عصر خودرو

در گفتگو با دو کارشناس بررسی شد:

علل اعتیاد به موج سواری در بورس

عصر بازار- بزرگترین آسیب بازار سرمایه این روزها حرکت بازار روی محور نوسان گیری است.

علل اعتیاد به موج سواری در بورس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، به طوریکه رفتار معامله گران با وجود ارزنده بودن قیمت سهام صرفاً به سمت موج سواری و نوسان گیری سوق یافته و این بزرگترین آسیبی است که می تواند بازار سهام را از مسیر واقعی خود خارج کند و صرف اینکه دیدگاه نوسان گیری از سوی حقیقی ها و حقوقی های بازار تا چه حد در بورس دنبال می‌شود، تداوم آن به جایگاه بازار سهام آسیب رسانده است.
    گروهی از سرمایه گذاران فعال در بازار سهام صرفا موج سواران و نوسان گیرانی هستند که با حداقل های سود یا حتی زیان از معاملات خارج می شوند و در کوتاه مدت معامله می کنند. اما امروزه تعداد بازیگران این گروه همچنان رو به افزایش است و رفتار نوسان گیری و موج سواری در بورس که در سال های گذشته عموما به حقیقی ها محدود می شد، به سرعت گسترش یافته و بروز این رفتار به حقوقی ها نیز سرایت کرده تا نوسان گیری و موج سواری در بازار سهام فراگیر شود.
    شاید یکی از مهم ترین عوامل رواج این رفتار در بورس گسترش دامنه نفوذ شبکه های اجتماعی در میان معامله گران و سرعت بالای انتشار اخبار باشد که در کنار مزایای فراوان، فرهنگ موج سواری را بر سرمایه گذاران و سهامداران غالب کرده است؛ در این بین اما سایر عوامل همچون کاهش متوسط سن سهامداران و شرایط اقتصادی در پنج سال گذشته نیز در این موضوع بی تاثیر نبوده است.
    البته کارشناسان معتقدند تاثیر این گروه بر نقدشوندگی بازار انکارناپذیر است و فوایدی از لحاظ به کارگیری ثروت های خرد و تنوع بخشی در بازار دارد. اما نقش آفرینی و پر رنگ تر شدن حضور حقوقی ها در میان موج سواران بورسی این روزها بیش از پیش خودنمایی می کند. در راستای بررسی این موضوع و علل تشدید رفتار نوسان گیری در میان عموم سرمایه گذاران به گفتگو با دو تن از کارشناسان بازار سرمایه پرداختیم که شرح آن در ادامه آمده است.

    نیاز به فرهنگ سازی در خرید و فروش سهام با دیدگاه های متفاوت
    مدیر امور اعضا کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در بررسی این موضوع و فراگیر شدن این رفتار در بورس اظهار داشت: در بازار سرمایه ضرب المثل ها و کلیشه های بسیار زیادی وجود دارد که صحت ادعای آن هیچ وقت رد یا تایید نشدند. ضرب المثل هایی نظیر "وقتی همه می خرند بفروش و وقتی همه می فروشند بخر"، "با شایعه بخر با خبر بفروش" و غیره مواردی هستند که سال هاست در بازار دهان به دهان می چرخند و هیچ تحقیقی در خصوص صحت این ادعا انجام نشده است.
    بهنام بهزادفر در ادامه اظهار کرد: مواردی همچون "حقوقی ها دیدگاه بلندمدتی دارند"، "نوسان-گیران هیچ وقت از بازار سود نمی کنند"، "بازار سرمایه بازاری با دید بلندمدت است" و... نیز عموما جملات کلیشه ای و حکیمانه ای هستند که در بازار بسیار مطرح می شوند و بر پایه نصایح هستند. واقعیت این است که سرمایه گذاران با این جملات موفق نمی شوند و پیشرفتی نمی¬کنند؛ چرا که در عصر حاضر مسائل اقتصادی بسیار پیچیده شده و با این جملات کلیشه ای نمی توان از تلاطم بازار عبور کرد.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه طبیعتا زمانی که کشور درگیر رکود می باشد، رفتار حقیقی-ها و حقوقی¬ها به سمت نوسان گیری بر روی تک سهم ها می رود و زمانی که بازار حرکت صعودی دارد رفتار سهام داران با دیدگاه بلندمدتی هم¬خوانی بیشتری دارد، گفت: این موضوع رفتار عادی سهامداران بوده و نیاز به فرهنگ سازی و اصلاح در آن احساس نمی شود. شاید تنها جایی که این نیاز احساس می شود در خصوص بررسی ویژگی های سرمایه گذاران باشد. چنانچه شخصی ویژگی فردی خود را در سرمایه گذاری نشناسد و نداند که ویژگی های شخصی آن با مدل خرید و فروش کوتاه مدتی، میان مدتی یا بلندمدتی هماهنگ است، در خرید و فروش سهام منتج به اتلاف وقت و کاهش سودآوری خواهد شد.

    بدبینی به آینده اقتصاد عامل موج سواری حقوقی ها
    آرین نصیرزاده، حسابرس شرکت های بورسی نیز در بررسی این رفتار سرمایه گذاران با اشاره به استاندارد شماره 15 حسابداری اظهار کرد: مطابق استاندارد 15 حسابداری سرمایه گذاری به دو دسته کلی تقسیم می شوند؛ سرمایه گذاری جاری و بلند مدت. سرمایه گذاری جاری سریع المعامله در بازار، نوعی سرمایه گذاری است که برای آن بازار فعالی که آزاد و در دسترس است وجود دارد. به طوری که از طریق آن بتوان به ارزش بازار یا شاخصی قابل اتکا که محاسبه ارزش بازار را امکانپذیر سازد، دست یافت.
    وی به سرمایه گذاری بلندمدت به عنوان دومین دسته این تقسیم بندی اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری بلندمدت به طبقه ای از سرمایه گذاری ها گفته می شود که به قـصد اسـتفاده مستمر در فعالیت های واحد تجاری نگهداری شود. یک سرمایه گذاری هنگامی به عنوان دارایی غیرجاری طبقه بندی می شود که قصد نگهداری آن برای مدت طولانی به وضوح قابل اثبـات باشد یا توانایی واگذاری آن توسط سرمایه گذار مشمول محدودیت هایی باشد. مانند خرید سهام شرکت تجارت الکترونیک پارسیان توسط بانک های تجارت و پارسیان.
    وی تاکید کرد: با علم به مطلب فوق مشخص است که اشخاص حقوقی سرمایه گذار ( شرکت ها، صندوق ها و غیره) عمدتا در سهام سریع المعامله ای که در طبقه سرمایه گذاری های جاری ترازنامه خود طبقه بندی نموده اند اقدام به شناسایی سود در کوتاه مدت می نمایند؛ لیکن این شناسایی سود در کوتاه مدت ( اصطلاحا نوسان گیری ) به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری نسبت به حجم سرمایه گذاری شده توسط اشخاص حقیقی ( سهامداران خرد ) اساسا از یک جنس نبوده و مشابه نمی باشند و اشخاص حقیقی به دلیل مبلغ کمتر سرمایه در بازه های زمانی چند روزه نیز می توانند اقدام به شناسایی سود نموده و از بازار خارج شوند.
    نصیرزاده با تاکید بر اینکه این موضوع در خصوص اشخاص حقوقی موضوعیت ندارد، اظهار داشت: چه بسا در صورتی که برخلاف تصور اهالی بازار شخص حقوقی نیز همانند اشخاص حقیقی تمایل به فروش تمام سرمایه گذاری خود در یک بازه کوتاه مدت داشته باشد به دلیل افزایش در حجم عرضه و کمبود تقاضا خود اسیر افت قیمت و فقدان خریدار قوی گردد. در نهایت می توان یکی از علل کوتاه تر شدن دوره سهامداری اشخاص حقوقی را در ابهام و عدم خوش بینی ایشان به شرایط آینده اقتصاد کشور جستجو کرد.

    برچسب ها