عصر خودرو

ربیعی در دیدار با وزیر کار سنگاپور:

ایران و سنگاپور می توانند همکاری در حوزه نیروی انسانی را گسترش دهند

عصر بازار- وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر همکاری دو کشور ایران و سنگاپور در حوزه نیروی انسانی گفت: با آنکه چندین تفاهم‌نامه میان ایران و سنگاپور امضا شده است، دو کشور آنگونه که انتظار می‌رود هنوز با یکدیگر نزدیک نیستند.

ایران و سنگاپور می توانند همکاری در حوزه نیروی انسانی را گسترش دهند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، 'علی ربیعی' روز پنجشنبه در حاشیه یکصد و ششمین اجلاس سازمان بین‌المللی کار که در شهر ژنور برگزار شد با وزیر کار سنگاپور دیدار و در خصوص همکاری‌های دو جانبه بحث و تبادل نظر کردند.
    وی افزود: زمینه‌های مناسبی برای انجام مسئولیت‌های مشترک، سرمایه‌گذاری‌های جدی‌تر اقتصادی و تبادل تجربیات وجود دارد.
    ربیعی با اشاره به گفت‌و‌گوهای سازنده با یکی از مسئولان وزارت امور خارجه سنگاپور در تهران تصریح کرد: علاوه بر بحث‌های جدی مربوط به توسعه سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی فیمابین دو کشور در حوزه کشتیرانی و توسعه فعالیت‌های بندری، ما می‌توانیم در خصوص آموزش نیروی کار و تبادل دانش فنی و حرفه‌ای با یکدیگر همکاری کنیم.
    وزیر کار همچنین حرکت سنگاپور در مسیر توسعه را قابل تحسین و پر شتاب خواند و گفت: این امر سبب شده تا مردم سنگاپور از سطح رفاه قابل قبولی برخوردار باشند.
    وی همچنین در این دیدار با اشاره به موضوع مهم سالمندی نیروی کار در برخی کشورها گفت: متاسفانه ما در ایران در خصوص سالمندی نیروی کار با وضعیت پیچیده و تناقض گونه‌ای مواجه هستیم.از یک سو نیروی کار قابل ملاحظه‌ای سالانه وارد بازار کار می‌شوند که اغلب آنها فاقد مهارت لازم هستند.همچنین از سوی دیگر سن بازنشستگی در ایران نیز تا حدی پایین است که این امر موجب ایجاد بحران در صندوق‌های باز نشستگی شده است.
    ربیعی افزود: از طرفی اگر بخواهیم سن بازنشستگی را افزایش دهیم نیروی کار جدید بدون شغل خواهد ماند.
    وزیر کار یکی از علل مهم بر هم خوردن تعادل بازار کار ایران را در پیش گرفتن سیاست‌های تاخیری از سوی خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: فرهنگ غالب مردم در ایران این گونه است که بدون توجه به استعدادها و علایق فرزندانشان آنها را وادار به ادامه تحصیل می‌کنند و این یعنی آنکه در بازه زمانی مشخصی تعداد قابل توجهی نیروی کار تحصیلکرده و در عین حال فاقد مهارت‌های لازم وارد بازار کار شده و تعادل بازار را بر هم می‌زند.
    ربیعی با اشاره به زمینه‌های خوب همکاری برای ارتقای سطح آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: ما در ایران به این نتیجه رسیده‌ایم که با بهبود کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ؛ صلاحیت حرفه‌ای را جایگزین مدرک دانشگاهی نماییم که البته این امر دشواری‌های خاص خود را دارد.
    وی همچنین در این دیدار از همتای سنگاپوری خود دعوت کرد تا در اولین فرصت به ایران سفر کند.
    در این دیدار 'لیم سویی سایی' وزیر کار سنگاپور حضور در ژنو را فرصتی برای دیدار با همتایان خود عنوان کرد و گفت: هر سال از این فرصت برای بحث در خصوص چالش‌های مشترک و استفاده از تجربیات سایر کشورها استفاده می‌کنیم.
    وی موضوع سالمندی نیروی کار را چالش جدی برخی کشورها و از جمله سنگاپور عنوان کرد و گفت: سوال اساسی این است که اگر کشوری با پدیده سالمندی نیروی کار روبرو شود چگونه مولد بودن خود را حفظ خواهد کرد؟
    وزیر کار سنگاپور همچنین از پیشرفت فناوری به عنوان موضوعی مهم یاد کرد که بازار کار کشورها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
    وی ادامه داد: رشد فناوری از یکسو می‌تواند موجب از بین رفتن برخی فرصت‌های شغلی شود اما از دیگر سو اگر به توسعه فناوری درست توجه شود همین امر می‌تواند ظرفیت‌های جدید شغلی ایجاد کند.
    وزیر کار سنگاپور سیاست دولتش را بالا بردن سن بازنشستگی عنوان کرد و گفت: بدنبال آن هستیم که سن بازنشستگی در سنگاپور را از 65 به 67 سال افزایش دهیم تا مردم سنگاپور بیش از قبل کار کنند‌. از این رو مناسب‌ترین شیوه برای دستیابی به چنین هدفی توسعه فناوری‌هاست که مدیریت نیروی کار را نیز آسان‌تر می‌نماید.
    وزیر کار سنگاپور تاکید کرد: طراحی استراتژی‌های جدید در بازار کار باید به نحوی باشد که کار بیشتر بتواند منافع بنگاه‌های اقتصادی را تامین کند.
    وی یکی از چالش‌های پیش روی دولتش را بروز مهارت نیروی کار دانست و گفت: متناسب با توسعه فناوری‌ها مهارت نیروی کار نیز باید ارتقا یابد. حرکت در مسیر رسیدن به دروازه‌های اقتصاد نوین را در صورتی ممکن می‌دانیم که همزمان بتوان مهارت نیروی کار را نیز ارتقا ببخشد. وزیر کار سنگاپور در پایان این دیدار زمینه‌های مشترک همکاری میان ایران و سنگاپور را فراوان دانست و ابراز امیدواری کرد هر دو طرف از ظرفیت‌های مشترک موجود برای غلبه بر چالش‌های پیش رو استفاده کنند.
    به گزارش ایرنا، یکصد و ششمین اجلاس سازمان بین‌المللی کار (ILO) از 15 تا 26 خرداد ماه(5 تا 16 ژوئن 2017) در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر ژنو در حال برگزاری است.
    این کنفرانس همه ساله با حضور 187 کشور عضو در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود و نمایندگان گروه‌های کارگری و کارفرمایی کشورمان همراه وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی از روز دوشنبه بیست و دوم خرداد ماه عازم این اجلاس ‌شدند.
    این سازمان پارلمان جهانی کار و کارگری است و رسیدگی به وضع استانداردهای بین المللی کار و معضلات اجتماعی را در دستور کار دارد.

    برچسب ها