عصر خودرو

در سومین هفته معاملاتی خردادماه به ثبت رسید

رشد نماگرهای اصلی بازار فرابورس ایران

عصر بازار- سومین هفته کاری فرابورس ایران در خردادماه با سبزپوشی و رشد نماگرهای اصلی بازار شامل شاخص کل، حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات همراه شد ضمن آنکه گروه فلزات اساسی نیز بالاترین ارزش معاملات را در میان صنایع فرابورسی کسب کرد.

رشد نماگرهای اصلی بازار فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در هفته معاملاتی منتهی به 26 خردادماه تعداد 3 هزار و 630 میلیون ورقه در 134 هزار دفعه دادوستد شد که ارزش آن 6 هزار و 777میلیارد ریال بود. به این ترتیب حجم معاملات در مقایسه با هفته پیشین با رشد 272 درصدی و تعداد دفعات معاملات و ارزش آن افزایش 34 و 46 درصدی را تجربه کردند.

    نگاهی به روزهای معاملاتی هفته‌ گذشته نشان می‌دهد روز چهارشنبه 24 خردادماه بالاترین حجم و ارزش معاملاتی روزانه به میزان یک‌هزار و 686 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 970 میلیارد ریال رقم خورده است. در این روز معامله یکجای 99.99 درصد از سهام کنترلی شرکت توسعه صنایع معدنی امید در بازار سوم فرابورس ایران به ارزش یک‌هزار و 411 میلیارد ریال قطعیت یافت.

    در میان بازارهای فرابورس ایران نیز بازارهای اول، پایه و ابزارهای نوین مالی با افزایش حجم معاملات تا سقف حداکثر 259 درصد روبه‌رو شدند، رشد ارزش معاملات را نیز بازارهای اول، دوم و پایه تا سطح حداکثر 220 درصد کسب کردند.

    در این میان بازار ابزارهای نوین مالی در حالی معامله 22 میلیون ورقه به ارزش 2 هزار و 344 میلیارد ریال را تجربه کرد که اوراق بدهی افت 35 درصدی حجم و ارزش معامله را در این بازار شاهد بود و در مقابل صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن با رشد قابل ملاحظه معاملات روبه‌رو شدند.

    اوراق بدهی به تعداد 1.9 میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و 852 میلیارد ریال، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به میزان 20 میلیون ورقه به ارزش 180 میلیارد ریال و در نهایت اوراق تسه به تعداد 400 هزار ورقه به ارزش 312 میلیارد ریال در هفته گذشته معامله شدند. به ترتیب اوراق بدهی افت 35 درصدی حجم و ارزش معاملات و در مقابل ETFها و اوراق تسه افزایش بیش از 75 درصدی حجم و ارزش دادوستدها را تجربه کردند.

    از سوی دیگر ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به یک‌هزارو 986 میلیارد ریال رسید که از این میزان گروه فلزات اساسی سهم 14 درصدی معادل 287 میلیارد ریالی را از آن خود کرد. پس از آن گروه انبوه‌سازی و محصولات شیمیایی با ارزش معاملاتی به میزان 266 و 178 میلیارد ریال به ترتیب سهم 13 و 9 درصدی را از ارزش کل معاملات به دست آوردند و در جایگاه دوم و سوم ایستادند.

    در نهایت پایان هفته معاملاتی گذشته شاخص کل فرابورس ایران نیز با رشد محدود 0.2 درصدی همراه شد و آیفکس روز چهارشنبه در ارتفاع 902.4 واحدی قرار گرفت. در حال حاضر از ابتدای سال تاکنون بازدهی آیفکس به 3.1 درصد رسیده است.

    برچسب ها