عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن تشریح کرد:

ابلاغیه بانک مرکزی گامی به سوی شفافیت مالی

عصر بازار- مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن، اقتضائات و لوازم اجرایی ابلاغیه جدید بانک مرکزی به بانک‌ها در خصوص تنظیم صورت های مالی طبق الگوهای نمونه بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار را تشریح کرد.

ابلاغیه بانک مرکزی گامی به سوی شفافیت مالی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، محمد ثریانژاد گفت: از آنجا که صورت‌های مالی بانک‌ها تاکنون به صورت کاملاً شفاف گزارش نشده، لازم است که بانک مرکزی در راستای شفافیت بیشتر،  الزامات مدنظر خود را به جد دنبال و از طرفی حسابرسان بانک ها نیز در خصوص آنچه حسابرسی می‌کنند، اطمینان کسب و به آنچه واقعیت است عمل کنند.

    وی در پاسخ به سوالی درباره عکس‌العمل بانک‌ها به این موضوع افزود: بانک‌ها از نظر عمل به موارد خواسته‌ شده به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ دسته اول بانک‌هایی که تاکنون صورت‌های مالی خود را به‌گونه‌ای ارائه داده‌اند که با واقعیت موجود برای آن‌ها تفاوت چندانی نداشته است و در عمل، بیشتر این بانک‌ها خصوصی واقعی بوده و فعالیت‌های گسترده‌ای به ‌مانند بانک‌های شبه خصوصی ندارند. لذا مقاومت چندانی برای موارد خواسته ‌شده ندارند.

    ثریانژاد در بیان واکنش گروه دوم بانک ها به ابلاغیه اخیر بانک مرکزی در خصوص  تهیه صورت های مالی طبق الگوهای نمونه  اظهار داشت: سایر بانک‌ها که عموماً  شبه خصوصی هستند، در سال‌های گذشته از بیشترین محلی که صدمه‌ دیده‌اند، بخش سود شناسایی‌شده برای مطالبات دولتی و همچنین هزینه مطالبات مشکوک الوصول و سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.

    مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن ادامه داد: در بخش مطالبات مشکوک الوصول بخش اعظمی از هزینه‌هایی که باید مورد شناسایی قرار می‌گرفت، شناسایی شده است و در نهایت امسال در مقایسه با مقدار سال 94  مبلغ قابل ‌توجهی نخواهد بود.

    به گفته ثریانژاد، سود شناسایی‌شده از مطالبات دولت مهم‌ترین بخش ابهام در صورت‌های مالی است که بر اساس شفاف‌سازی که سازمان بورس قبل از بازگشایی نمادها عنوان کرده است،  از سوی بانک‌ها نیاز به ارائه مستندات دارد.

    وی در پاسخ به این سوال که اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها تا چه حد تضمینی برای پایان سودهای کاغذی آنها خواهد بود گفت:  اصلاح در ساختار صورت‌های مالی بانک‌ها، با توجه به آنکه سهم بزرگی از کلیت بازار را دارد، می‌تواند بر واقعی شدن سود در این بازار کمک کند اما نقطه پایانی نمی‌تواند باشد.

    مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن در تشریح این موضوع افزود: در بسیاری از شرکت‌ها امکان مدیریت سود به حد کافی وجود دارد و نظارت چندانی جز حسابرسی شدن صورت‌های مالی، بر روی آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین همچنان این‌گونه سودسازی‌ها می تواند در شرکت‌های زیرمجموعه و حتی شرکت های اصلی آن‌ها وجود داشته باشد.

    وی درباره تاثیر استانداردسازی صورت‌های مالی بانک‌ها گفت: بانک‌ها را از این نظر می‌توان به دو دسته تقسیم‌بندی کرد، بانک‌هایی که پیش ‌از این صورت‌های مالی به‌مراتب شفاف‌تری را ارائه داده‌اند و بانک‌هایی که این کار را نکرده‌اند.
    ثریانژاد افزود: دسته اول با توجه به الزاماتی که خود احساس می‌کرده‌اند، با اجرایی شدن استانداردهای جدید، خطر چندانی را احساس نخواهند کرد.

    مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن ادامه داد: در عوض بانک‌هایی که مطالبات سوخت شده کمتر و درآمد بیشتر از واقع را شناسایی کرده‌اند، با توجه به روند وام‌گیری و وام‌دهی و نرخ سود در ایران، دچار مشکل شده‌اند و با اجرایی شدن استانداردهای جدید و قوانین ابلاغ‌شده، صحبت‌هایی مبنی بر ادغام برخی بانک‌های متضرر با بانک‌ها قوی شده است.

    برچسب ها