عصر خودرو

ناتوانی بازار سرمایه در رقابت با سود بدون ریسک

عصر بازار- با نگاهی به سهام پرطرفدار بازار سرمایه می¬توان دریافت همچنان عطش فعالان بازار بر روی شرکت¬های خاکستری ( شرکت¬هایی که نمی¬توان برآورد دقیقی از ارزش ذاتی آنها داشت) که البته در اغلب موارد ارزش ذاتی¬ای بسیار کمتر از ارزش تابلو هم دارند، باقی مانده است.

ناتوانی بازار سرمایه در رقابت با سود بدون ریسک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، عطشی که شاید از یک سو ناشی از کمبود نقدینگی در بازار و از سویی ناشی از کم رغبتی فعالان به سهام بزرگ تر به دلیل نداشتن نای رقابت عایدی این شرکت ها با غول فربه سود بدون ریسک بیش از %20 است.
    در واقع فعالان بازار برای کسب سود بیشتر و سریع تر، قمار خرید سهام مشمول ماده 141 و یا شرکت های چند برابر ارزش ذاتی را به جان خریده تا شاید روی سکه شانس، تسهیل کننده این هدف باشد. و سهام بزرگ و شفاف که روز به روز منفورتر شده و در حجم معاملات بسیار نازل، در انتظار زر شدن دست و پا میزند. در واقع اعوجاج بورس تهران در ارزان تر شدن سهام بزرگ و گرانتر شدن سهام بنجل، با سرعت قابل ملاحظه ای طی مسیر میکند. اقدام اواخر سال گذشته سازمان بورس در تغییر سازوکار بازار پایه فرابورس نیز خنجر آخر بر پیکره نیمه جان عقلانیت در بازار سرمایه زد تا بدین ترتیب کسی ابایی از خرید سهام مشکل دار به دلیل سازوکار معاملاتی نداشته باشد.
    فصل مجامع تا حدودی فرصتی برای عرض اندام سهام بزرگتر که عموما نسبت قیمت بر عایدی پایین تری دارند فراهم میکند اما به نظر می رسد این عرض اندام نهایتا در حدود 10% بازدهی در روندی لاک پشتی از قبل تا پس از مجامع  باشد که بخشی از آن هم به سبب تنزیل عایدی ای که عمدتا در اواخر سال دریافت می¬شود محکوم به کاهش است. به نظر می رسد فصل مجامع امسال به سبب رغبت پایین به سهام بزرگ چندان گرمای خاصی نداشته و همچنان بازار سرمایه دنبال امتحان کردن شانس خود بر شرکت های عجیب و غریب داشته باشد.
    موضوعی که شاید هم نیازمند موشکافی آن از منظر رفتار و هم نیازمند عنایت مسئولان به ایجاد مشوق هایی در سهام بزرگ (نظیر کاهش کارمزد های خرید و فروش) جهت تا حدودی به مسیر بازگرداندن کشتی بازار سرمایه است .

    نویسنده: حسام حسینی – کارشناس ارشد بازار سرمایه
    برچسب ها