عصر خودرو

آیا اوپک استراتژی خود را تغییر می‌دهد؟

عصر بازار- اگر رشد سریع تولید نفت شیل آمریکا تداوم یابد، احتمالا اوپک در سال ۲۰۱۸ به دفاع از سهم خود از بازار روی خواهد آورد، حتی اگر این به معنای پذیرش قیمت های پایین باشد.

آیا اوپک استراتژی خود را تغییر می‌دهد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، در حالی که اوپک و متحدانش برای کاهش میزان ذخایر نفتی و تقویت قیمت ها تولید خود را کاهش داده اند، آمریکا و دیگر تولید کنندگان غیر عضو اوپک به سرعت در حال افزایش تولید خود هستند. این وضعیت بازار را در یک مسیر ناپایدار قرار داده است.

    آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده که میزان تولید تولید کنندگان غیر عضو اوپک در سال 2018، 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

    اگر این پیش بینی درست از آب دربیاید، عرضه کنندگان غیر عضو اوپک همه افزایش تقاضای ایجاد شده در سال آینده را از آن خود خواهند کرد، زیرا آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده که سال آینده میزان مصرف نفت تنها 1.4 میلیون بشکه در روز رشد داشته باشد.

    در واقع، اوپک تولید خود را محدود خواهد کرد و در مقابل شاهد خواهد بود که تولید کنندگان رقیب وارد بازار می شوند و تقاضای رو به افزایش پالایشگاه ها را تامین می کنند.

    در چنین صورتی، اوپک با این دو راهی مواجه خواهد بود که یا با تداوم کاهش تولید، از قیمت ها دفاع کند و یا با افزایش مجدد تولید جلوی تضعیف سهمش از بازار را بگیرد.

    اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده که رشد تولید نفت این کشور در سال 2017میلادی به 460 هزار بشکه در روز برسد. در حال حاضر تولید نفت آمریکا به حدود 9.3 میلیون بشکه در روز می رسد.

    بعید است اوپک و متحدانش در قبال رشد بی رویه تولید آمریکا و سایر تولید کنندگان و خیز آنها برای تصاحب تمام رشد تقاضای سال 2018 آرام و خونسرد بنشینند.

    اگر رشد سریع تولید نفت شیل آمریکا تداوم یابد، احتمالا اوپک در سال 2018 به دفاع از سهم خود از بازار روی خواهد آورد، حتی اگر این به معنای پذیرش قیمت های پایین باشد.

    برچسب ها