عصر خودرو

عضو هیات‌مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری عنوان کرد:

بررسی دلیل بی‌تحرکی بورس در فصل مجامع

بازار سهام میدان نوسان‌گیرها شده

عصر بازار- اسلامی بید گلی گفته است : هم اکنون متوسط قیمت به درآمد در بازار معادل ۷.۵ مرتبه است و با در نظر گرفتن نسبت تقسیم سود متوسط ۷۰ درصدی، در ادبیات عامیانه بازگشت سرمایه ۱۰ ساله در انتظار سرمایه گذاران است.

بررسی دلیل بی‌تحرکی بورس در فصل مجامع
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، علی اسلامی بیدگلی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه  چرا  در فصل مجامع امسال خبری از  ورود و خروج پر تحرک سهامداران در نماد های معاملاتی نیست، گفت:  در ماه های اخیر توجه بازار به تحلیل های بنیادین و تصمیم گیری بر اساس مبناهای علمی کاهش پیدا کرده و متقابلا انگیزه های سفته بازی سهام افزایش یافته است.
    وی با تاکید بر اینکه  فعالیت  بازیگران اصلی بازار سرمایه نظیر شرکت های سرمایه گذاری، صندوق های بازنشستگی محدود شده است، تصریح کرد: به همین دلیل بازیگران نو ظهور قدرت بیشتری برای مانور دادن در این بازار به دست آورده اند.
    این کارشناس بازار سرمایه افزود: برخی از بازیگران  نیز با علم به اینکه نرخ رشد بلند مدت در بازار سرمایه در هاله ای از ابهام است به سمت سرمایه گذاری های کوتاه مدت و اصطلاحا نوسان گیری و سفته بازی سوق یافتند و اکنون متاسفانه بخش عمده ای از بازار  تصمیم به نوسان گیری را در اولویت سرمایه گذاری خود قرار داده اند.
    اسلامی بیدگلی  این عامل را دلیل مهمی برای  کاهش انگیزه سرمایه گذاران برای ورود به مجامع شرکت ها و کسب سود نقدی برشمرد و اظهارداشت:  به همین دلیل به نسبت سال های گذشته شاهد فعالیت و حضور کمتر سرمایه گذاران به قصد کسب بازده های نقدی هستیم و این امر موجب کاهش حجم معاملات در روزهای قبل از برگزاری مجمع شده است.
    وی نرخ بهره بانکی در شبکه پولی کشور را عامل دیگر برای بی‌انگیزگی سرمایه گذاری های بلند مدت و دریافت سودهای نقدی  عنوان کرد و گفت:  بدیهی است در زمانی که این فرصت سرمایه گذاری در بازار پول یا به اصطلاح بازار بدون ریسک وجود دارد که در کمتر از 4سال حجم سرمایه افراد به دو برابر افزایش یابد،  میزان رغبت برای خرید سهام یک شرکت در میان سهامداران  با افت روبرو شود.                                           
    وی تاکید کرد: هم اکنون متوسط قیمت به درآمد در بازار معادل 7.5 مرتبه است و با در نظر گرفتن نسبت تقسیم سود متوسط 70 درصدی، در ادبیات عامیانه بازگشت سرمایه 10 ساله در انتظار سرمایه گذاران است. البته این در شرایطی است که اقتصاد کشور با نرخ های رشد اندک سال های گذشته حرکت نماید و نرخ های بهره درشبکه پولی نیز کاهش قابل ملاحظه ای نداشته باشد.
    این کارشناس بازار سرمایه به در نظر گرفتن هدف  نرخ رشد 8 درصدی اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: متولیان  بر  نرخ 4درصدی در عرصه اقتصادی کشور  تاکید دادند، در حالیکه  بسیاری نیز این میزان نرخ را واقع بینانه می دانند اما با مراجعه به روند تاریخی در چند سال گذشته، هرچند برخی صنایع شاهد نرخ رشد بالاتری بوده اند، اما با داده ها و شواهد موجود، تحقق نرخ رشد 4درصدی نیز اندکی بلند پروازانه است،  از این رو است که توجه به  سرمایه گذاری بلندمدت در بازار سرمایه با اقبال کمتری مواجه شده است.
    چالش های نقدینگی شرکت های پذیرفته شده در بورس موضوع دیگری بود که اسلامی بیدگلی به آن اشاره و بیان داشت:هرچند برخی شرکت ها  برنامه تقسیم سود خود را از قبل اعلام و بعضا در فاصله کوتاه تر از هشت ماه  نیز  سود نقدی را بین سهام داران جزء خود تقسیم می کنند، اما همچنان شاهد بحران نقدینگی در بسیاری از شرکت ها هستیم و محدودیت در پرداخت این سود نقدی به عنوان ریسک برای سرمابه گذاران در نظر گرفته می شود.
    این کارشناس بازار سرمایه  تصریح کرد: در ماه های گذشته برخی افراد با تصورات بیهوده و غلط افزایش چشمگیر در آمدی در مجامع برخی  شرکت ها حضور می یافتند، اما  بعد از  مواجهه با اظهارات واقع بینانه مدیران  و کاهش انتظارات قابل توجه درآمدی و مشکلات  نقدینگی شرکت ها،  تصمیم به کاهش تقاضا و افزایش عرضه سهام می نمایند.
    اسلامی بیدگلی اظهارداشت:  با توجه به اینکه بخش عمده ای از مجامع شرکت های بزرگ بورسی  در تیرماه برگزار می شود به سرمایه گذاران توصیه مَی شود نسبت به شایعات ، بی توجه  و برای آنکه انتظارات متحورانه از بنگاه ها نداشته باشند از منابع رسمی برای کسب اطلاعات موثق  استفاده کنند.
    وی با ابراز امیدواری به افزایش سرمایه گذاری های بلند مدت خاطر نشان کرد: با کاهش سفته بازی ها در سهام شرکت های بی پایه و اساس  که این روزها بیشترین حجم  تقاضا را به خود اختصاص  داده اند و تحقق احتمالی کاهش نرخ های بهره در شبکه پولی، انگیزه برای  شرکت هایی که دارای تحلیل های بنیادی تری هستند در این بازار  فراهم می شود.

    برچسب ها