عصر خودرو

معرفی شرکت های برتر جهان از نظر فروش، سوددهی، ارزش بازار و دارایی

سود ۲.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ دلاری

عصر بازار- «فوربس گلوبال ۲۰۰۰» با انتشار ویرایش سال ۲۰۱۷، شرکت های برتر جهان را معرفی کرد. این رده بندی یک فهرست جامع و سالانه از قدرتمندترین شرکت هایی است که بر مبنای میزان فروش، سود، دارایی و ارزش بازار ارزیابی می شوند.

معرفی شرکت های برتر جهان از نظر فروش، سوددهی، ارزش بازار و دارایی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»به نقل از فوربس ،با توجه به فروش، سود و دارایی های بالاتر شرکت ها، «فوربس گلوبال» در مجموع امسال بزرگ تر و با ارزش تر از پارسال شده است. چین و آمریکا با وجود کاهش رشد GDP، همچنان بیش از 40 درصد شرکت های این رده بندی را شامل می شوند و 10 شرکت برتر این فهرست نیز در سیطره آنها قرار دارد.
    رتبه نخست بین 2000 شرکت یادشده به بانک صنعت و بازرگانی چین(ICBC) اختصاص دارد. رتبه دوم هم متعلق به بانک ساختمان یا ساخت و ساز چین است. البته صعود یک شرکت آمریکایی به نام «هاتاوی برکشایر» (متعلق به وارن بافت) به رده سوم این فهرست، سبب تسخیر دژ چینی ها بین سه سکوی نخست شد. به نوشته نشریه فوربس، این موضوع نشان می دهد که شرکت های آمریکایی خیلی هم از بی ثباتی در بازار رنج نبردند، چراکه «برکشایر» مالک سهام تعدادی از شرکت های بزرگ است.

    جدول- شرکت های برتر «فوربس گلوبال 2000» در سال 2017

    تمام پارامترهای این فهرست اعم از فروش، سود، دارایی و ارزش بازار نسبت به پارسال رشد داشت. شرکت های سهامی از 58 کشور جهان در مجموع 35.3 تریلیون دلار فروش، 2.5 تریلیون دلار سود، 169 هزار میلیارد دلار دارایی و ارزش بازار 48.8 تریلیون دلاری داشتند.

    نکات جالب توجه
    با وجود کندی بازار عرضه اولیه(IPO) چندین شرکت که در فهرست امسال وجود دارد، آغاز به کار کرده اند. بزرگ ترین تازه وارد که در رده 55 این فهرست قرار دارد، «پستال سیوینگ بانک» چین است.
    از طرفی شرکت های آمریکایی و چینی/هنگ کنگی به ترتیب با 565 و 263 شرکت، بیشترین سهم را از فهرست 2000 شرکت به خود اختصاص داده اند. در عین حال، بین 25 بانک برتر جهان، چین با هشت بانک در رده نخست و آمریکا با هفت بانک در رده دوم قرار داشت. بعد از دو بانک برتر چین که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد، «جی پی مورگان»، «ولز فارگو» و بانک کشاورزی چین، رده های چهارم تا ششم این فهرست را به خود اختصاص دادند.
    همان طور که می دانیم، شرکت های حوزه انرژی با مشکلات قیمت های پایین نفت دست و پنجه نرم می کردند و تاثیر این موضوع بر رده بندی شرکت ها نیز مشهود بوده است. به عنوان نمونه، «اکسون موبیل» با چهار پله افت به رده 13 سقوط کرد، «پتروچاینا» از رده 10 به 102 و  «شورون» از رتبه 28 به 359 سقوط کرد.
    از دیگر نکات جالب توجه این فهرست، صعود 54 پله ای جنرال الکتریک و ایستادن در جایگاه چهاردهم این فهرست بود. شرکت «آمازون» نیز با کسب رتبه 83 در جمع 100 شرکت برتر قرار گرفت، در حالی که جایگاه قبلی آن 237 بود.
    در ضمن برخی شرکت ها نیز به دلیل عملکرد ضعیف یا تصاحب از سوی شرکت های دیگر موفق به حضور در فهرست 2000 شرکت نشدند. شرکت «ساب میلر» از جمله این شرکت ها بود که به دست شرکت Anheuser-Busch InBev افتاد.

    برترین شرکت های غذایی
    بر اساس این رده بندی، شرکت های نستله، پپسی و کوکاکولا به عنوان سه شرکت برتر غذا و نوشیدنی در سال 2017 شناخته شدند.
    نستله همچنان به حکمرانی خود در صنایع غذایی ادامه می دهد و در حالی که این شرکت سوئیسی با یک پله سقوط به جایگاه 34 بین 2000 هزار شرکت بزرگ دست یافت، اما فروش بیش از 90 میلیارد دلاری و سود 8.7 میلیارد دلاری در 12 ماهه منتهی به 7 آوریل 2017 داشته است.
    اگرچه نام نستله همواره با واژه های شکلات و شیرینی پیوند خورده است، اما از سال 2016 سازگار با هشدارهای جهانی درباره مشکلات شکر، شیوه های نوینی را برای کاهش این ماده در کاکائو مشهور خود  آغاز کرد.
    در همین حال، شرکت پپسی در این رده بندی با شش پله صعود به جایگاه 84 رسید، در حالی که کوکا کولا به سه پله سقوط به جایگاه 86 این رده بندی دست یافت. میزان فروش و سود پپسی به ترتیب 62.8 میلیارد و 6.3 میلیارد دلار بود، در حالی که این رقم برای کوکاکولا به ترتیب 41.5 میلیارد و 6.5 میلیارد دلار اعلام شد.
    شرکت های پپسی و کوکاکولا نیز در ماه های اخیر با چالش هایی در زمینه فروش نوشابه های گازدار مواجه شده اند. در حال حاضر مدیران این دو شرکت متعهد به صرف هزینه و زمان برای متنوع ترکردن محصولات و نوسازی خطوط تولید هستند.

    شرکت های هتلداری
    برخی شرکت های هتلداری با توجه به سطح مناسب اشغال تخت، سال خوبی را پشت سر گذاشتند. بر این اساس گروه «ماریوت» موفق شد در فهرست یادشده صعود 310 پله ای را تجربه کند، به طوری که از رده 777 به 467 رسید. ارزش بازار و دارایی های این گروه که پارسال «استار وود» را خریداری کرد به ترتیب به 35 و 24 میلیارد دلار افزایش یافته است.
    در همین حال، گروه هتل های هیلتون با سقوط 291 پله ای مواجه شد. البته صنعت سیر و سفر به دلیل ممنوعیت های آمریکا بویژه در مورد لب تاپ ها می تواند در نیمه دوم امسال با چالش های تازه ای مواجه شود.

    برچسب ها