عصر خودرو

سومین هفته نزولی بورس تهران در سال جاری

عصر بازار- شاخص کل بورس تهران معاملات هفته گذشته خود را با افت ۴/ ۰ درصدی به پایان رساند.بررسی‌ها نشان می‌دهد هفته منتهی به ۲۴ خرداد سومین هفته منفی در سال جاری بوده است.

سومین هفته نزولی بورس تهران در سال جاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازدهی بازار سهام کشور از ابتدای سال جاری باوجود کارنامه نسبتا مناسب دو ماه اول سال تحت تاثیر معاملات سه هفته نزولی مداوم در خرداد‌ماه، حالا به کمتر از 3 درصد رسیده است و صدرنشینی جدول بازدهی بازارهای موازی را به اصلی‌ترین رقیب خود یعنی بازار پول واگذار کرده است(بازار پول با بازدهی حدود 4درصدی در سه ماه شرایط بهتری را تجربه کرده است). نامشخص بودن ترکیب اقتصادی هیات دولت، وضعیت ضعیف بازارهای جهانی و رشد‌های بدون پشتوانه بنیادی دو ماه نخست سال در کنار نرخ‌های بالای سود بانکی موجب شده است، بازار سهام از نظر بازدهی در شرایط مطلوبی قرار نگیرد. در همین حال هر چند انتشار گزارش‌های سه ماه نخست امسال می‌تواند وضعیت بازار سهام را با رونق نسبی مواجه کند اما به نظر نمی‌رسد با وضعیت حاکم بر کلیت اقتصاد کلان کشور، مفاد گزارش‌های سه ماهه بتواند شرایط بازار را با تغییر جدی همراه کند. در این شرایط بازار روز چهارشنبه نیز با رشد 39واحدی شاخص کل همراه شد. نماگر بازار سهام در پایان معاملات روز چهارشنبه به رقم 79هزار و 466واحد رسید. نمادهای پارس خودرو، گروه توسعه ملی، پالایشگاه بندرعباس و آسان پرداخت بیشترین تاثیر مثبت را در رشد محدود شاخص کل داشتند. در بازار روز چهارشنبه همچنان وضعیت بازار جهانی باعث نگرانی معامله‌گران بود. بهای نفت برنت به کانال 47-46دلار در هر بشکه سقوط کرده است. بهای مس نیز هر تن 5هزار و 665دلار گزارش شده است. قیمت روی و سرب نیز به ترتیب 2هزار و 523دلار و 2هزار و 103دلار در هر تن گزارش شد.در معاملات روز چهارشنبه نماد معاملاتی شرکت‌های مدیریت انرژی امید تابان هور، تولید نیروی برق دماوند، سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر و حق‌تقدم خرید سهم آن از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت شیشه و گاز متوقف شد.

     

    در مهم‌ترین‌ اتفاق‌های روز چهارشنبه بلوک 19/ 2 درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی از طرف شرکت تامین سرمایه سپهر وابسته به بانک صادرات به قیمت پایه هر سهم835 ریال و به ارزش کلی 22 میلیارد و 800 میلیون تومان به‌صورت یکجا و نقد عرضه شد که سرمایه‌گذاری ملی اقدام به خرید این بلوک کرد.در همین حال مهم‌ترین‌ تحول روز چهارشنبه تشکیل صف خرید برای برخی نمادهای خودرویی بود.در حالی که روز چهارشنبه بازار در انتظار بازگشایی نماد سایپا بود، نماد معاملاتی دیگر شرکت‌های خودرویی از جمله پارس خودرو، سایپا دیزل، خاور و زامیاد به همراه شماری از قطعه سازها فرصت خود نمایی پیدا کردند.در این گروه شرکت سایپا صورت‌های مالی منتهی به 30 اسفند 1395 را با سرمایه 39 هزار و 266 میلیارد و 675 میلیون ریال به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد.

    شرکت سایپا در دوره 12 ماهه یاد شده مبلغ 10 هزار و977 میلیارد و 739 میلیون ریال سود خالص کسب کرد و به هر سهم مبلغ 280 ریال سود اختصاص داد. این رقم نسبت به دوره مشابه در سال مالی 94، معادل 68 درصد افزایش را نشان می‌دهد. در گروه بانکی شرکت پست بانک ایران صورت‌های مالی منتهی به 30 اسفند 1395 را با سرمایه 3 هزار و 233 میلیارد و 451 میلیون ریال به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد.شرکت پست بانک ایران در دوره 12 ماهه یاد شده مبلغ 76 میلیارد و 718 میلیون ریال سود خالص کسب کرد و به هر سهم مبلغ 24 ریال سود اختصاص داد.این رقم نسبت به دوره مشابه در سال 94، مبلغ 21 ریال افزایش را نشان می‌دهد.«وپست» زیان انباشته پایان دوره مذکور را مبلغ یک هزار و 413 میلیارد و 527 میلیون ریال اعلام کرده است. یادآور می‌شود این شرکت در دوره مشابه در سال 94، مبلغ 11 میلیارد و 300 میلیون ریال سود خالص و 3 ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرده است.در گروه معدنی قیمت سنگ آهن وارداتی در چین به کمترین سطح قیمت 12 ماه اخیر نزدیک شد. مازاد عرضه و ارزانی سایر مواد اولیه از جمله قراضه بر معاملات سنگ آهن اثر منفی گذاشت. متوسط شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص62 درصد با افت 25/ 1 دلار به 54 دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر تنزل کرد. پیش از این آخرین بار 28 ژوئن 2016 سنگ‌آهن به 65/ 53 دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر رسیده بود.

    در گروه انفورماتیکی آتیه داده‌پرداز مجوز افزایش سرمایه 67 درصدی گرفت. «اپرداز» فرابورسی طبق مصوبه 11 بهمن سال گذشته هیات مدیره، پیگیر افزایش سرمایه 200 درصدی از سود انباشته بود اما طبق مجوز سازمان بورس می‌تواند سرمایه اسمی 30 میلیارد تومانی را به 50 میلیارد تومان برساند.در گروه کانی غیر‌فلزی مرجان کار مجوز افزایش سرمایه 250درصدی را دریافت کرد. «کمرجان» که با سرمایه 2 میلیارد تومانی در فرابورس حضور دارد درصدد است سرمایه فعلی را به 7 میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و به منظور جبران مخارج سرمایه‌ای انجام شده، اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج وجه نقد صورت می‌گیرد.در گروه دارویی نیز ایران دارو مجوز افزایش سرمایه 25درصدی را از سازمان بورس دریافت کرد. «دیران» این تامین مالی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با هدف نوسازی و بازسازی خطوط تولیدی و تامین سرمایه در گردش انجام می‌دهد.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 131میلیارد تومان و در فرابورس به 197میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه کل ارزش معاملات در هفته گذشته (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به 684میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته قبل از آن با توجه به تعطیلی میان هفته رشد 78درصدی را نشان داد.

    برچسب ها