عصر خودرو

بازگشت موج امید به بورس و الزام دوری از هیجان

عصر بازار: بورس تهران در حالی هفته گذشته را به پایان رساند که شاخص های بورس تهران با تصویب کلیات و جزئیات برجام در مجلس شورای اسلامی و بازتاب سخنان رئیس جمهور درباره مسائل اقتصادی به سرعت به دو اتفاق مهم سیاسی و اقتصادی واکنش نشان داد اما کارشناسان معتقدند باید در این دوره الزاماتی نظیر دوری از هیجان را نیز مد نظر قرار داد.

بازگشت موج امید به بورس و الزام دوری از هیجان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، در حالی که بورس تهران در شرایطی نزولی به سر می برد و در انتظار انتشار اخبار خوش سیاسی و اقتصادی بود روز سه شنبه هفته گذشته با تصویب جزئیات برجام در مجلس روند مثبت خود را آغاز کرد و روز چهارشنبه نیز پس از سخنان رئیس جمهور در خصوص مسائل اقتصادی به روند صعودی خود شدت بخشید. برهمین اساس بود که روند منفی بورس متوقف و امید تازه ای به این بازار بازگشت.
    تالار شیشه ای هم راستا با سخنان رئیس جمهوری در خصوص نرخ سود بانکی و جهش اقتصادی بعد از ماه ها تغییر جهت داد و سهامدارانی که به دلیل سیاست های دولت در خصوص صنایع مختلف از سرمایه گذاری در تالار شیشه ای ناامید شده بودند، جانی تازه گرفتند.
    چراغ سبز رییس جمهوری به بورس و بازگشت انگیزه به تالار شیشه ای نشان داد که بورس تهران بیشتر تحت تاثیر اخبار اقتصادی بوده و به خبرهای مثبت و منفی این بخش واکنش بیشتری نسبت به رویدادهای سیاسی نشان می دهد.
    یک کارشناس مسایل اقتصادی در خصوص وضعیت بورس در روزهای پایانی هفته گذشته و آینده تالار شیشه ای گفت: با تصویب نهایی برجام در مجلس، یکی دیگر از موانع موجود بر رشد بلندمدت بازار رفع گردید و آنچه مشخص است، اقتصاد و صنعت کشور ، از ابتدای دی ماه دچار تحول خواهد شد.
    مهدی صادقی ادامه داد: تزریق پول و بازگشایی دروازه های بین المللی از جمله مواردی هستند که می توانند به شدت کشور را تحت تاثیر مثبت قرار دهند.
    وی با اشاره به کمبود نقدینگی در بازار، اظهار داشت: در روز پایانی کاری هفته با وجود اینکه شاخص حدود 540 واحد رشد کرد اما حجم ریالی معاملات به 120 میلیارد تومان هم نرسید که این موضوع تا حدودی نگران کننده است.
    صادقی تصریح کرد: در سنوات گذشته وقتی بازار با رشد اینچنینی مواجه می شد، شاهد افزایش تقاضای خرید و در مقابل کاهش میل به فروش در بازار می شدیم. در نتیجه پول زیادی وارد بازار می شد و اصلی ترین عامل رشد قطعی بازار که همان ورود پول هست، تضمین می شد اما در این دوره با عدم میل به خرید و در مقابل افزایش تقاضای فروش در اغلب گروه ها مواجه هستیم.
    وی با بیان اینکه شاخص هم اکنون به محدوده ی 62 هزار واحدی رسیده است، ادامه داد: در فضای کنونی تا دی ماه شاخص بیش از 63 هزار واحدی را نخواهد دید و البته به کمتر از 61 هزار واحدی هم تنزل پیدا نخواهد کرد. هم اکنون نیز معتقدم فعلا بازار بالای چندانی نخواهد داشت و این جو هیجانی در روزهای پایانی هفته گذشته (بعلت عدم ورود پول)در هفته ی آینده به کمترین حد خود رسیده و با آغاز تقاضای فروش در گروه هایی که در دو روز سه شنبه و چهارشنبه صف خرید و سبز بودند ، بازار مجدد به عقب خواهد برگشت البته طبیعی است که هیچ تحلیلی قطعی و صد درصدی در این زمینه نیست.
    این کارشناس بازار سرمایه گفت:در صورت عبور شاخص از 63 هزار واحد با حجم پولی قابل قبول، می توان انتظار رشد تا 66هزار واحدی را هم داشت، در غیر این صورت همچنان باید منتظر آینده ی نزدیک بود و هدف نهایی شاخص تا پایان امسال از نظر من 75 تا 80 هزار واحد است.
    وی با اشاره به سخنان ریاست جمهوری، ادامه داد: در حالی که برخی از تحلیلگران این سخنان را ناامید کننده می دانند اما معتقدم این سخنان در صورت تحقق وعده ها ، می تواند بشدت اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد.
    صادقی اظهار داشت: اشاره ی مستقیم به عدم دخالت دولت در بورس اما توانایی کمک و هندلینگ بازار ، اشاره به چشم انداز رشد اقتصادی، بحث تزریق منابع مالی برای حوزه های عمرانی در بودجه ی جدید و کنترل پایه ی پولی و همچنین موانع موجود در سایر حوزه ها و قول برطرف کردن شان ، همگی می توانند در صورت تحقق، هم رکود فعلی در اقتصاد را تا حد قابل قبولی بشکنند و هم امیدواری به سرمایه گذاری در بازارهای پولی مثل بورس را افزایش دهند.
    وی در پایان گفت: معتقدم سخنان ریاست جمهوری در میان مدت و در صورت تحقق، تاثیر خوبی بر رشد بورس خواهد گذاشت البته باید منتظر گزارش وزیر اقتصاد از جزئیات این بسته(جزییاتی که فردا اعلام می شود) هم باشیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو