عصر خودرو

مهرآور تغییرات پیشنهادی سازمان بورس بر بازار را بررسی کرد؛

افزایش نقدشوندگی با تغییر در دستورالعمل های بازار سرمایه

عصر بازار- رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، تغییرات پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل های تاثیرگذار بازار سرمایه را برای اهالی این بازار مهم توصیف کرد و گفت: اکثر آنها مثبت ارزیابی می شود.

افزایش نقدشوندگی با تغییر در دستورالعمل های بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، حمیدرضا مهرآور، رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل کارگزاری بانک سامان گفت: در بند 2 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار - مصوب مجلس شورای اسلامی ایران- یکی از وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار، تدوین دستورالعمل های مرتبط با این قانون ذکر شده است.

    وی ادامه داد: پس از تصویب این قانون در سال 84، دستورالعمل های بازار سرمایه به مرور از سوی این نهاد ناظر تدوین شده است.

    به گفته مهرآور، دستورالعمل های فوق در زمان خود مناسب بودند  و با توجه به شرایط بازار قابلیت اجرایی بالایی داشتند، اما در شرایط فعلی که حدودا یک دهه از تهیه این دستورالعمل ها می گذرد (و تنها برخی از آن ها ویرایش مختصری داشتند)، بسیاری از دستورالعمل های فوق کارایی خود را از دست داده اند.

    مدیرعامل کارگزاری بانک سامان ادامه داد: خوشبختانه سازمان بورس و اوراق بهادار بر این مشکلات واقف بود به تدوین اصلاحات پیشنهادی در برخی از دستورالعمل های مهم بازار سرمایه اقدام کرد و طی فراخوانی از عموم سرمایه گذاران در بازار سرمایه دعوت نمود تا نظرات خود را در این خصوص ارائه دهند.

    وی گفت: در حال حاضر "دستورالعمل اجرایی نحوۀ انجام معاملات اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران- مصوب سال 89"، "دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران- مصوب سال 88"، "دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران- مصوب سال 90"، " دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران - مصوب سال 88"، "دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان- مصوب سال 86" دچار تغییراتی شدند.

    رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار افزود: موارد فوق الذکر دستورالعمل هایی هستند که همه سرمایه گذاران روزانه درگیر آن بوده و برای اهالی بازار سرمایه بسیار مهم ارزیابی می شود.

    مهرآور در نگاهی کلی به دستورالعمل های فوق اظهار داشت:  زمان توقف و بازگشایی نمادها در نوسانات نامتعارف مثبت و منفی، قاعده مند و کوتاه شد؛ نحوه توقف نمادها به دلیل عدم ارائه اطلاعات توسط ناشران، اصلاح شد.

    وی تصریح کرد: همچنین گزارش های پیش بینی درآمد هر سهم به گزارش تجزیه و تحلیل مدیریت بر اساس استانداردهای بین المللی تبدیل شد، نحوه افشای اطلاعات با اهمیت و مصادیق آن اصلاح شد و اختیارات و مسئولیت های بورس ها در نظارت بر ناشران افزایش یافت.

    به گفته مدیرعامل کارگزاری بانک سامان، شاید مهم ترین تغییر در دستورالعمل های فوق اصلاح نحوه انتشار  پیش بینی سود شرکت ها باشد.

    مهرآور با اشاره به اینکه در این خصوص تاکنون اقدامات زیادی صورت گرفته است، گفت: گزارش های  پیش بینی سود شرکت ها ممکن است موجب شائبه خط دادن ناشر به سهامدار  و همین طور تضعیف شرکت در بین رقبا شود.

    وی اضافه کرد: در خصوص این تغییر نیاز است جلسات متعددی تشکیل شود تا همه مزایا و معایب آن مشخص شود. همچنین فرم هایی که سازمان برای گزارش های مدیریتی طراحی می کند می بایست به گونه ای باشد که همه اطلاعات مهم را شامل شود، تا بتوان آن را به نحو احسن اجرایی کرد.

    وی تغییر مهم بعدی در این خصوص را  باز و بسته شدن نمادها ذکر کرد و گفت: در پیشنهاد سازمان، توقف نمادها برای مجامع یک روز قبل و حداکثر دو روز پس از برگزاری مجامع است.

    رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار افزود: در صورتی که نمادی ابهام در ارائه اطلاعات داشته باشد تنها دو روز کاری متوقف خواهد ماند و در صورتی که ناشر از ارائه اطلاعات خودداری کند، بورس مربوطه مکاتبات فی مابین را منتشر و نماد را بازگشایی می کند؛ این تغییرات مثبت ارزیابی شده و می تواند منجر به نقدشوندگی هرچه بیشتر بازار سرمایه شود.

    مهرآور، از دیگر تغییرات مهم دستورالعمل های پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار را ارائه کنفرانس خبری مدیرعامل دانست و گفت: این موضوع می تواند به صورت حضوری، تلفنی یا مجازی برگزار شود. از طرفی این موضوع رویه اجرایی بورس های مطرح دنیا بوده و موجب رفع ابهامات در خصوص عملکرد شرکت خواهد شد.

    برچسب ها