عصر خودرو

توافق مشارکت اقتصادی ایران و اتحادیه اوراسیا نهایی شد

عصر بازار- جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اوراسیا برای متن موافقت نامه ایجاد محدوده آزاد اقتصادی توافق کردند و این پیمان برای دیگر مراحل مرتبط از جمله امضا نهایی شد.

توافق مشارکت اقتصادی ایران و اتحادیه اوراسیا نهایی شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، دفتر مطبوعاتی اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز شنبه اعلام کرد: مطابق این سند، ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اصول اساسی سازمان تجارت جهانی را رعایت و شرایط مساعد برای تجارت تمام کالاها در چارچوب همکاری های بازرگانی را تامین می کنند.
    برپایه برنامه ریزی ها، هیات های ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به مذاکره برای ایجاد تسهیلات بیشتر برای دسترسی آسان تر به بازارهای یکدیگر از جمله توافق در باره تعهدات تعرفه ای ادامه می دهند.
    همچنین به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، خانم ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا به خبرنگاران گفت: ایران در چارچوب همکاری های خود با کشورهای عضو اوراسیا در مورد تمامی کالاها مورد توافق تسهیلات قائل می شود که اهمیت فراوانی دارد.
    ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از حدود 18 ماه پیش برای ایجاد محدوده ازاد اقتصادی با یکدیگر مذاکره می کنند.
    محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه به تازگی با خانم ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت این اتحادیه دیدار و دو طرف، ابعاد مختلف موافقت نامه همکاری را که قرار است منعقد شود، بررسی کردند.
    در این دیدار که در حاشیه نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ (12 خرداد) برگزار شد، واعظی گفت: پیشرفت مذاکرات مربوط به انعقاد قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، رضایت بخش است.
    وی با اعلام دعوت از مقام اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای سفر به ایران گفت: ایران با 200 قلم کالا آغاز کرده است و می توانیم افزایش نیز بدهیم. طبق توافق قرار است پس از امضا سه سال تعرفه ترجیحی برقرار باشد و سپس به سمت تجارت آزاد حرکت کنیم.
    نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز در این دیدار گفت: سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از پیشرفت مذاکرات با ایران رضایت دارند و تاکید کرده اند، گفت وگوها ادامه یابد و امیدواریم در نشست بعدی رئیسان جمهوری متن پایانی برای بررسی ارائه شود.
    وی همچنین افزود: آماده ایم تا پایان فصل تابستان به مذاکرات پایان دهیم و خود برای رسیدن به این هدف اقدام خواهم کرد. موافقت نامه شامل سه بخش متن، بندهای مربوط به کالاهای صنعتی و محصولات کشاورزی است که در بخش دوم حدود 99 درصد کار پیشرفت کرده است و نکته های دیگر در متن نیاز است روشن شود.
    روسیه، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند که 2/2 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و 3/1 تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارند و همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو به خارج از اتحادیه بالغ بر 877 میلیارد دلار یعنی برابر 7/3% صادرات و 3/2% واردات کل جهان است.
    اتحادیه اقتصادی اوراسیا که با ایران برنامه همکاری های گسترده تجاری و اقتصادی را تنظیم کرده است، جمعیتی معادل 180 میلیون نفر را در برمی‌گیرد. ویتنام از ماه مه 2015تفاهم نامه منطقه تجارت آزاد با این اتحادیه را امضا کرده است و چین، ترکیه، تونس، هند، نیوزیلند و مغولستان نیز خواهان ایجاد چنین منطقه آزاد مشترکی هستند.

    برچسب ها