عصر خودرو

موانع ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس اعلام شد

عصر بازار: یک کارگزار بورس موانع و مشکلات ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه را اعلام کرد و گفت:تعیین نرخ تسعیر برای صندوق های سرمایه گذاری، تعیین نرخ ارز واحد در کشور و تعیین امین و ضامن برای نظام سرمایه گذاری خارجی از مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

موانع ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس اعلام شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، فردین آقابزرگی- مدیر عامل کارگزاری بانک آینده – در خصوص ورود سرمایه گذاران خارجی به بورس گفت: برخی از قوانین و مقررات ما اجازه ورود آسان سرمایه‌ های خارجی را نمی‌دهد که از جمله این مقررات تعیین نرخ تسعیر برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزی است. زیرا یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری از دید سرمایه‌گذاران خارجی خرید یونیت‌های ارزی صندوق‌هاست به طوری که این واحد‌ها می‌توانند ضامن نقدشوندگی و سودآوری داشته باشند و بالاترین رکن ناظر هم به فعالیت آنها نظارت دارد.

    مدیر عامل کارگزاری بانک آینده تصریح کرد: جا دارد قبل از این‌که با آغوش باز درهای ورود سرمایه را به سرمایه‌گذاران خارج از کشور که ریسک‌پذیری بالایی دارند باز کنیم قدری بررسی‌های خود را متوجه رفع سرمایه‌گذاران پرریسک کنیم، چرا که آنها با طرح موضوع سوالاتشان می‌توانند گره‌های زیادی از سرمایه‌گذاران داخلی باز کنند که از جمله آن عدم تغییر سیاست‌های اقتصادی در یک بازه زمانی مشخص است علاوه بر اینکه تعیین نرخ ارز واحد در کشور و تعیین امین و ضامن برای نظام سرمایه گذاری خارجی نیز باید حل شود.

    این کارگزار بورس عنوان کرد: نکته‌ای که باید در شرایط کنونی دقت داشته باشیم ورود سرمایه از خارج از کشور با منشا نامشخص و نامعلوم که ابعاد مشکوک به پولشویی نیز می‌تواند داشته باشد و خروج یکباره همین سرمایه‌ها است در مقابل می‌تواند شوک اقتصادی نامطلوبی را در اقتصاد ما وارد کند.

    آقابزرگی ادامه داد: این در حالی است که بدون برنامه و صرفا جهت تامین نقدینگی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری به هر قیمت، ممکن است بهای گزاف و جبران‌ناپذیر برای اقتصاد نفتی ما داشته باشد. شاید به نوعی مشابه بیماری‌ هلندی که به یکباره کشور در برابر حجم وسیعی از نقدینگی حاصل از ورود ارز به کشور بشود.

    مدیر عامل کارگزاری بانک آینده ادامه داد: برآورد این است که اغلب سرمایه‌گذاران علاقه‌مند که البته سطح ریسک‌پذیری کمتری دارند به صورت مستقیم سرمایه‌گذاری خواهند کرد و عمدتا در بخش‌های انرژی، it، حمل‌ونقل و صنایع زیربنایی وارد شوند، اما به تناسب ممکن است وابستگی‌هایی نیز ایجاد کنند، چرا که انتظارات آنها در قالب انحصار و بهره‌برداری خاص طی بازه زمانی مشخص باشد و اینجا لزوما باید به دقت مورد ارزیابی قرار بگیرد که تا چه حدی این سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه خواهد بود.

    آقابزرگی تصریح کرد: تا این لحظه اغلب مشتاقان سرمایه‌گذاری در ایران، توسط ایرانی‌های مقیم خارج از کشور هدایت شده‌اند و این افراد با سطح ریسک این اقتصاد آشنا هستند و قاعدتا سرمایه‌گذاری بلندمدتی را که ما باید مدنظر داشته باشیم، کوتاه‌تر و محدودتر از آنچه تصور داشته‌ایم، در محاسباتشان لحاظ خواهند کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها