عصر خودرو

کد بورسی چیست؟

عصر بازار- اولین گام برای خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار، دریافت کد سهامداری (کد معاملاتی بورس) است. هر شخص پس از کسب دانش ابتدایی در زمینه معاملات بورس اوراق بهادار و اطلاع از مزایای این بازار در کنار ریسک‌های موجود، لازم است برای انجام معاملات خود نسبت به اخذ کد معاملاتی بورس اقدام کنند.

کد بورسی چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به  نقل از سنا،  بسیاری از کسانی که برای نخستین بار وارد بازار سهام می‌شوند، با سوالاتی همچون کد بورسی چیست؟ فرآیند اخذ کد سهامداری بورس و کد معاملات برخط (آنلاین) چگونه است؟ برای دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدارکی لازم است؟ مدت زمان لازم برای دریافت کد معاملات برخط چه قدر است؟ آیا دریافت کد بورسی یا کد آنلاین به صورت غیر حضوری امکان‌پذیر است؟ سامانه‌ای برای دریافت کد معاملاتی سهام بدون نیاز به مراجعه حضوری در شعب کارگزاری وجود دارد؟ و… روبرو هستند، بر همین اساس در اینجا مفاهیمی نظیر “کد بورسی سهامداران” و “کد آنلاین” توضیح داده خواهد شد.

    کد سهامداری یا کد بورسی عبارت است از شناسه‌ای واحد که متشکل از تعدادی حرف و عدد است. هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی در سامانه اطلاعاتی بورس، به وسیله‌ این کد شناسایی می‌شود. اشخاص با این کد، قادر به خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار خواهند بود.

    کد معاملاتی اشخاص حقیقی به صورت حروف ابتدایی نام خانوادگی وی و عدد درکنار آن تعریف می‌شود. برای مثال برای شخصی با نام خانوادگی “صادقی” کدی شبیه به ” صاد 04548” یا ” صاد 12322″ خواهد بود.

    این کد برای اشخاص حقوقی بسته به ماهیت آن (موسسه، شرکت و …) شامل سه حرف ابتدایی کلمات مذکور مانند موس، شرک و … به همراه یک کد 5 رقمی است.

    جهت اخذ کد سهامداری، لازم است شخص با در دست داشتن مدارک ذیل به یکی از شعب کارگزاری‌ها مراجعه و نسبت به اخذ کد معاملاتی خود اقدام کند.

    مدارک لازم برای اشخاص حقیقی:

    اصل و تصویر شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات

    اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی

    شماره حساب بانکی و شماره شبای آن

    تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی

    مدارک لازم برای اشخاص حقوقی:

    تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس

    تصویر روزنامه رسمی – آگهی کلیه تغییرات

    تصویر اساسنامه

    کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره

    تکمیل فرم تعهدنامه

    تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی

    نام کاربری و پسوورد معاملات برخط یا آنلاین پس از اخذ کد بورسی به منظور تسهیل در انجام معاملات، صادر می شود. با این نام کاربری فرد مجاز به انجام معاملات به صورت مستقیم و آنلاین خواهد بود و نیاز به ثبت سفارش حضوری نخواهد داشت.

    جهت اخذ کد آنلاین لازم است شخص با در دست داشتن مدارک شناسایی به یکی از شعب کارگزاری‌ها مراجعه و نسبت به اخذ کد معاملاتی خود اقدام کند.

    برچسب ها