عصر خودرو

کاهش قیمت در سررسیدهای مختلف در هفته گذشته حجم معاملات را افزایشی کرد؛

تغییر فاز معاملاتی در بازار آتی

عصر بازار- هفته گذشته را برای بازار آتی باید هفته افزایش در حجم با وجود کاهش قیمتی در سررسیدهای مختلف دانست، به‌طوری‌که حجم معاملات در این بازار طی هفته گذشته به رقم ۶۹ هزار و ۳۴۶ معامله دست پیدا کرد که رشد ۴۳ هزارتایی را نشان می‌دهد.

تغییر فاز معاملاتی در بازار آتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، هفته منتهی به 26 خرداد برای فعالان بازار با دید روشنی پیگیری شده است، به‌طوری‌که با وجود اینکه در بازارهای مختلف اعم از طلای جهانی و دلار روند کاهشی قیمت وجود داشت، اما کم شدن فاصله قیمتی سررسیدها در بازار آتی سکه، منجر به کاهش حجم معاملات نشده و افزایش را در پی داشته است.

    در این رابطه باید گفت فعالان بازار از ادامه روندها چه در بازار طلا و چه در بازار دلار دید شفافی داشته‌اند که منجر به افزایش حجم شده، به‌طوری‌که باید گفت برخلاف اینکه افزایش حجم در معاملات معمولا در روندهای افزایش قیمتی رخ می‌دهد، ولی با توجه به اینکه این بار فعالان بازار دید روشنی به کاهش قیمتی در سررسیدهای آتی داشته‌اند، مشاهده کردیم که افزایش حجم در روند کاهشی قیمت رخ داده است.در این رابطه اطلاعاتی که در گزارش‌های پیوسته هفتگی آتی سکه روزنامه «دنیای اقتصاد» طی شنبه‌های متمادی به چاپ رسیده و مقوله‌های مهمی چون بازار طلای جهانی و قیمت دلار را رصد می‌کند توانسته به روشنایی و شفافیت و ایجاد یک دید باز به فعالان بازار کمک کند، چنانچه در این رابطه می‌توانیم منتظر باشیم قیمت دلار در بازار سنتی به محدوده 3680 تا 3700 و قیمت طلا به 1240 دلار برسد.در ادامه می‌توانیم همچنان شاهد کاهش فاصله‌های قیمتی در بازار آتی سکه باشیم. از سویی قیمت سکه نقدی نیز با کاهش روبه‌رو‌ است اما همچنان شکستن حباب قیمت با مقاومت روبه‌رو‌ شده است که دلیل آن مشخص نیست.

    فرزان سهرابی، تحلیلگر و تکنیکالیست بازار درخصوص روند تکنیکالی قیمت طلا در بازار جهانی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: در هفته‌های پیش رو با توجه به اینکه برخورد قیمت طلا را با مهم‌ترین‌ خط حمایت در 1200 دلار داریم، در صورتی که بتوان این خط حمایت را به سمت 1180 تا 1190 دلار و در سرازیری قرار گیرد می‌توانیم شاهد شکستن حباب قیمت سکه باشیم. اگر طلای جهانی قرار باشد به کف‌های قیمتی جدیدی برسد باید منتظر ماند و دید که آیا طلای جهانی در مرحله اول به 1240 و بعد از آن به رقم 1230 دلار می‌رسد، بعد از اینکه از این مرحله عبور کرد می‌توانیم در ارتباط با خط حمایت بعدی طلای جهانی نظر بدهیم؛ اما تارگت قیمتی بعدی برای طلا فعلا 1230 دلار است.کاهش‌های اخیر قیمت طلا و دلار در بازار آتی با یک دید مثبت عمل کرده است، به‌طوری‌که با وجود کاهش متفق القول قیمت در تمامی سررسیدها شاهد افزایش حجم در این بازار بوده‌ایم؛چنانچه دید فعالان بازار نسبت به کاهش قیمتی در این بازار، اجماع در مقابل کاهش قیمت طلا و دلار بوده است.سهرابی معتقد است باید درخصوص دستیابی قیمت طلا به کف‌های جدید قیمتی فعلا منتظر ماند تا قیمت طلا به کف 1230 دلار برسد و بعد از آن به‌صورت شفاف‌تری می‌توان در ارتباط با نمادهای آتی اظهار نظر کرد. وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه تا آن زمان هم ماه رمضان تمام شده است و بعد از تعطیلات عید فطر می‌توانیم تصمیم بگیریم که با توجه به قیمت طلا و دلار چگونه تحلیل‌های فاندامنتالی حول بازار آتی سکه را شکل می‌دهد.

     

    چرخه دوره‌ها در نوسانات

    اگر فرض را بر این بگذاریم که در شرایط نرمال بازارها معمولا در روندهای نزولی میان مدت با بازه زمانی سه هفته‌ای در ارتباط با روندهای کاهشی روبه‌رو‌ می‌شوند می‌توانیم بگوییم هنوز دو هفته انتظار کاهش داریم چراکه تنها یک هفته طی شده است.همان‌طور که در گزارش آتی هفته منتهی به 19 خرداد ذکر شد؛ انتظار بانک مرکزی آمریکا برای رسیدن تورم به عدد 2، محقق شده است؛ بعد از دستیابی تورم به این رقم، تلاش‌ها برای دستیابی به نرخ بهره در هفته گذشته انجام شد.در هفته‌ای که طی شد، روز چهارشنبه افزایش 25 / 0 درصدی نرخ بهره آمریکا رخ داد و انتظارات این بوده که تا پایان سال2017 حداقل در دو مرحله افزایش نرخ بهره رخ دهد که در این رابطه یک مرحله اتفاق افتاده و انتظار می‌رود که یک مرحله دیگر نیز محقق شود.

    در روز چهارشنبه هفته گذشته، تورم ماهانه این کشور از 2/ 0 درصد به منفی 1/ 0 کاهش پیدا کرده است، در واقع تاثیرات افزایش نرخ بهره در کاهش تورم بروز کرده است، بنابراین با توجه به اینکه کاهش تورم به وقوع پیوسته است، انتظار افزایش رشد اقتصادی در آمریکا با افزایش کمی روبه‌رو‌ شده و به نظر می‌رسد شاهد افزایش رشد اقتصادی آمریکا هم باشیم.در هفته گذشته، روز پنج‌شنبه هم جویندگان کار از عدد 245 هزار به 237 هزار نفر رسید و نشان دهنده کاهش این شاخص است. این موضوع به افزایش اندک ارزش دلار در بازار جهانی کمک کرد.اطلاعات اقتصادی که تا لحظه نگارش این گزارش منتشر نشده است، آثار متفاوتی را بر بازار به همراه خواهند داشت. مهم‌ترین آمارهای این گزارش مربوط به مجوز ساخت مسکن است که در این رابطه باید منتظر ماند و دید چه تاثیراتی را در پی خواهد داشت.

     

    کف جدید قیمتی طلای جهانی

    از نظر تکنیکالی انتظار می‌رود طلای جهانی به کف قیمتی 1230 دلار برسد، در این رابطه نگاهی به نمودار تکنیکال روند قیمتی طلای جهانی که قبلا هم با همین تکنیک پیش‌بینی شده بود موید قیمت کنونی طلا است. «دنیای اقتصاد» همچنان این روند تحلیلی را که از قبل در پیش گرفته در حال تعقیب برای پیش‌بینی سطوح جدید در روند قیمتی طلای جهانی در نظر دارد. اما در ادامه تحلیل تکنیکال این نمودار باید گفت در هفته پیش‌رو می‌توانیم شاهد کاهش تا سقف 15 دلار برای طلای جهانی باشیم.

    برچسب ها