عصر خودرو

مصرف جهانی زغال سنگ با کاهش چشمگیر روبرو شد

عصر بازار- در سال گذشته میلادی، میزان جهانی مصرف زغال سنگ با روند کاهشی قابل توجهی در کشورهای صنعتی روبرو و به یک رکورد تبدیل شد.

مصرف جهانی زغال سنگ با کاهش چشمگیر روبرو شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، تولید سوخت فسیلی در سال 2016 میلادی با کاهش قابل توجهی روبرو و به یک رکورد تبدیل شد. در همین حال چین بعنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان، کمترین میزان زغال سنگ در حداقل 6 سال اخیر را در سال 2016 میلادی تجربه کرد؛ ضمن اینکه استفاده از زغال سنگ در آمریکا هم در سال گذشته میلادی، به کمترین رقم از دهه سال 1970 میلادی به بعد رسید.

    زغال سنگ که آلوده ترین سوخت محسوب می شود، در روزگاری نه چندان دور سریع ترین رشد در میان سایر منابع انرژی را به خود اختصاص داده بود، اما اکنون با روی آوردن شرکت های بزرگ و کشورهای صنعتی به استفاده از گاز طبیعی، در مسیر افول قرار گرفته است.

    در کشوری مثل چین، پیشرفت اقتصادی بر روی بخش خدمات هدف گذاری شده تا اینکه بر روی تولیدات سنگین تمرکز داشته باشند و این موضوع موجب شده تا استفاده از انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی ارزانتر باشد. 

    بر همین اساس تقاضای آمریکا برای زغال سنگ در سال 2016 میلادی، معادل 33.4 میلیون تن نفت، کاهش نشان داد و به رقم 358.4 میلیون تن رسید که بیشترین کاهش در زمینه استفاده از زغال سنگ را به خود اختصاص داد. 

    همچنین مصرف جهانی زغال سنگ هم در در سال 2016 میلادی در مقایسه با سال قبل از آن 1.7 درصد کاهش یافت؛ این در حالی است که مصرف جهانی زغال سنگ بین سال های 2005 تا 2015 میلادی بطور میانگین هر سال 1.9 درصد رشد نشان می دهد. 

    البته چین هم که در حدود نیمی از زغال سنگ جهان را مصرف می کند، در سال 2016 میلادی با کاهش 1.6 درصدی در مصرف این سوخت فسیلی روبرو شد؛ در حالیکه در 11 سال قبل از آن هر سال به طور متوسط رشد 3.7 درصدی را تجربه کرده بود. 

    بر پایه این گزارش، مصرف زغال سنگ در تمامی قاره ها در سال گذشته میلادی بجز آفریقا روند نزولی داشت و در اروپا هم، آلمان بزرگ ترین مصرف کننده زغال سنگ، 4.3 درصد کاهش در این بخش داشت و تقاضای بریتانیا هم 52.5 درصد روند نزولی به خود گرفت که بیشترین درصد را در میان کشورهای بزرگ اقتصادی به خود اختصاص داد. 

    در آسیا، هند و اندونزی بعنوان بزرگ ترین مصرف کنندگان زغال سنگ در سال 2016 میلادی شناخته شدند.

    برچسب ها