عصر خودرو

رشد بازار سرمایه در نیمه دوم سال

عصر بازار- در نیمه خرداد به سر می بریم. از چند جهت ایام مهمی را در حال سپری کردن هستیم. انتخابات ریاست جمهوری و سردرگمی سهامداران به پایان رسیده است و می توان به جرات گفت تاثیرگذاری هیجانی این پدیده سیاسی در بازار سرمایه به اتمام رسیده است.

رشد بازار سرمایه در نیمه دوم سال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، از طرفی می توان به رویدادهای مهم دیگر که بر بازار سرمایه می تواند اثرگذاری شایانی داشته باشد، پرداخت. اکثر فعالان بازار، خرداد و تیر ماه را به عنوان فصل مجامع شش ماهه اول سال می شناسند که این قضیه کمی در ورود سرمایه های جدید به بازار تعلل ایجاد می نماید تا فصل مجامع به پایان برسد؛ زیرا اکثر فعالان بازار معتقدند مجامع عادی سالانه سهام تا وقتی که اقتصاد کلان تحول چشمگیری نداشته است چنگی به دل نمی زند و ارزش توقف نماد و استرس اتفاقات داخل مجمع و دردسرهای دریافت سود نقدی سهام( dps) از شرکت های بدقول را ندارد و به همین دلیل می توان گفت اکثر سهامداران از مجامع عادی سهام خودشان خاطره خوبی ندارند زیرا اکثر این مجامع با خواب سرمایه و دردسرهای بعد آن برای دریافت سود نقدی سهام به عنوان مطالبه قانونی سهامداران همراه است.
    پس می توان نتیجه گرفت، در آستانه فصل مجامع بودن خود یک ترمز بزرگ برای رشد شارپ بازار می باشد. از طرفی طبق بررسی های سالانه درمی یابیم که در ایام ماه مبارک رمضان همواره کلیت بازار روندی راکد و فرسایشی داشته است به جز برخی تک سهم ها و صنایع کوچک که با اندک سرمایه گذاری نیز می توان تحرکات نوسانی در آنها ایجاد کرد. بعد از ماه مبارک رمضان و پایان فصل مجامع می توان کمی انتظار بهبود فضای معاملاتی را داشت اما با ورود به شهریور ماه و سررسید تسویه اعتبارات سالانه کارگزاری ها، فشار فروش محسوسی در بازار ایجاد می شود و اکثر فعالان قدیمی بازار می دانند که شهریور ماه معمولا یکی از فرسایشی ترین ماه های بازار سرمایه است. با ذکر این همه مسائل رکودی و فرسایشی پیش رو در بازار، انتظار هیچ رشد شارپ و چشمگیری از بازار سرمایه تا پایان نیمه اول سال نمی رود و شاید کمی این مساله برای سهامداران تلخ به نظر برسد اما قطعا با داشتن دید واقع گرایانه می توان در بازارهای نزولی هم از نوسانات هیجانی بازار سودسازی کرد.
    سهامداران شایسته است در طول دوران رکود با احتیاط بیشتری به معامله بپردازند و اگر تبحر کافی نسبت به سودسازی در بازارهای نزولی را ندارند، در اوراق مشارکت یا صندوق های ETF سرمایه گذاری نمایند و همچنین نسبت به فروش سهام خود بر اساس اخبار منفی هیجانی که معمولا فقط تاثیر یکی دو روزه و مقطعی دارند، خودداری نمایند.
    با شروع نیمه دوم سال و افزایش تورم نقطه به نقطه سالانه می توان خارج شدن از دوران فرسایشی و آغاز بهبود روند معاملات بازار سهام را نوید داد.
    محمد حق وردی، فعال و مدرس بازار

    برچسب ها