عصر خودرو

کارشناس امور صادراتی:

فعالان اقتصادی اصفهان، بازارهای عراق و قطر را از دست ندهند

عصر بازار- یک کارشناس امور صادراتی استان اصفهان معتقد است با تحولات ایجاد شده در منطقه، زمینه صدور برخی از کالاهای استان اصفهان که توان رقابت با مشابه خارجی دارند در بازارهای عراق و قطر فراهم شده است و فعالان اقتصادی استان نباید این بازارها را از دست بدهند.

فعالان اقتصادی اصفهان، بازارهای عراق و قطر را از دست ندهند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، محمد سقایی  افزود: صادرات تعدادی از کالاها و برخی از محصولات کشاورزی و دامی استان اصفهان به دلیل مسائل سیاسی منطقه برای صادرات دچار مشکل شده بود.
    وی بااشاره به اینکه مقصد بسیاری از این کالاها کشورهای افغانستان، سوریه و عراق بودند، تصریح کرد: ایجاد جنگ و درگیری در این کشورها موجب شد تا صادرات کالا از استان اصفهان به این کشورها دچار مشکل شود.
    این کارشناس امور صادراتی با اشاره به اینکه کاهش صادرات یکی از دلایلی است که در شکل گیری رکود اقتصادی بنگاههای اقتصادی استان اصفهان نقش داشت، گفت: به عنوان نمونه به دلیل کاهش صادرات مصالح ساختمانی از جمله سیمان به عراق، سوریه و افغانستان، کارخانه های سیمان اصفهان با مشکلات زیادی مواجه شدند.
    وی ادامه داد: از سویی بازار داخلی برای این قبیل مصالح اشباع شده بود و از سوی دیگر تولید این مصالح بدون بازار مصرف، موجب تعدیل تولید کارخانه های سیمان اصفهان را فراهم کرد.
    سقایی بااشاره به اینکه قطر میزبانی جام جهانی 2022 است و برای ساخت تاسیسات ورزشی و ورزشگاههای جام جهانی به مصالح ساختمانی و فلزات نیاز دارد، گفت: پس از اختلاف بوجود آمده بین قطر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، قطر تعرفه واردات خود را به شدت کاهش داده است و این موضوع می تواند به صادرات کالا و مواد بویژه مواد غذایی، مصالح ساختمانی و فلزات از استان اصفهان به قطر کمک کند.
    وی همچنین به شکست داعش در عراق و پاکسازی تعدادی از شهرهای این کشور از وجود نیروهای داعش و برقراری امنیت در این شهرها اشاره کرد و افزود: بسیاری از تاسیسات زیربنایی عراق در پی حمله گروههای تروریستی به این کشور از بین رفته است و عراق برای بازسازی این تاسیسات به مصالح ساختمانی و فلزات نیاز دارد بنابراین فعالان اقتصادی استان اصفهان نیز باید در راستای صادرات کالا و مصالح ساختمانی از این استان به عراق برنامه ریزی کنند.
    این فعال صادراتی تصریح کرد: شرکت های صادراتی استان اصفهان طی دو سال اخیر درخواست های بیشتری را در زمینه تامین فلزات از عراق دریافت کرده اند بنابراین باید برای صدور این مواد به بازار کشورهای همسایه برنامه ریزی کنیم.
    سفیر ایران در عراق چهارشنبه شب در ضیافت افطاری سفارت ایران درعراق که با حضور فعالان اقتصادی ایرانی و عراقی برگزار شد از شرکت ها و سرمایه گذاران ایرانی خواست، بطور جدی تری در بازار عراق حضور یابند.
    براساس اعلام روابط عمومی اداره کل امور گمرک استان اصفهان، صادرات سال گذشته این استان به مقصد قطر به وزن پنج هزار و 341 تُن و به ارزش 9 میلیون و 492 هزار دلار بوده است.
    عمده کالاهای صادراتی این استان به مقصد قطر، فرش ماشینی به ارزش چهار میلیون دلار و آهن و فولاد به ارزش دو میلیون دلار بوده است.
    همچنین میزان صادرات این استان به کشور قطر در 2 ماهه ابتدای امسال، 223 تُن کالا به ارزش یک میلیون و 400 هزار دلار بوده که فرش ماشینی یک میلیون دلار از این میزان صادرات را به خود اختصاص داده است.
    بر اساس آمار گمرک ایران ، در سال گذشته به میزان 118 هزار و 651 تن کالا به ارزش 28 میلیون و 416 هزار دلار از ایران به قطر صادر شده است.
    عمده‌ترین کالاهای صادراتی به قطر طی مدت یاد شده، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط گرم نورد شده، سایر حیوانات زنده از نوع گوسفند، سیمان‌های پودر نشده موسوم به کلینکر، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط سرد نورد شده، سایر کف‌پوش‌ها به جز گبه از پشم یا موی نرم (کرک) حیوان، پسته تازه یا خشک، مغز پسته، زعفران بوده است.
    همچنین براساس اعلام گمرکات استان اصفهان در سال گذشته عراق با 301میلیون دلار و 37 درصد سهم از کل صادرات مهمترین کشورهای مقصد کالاهای صادراتی گمرک این استان بوده است.
    در سال 1395، تشریفات صادرات یک میلیون و 238 هزار تُن کالا به ارزش 813 میلیون و 998 هزار دلار توسط گمرک اصفهان انجام شد.
    عمده ترین کالاهای صادراتی از این گمرک، آهن آلات، فولاد و مصنوعات آن با 30 درصد، مواد پتروشیمی با 20 درصد، فرش با 16 درصد، محصولات لبنی با پنج درصد و سایر کالاها 28 درصد بوده است.

    برچسب ها