگزار شد، گفت: «95 درصد  از 1.5 میلیون تن روغن گیاهی مورد نیاز کشور در سال از طریق واردات تأمین می‌شود. بنابراین دولت تصمیم گرفته است که 70 درصد از مجموع این نیاز را در داخل تولید کند.»

    وی ضمن تشریح برخی مشکلات پیش روی بخش کشاورزی ایران در تولید دانه‌های روغنی، اظهار امیدواری کرد که با همکاری فائو راه‌حل‌هایی برای برخی از این مسائل تدوین شود.

    فابیو گریتا، نماینده موقت فائو در جمهوری اسلامی ایران، نیز در این کارگاه ضمن تأکید بر اهمیت پروژه یاد شده برای تحقق امنیت غذایی در ایران، گفت: «هدف اصلی ما کاهش وابستگی 95 درصدی به کشورهای خارجی در واردات دانه‌های روغنی و تولید دستکم بخشی از محصول در ایران است.»

    وی در ادامه افزود: «اهمیت این پروژه در نشان دادن چگونگی استفاده از فن‌آوری و نوآوری‌ها برای کشت پایدار دانه‌های روغنی است. این پروژه در کنار مسأله تولید، به چگونگی بهبود زنجیره ارزش با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن نیز خواهد پرداخت.»

    آقای گریتا با تأکید بر ظرفیت‌سازی به عنوان رویکرد مهم این پروژه گفت: «هدف پروژه در این حوزه تقویت چارچوب نهادی از طریق معرفی و دعوت از کارشناسان فائو و کشورهای مختلف به اینجا [ایران] و نیز ایجاد همکاری با سازمان‌های بین‌المللی متخصص در دانه‌های روغنی است.»

    کارشناسان و بخش‌های مربوطه وزارت جهاد کشاورزی، هماهنگ‌کننده‌های استانی پروژه و همچنین آقای دوست محمد، کارشناس منطقه‌ای تولید گیاهی فائو، در این کارگاه شرکت داشتند.

    آقای محمد، کارشناس فنی ارشد پروژه، در این کارگاه به تشریح برنامه کاری پرداخت و در پایان سند برنامه کاری به تصویب حاضرین رسید.

    برچسب ها