عصر خودرو

بهارستان نشینان مطرح کردند:

تقویت بازار سرمایه با به کارگیری ابزارهای نوین

عصر بازار- بازار سرمایه ایران دارای قوانین خوبی است و به جرات می توان گفت این بازار نسبت به برخی از بخش‌های دیگر اقتصادی، قوانین بهتر و با ثبات‌تری دارد.

تقویت بازار سرمایه با به کارگیری ابزارهای نوین
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، اما باید به این نکته توجه داشت که هر قانونی هر قدر جامع و دقیق، قابل تغییر است. ضرورت بازنگری در کلیت قانون بازار اوراق بهادار برای بازار پایه شدن اقتصاد ایران و خروج تامین مالی صرفاً از مسیر بانک ها بیشتر احساس می شود. هر چند قانون جدید بازار سرمایه در سال 84 به تصویب رسید. اما به گواه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه باید بخشی از قوانین و مقررات با توجه به شرایط اقتصادی قانون‌زدایی شود تا استقبال بیشتری به بازار سرمایه صورت گیرد، زیرا بازار سرمایه اکنون دیگر محدود به جمع خاص کوچک نیست. هرچند قوانین این بازار به منظور توسعه هرچه بیشتر این بازار، افزایش نقدشوندگی، تسریع روند معاملات و... تدوین شده‌اند اما گاه خود این قوانین در مسیر اجرا به عواملی بازدارنده تبدیل می‌شوند به گونه‌ای که روند فعالیت در بازار را از مسیر اصلی خود خارج می‌کنند.
    نمایندگان مردم در خانه ملت معتقدند، به کارگیری ابزار نوین در بازار سرمایه یکی از عوامل مهم در تقویت این بازار است. بنابراین برای تامین مالی پروژه ها از طریق بازار سرمایه می توان از روش های متنوع استفاده کرد.

    کریمی: کاهش بوروکراسی حاکم بر بازار سرمایه
    علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به دو مشکل بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در بازار سرمایه با دو مشکل اصلی رو به رو هستیم؛ یکی اینکه حجم بازار سرمایه در مقایسه با بازار پول بسیار کم و پایین است و این باعث می شود نیازمندی هایی که افراد و فعالان اقتصادی برای فاینانس فعالیت های خود چه سرمایه اولیه ایجادی و چه سرمایه در گردش دارند، به طور طبیعی به سمت بازار های پولی حرکت کنند. برهمین اساس باید تدابیر اندیشیده شود تا حجم بازار سرمایه کاهش یابد تا تقاضا به سمت این بازار سوق پیدا کند.
    نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: در اقتصاد کشورهمواره رقابتی بین بازار پول و بازار سرمایه برای جذب نقدینگی وجود داشته و دارد. و باید این موضوع را پذیرفت که با توجه به نقش گسترده تر، بانک ها در جذب سپرده های مردم همواره عملکرد قویتری نسبت به بازار سرمایه داشته اند.
    وی ادامه داد: نکته دیگر پیش بینی ابزارهای مالی متنوع و مناسب است تا بتواند این نیاز را برای فعالان اقتصادی در بخش های مختلف فراهم کند.
    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم تقویت بازار سرمایه افزود: به کارگیری ابزار نوین در بازار سرمایه یکی از عوامل مهم در تقویت این بازار است، بنابراین برای تامین مالی پروژه ها از طریق بازار سرمایه می توان از روش های متنوع استفاده کرد.     
    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بحث بوروکراسی حاکم بر بازار سرمایه را از دیگر مشکلات بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: پیچیدگی ها، مراحل متعدد و بعضا سخت گیرانه ای که در بازار سرمایه وجود دارد، باعث می شود فعالان اقتصادی کمتر تمایل به سمت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی طرح ها و پروژه های خود داشته باشند.
    کریمی تاکید کرد: باید در بازار سرمایه تحولی ایجاد شود تا شاهد توسعه تامین مالی از طریق این بازار برای پروژه ها بود.

    پورابراهیمی: ضرورتی در اصلاح قانون دیده نمی شود
    محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه ضرورتی در اصلاح قانون بازار سرمایه دیده نمی شود، گفت: بازار سرمایه ایران دارای قوانین خوبی است و انصافا نسبت به برخی از بخش‌های دیگر اقتصادی، قوانین بهتر و با ثبات‌تری داریم و ضرورتی برای بازنگری بر قانون بازار سرمایه دیده نمی شود.
    نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: قانون جدید بازار سرمایه در سال 84 نوشته شده که قانون محکمی است و در سال 88 یک سری اصلاحیه داشته است؛ بنابراین آنچه در حال حاضر وجود دارد مبنای قابل قبولی است که می توان به آن استناد کرد. به همین دلیل تغییر نیاز نیست .
    وی ادامه داد: در قانون  تنظیم بخشی از مقرارت مالی به بازار سرمایه اشاراتی شده است که به نظر می رسد کفایت می کند؛ تصور می کنم در حال حاضر نیازی به بازنگری و اصلاح دیده نمی شود.
    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: شاید در برخی موارد خاص و استثنایی نیاز به اصلاح و بازنگری داشته باشد اما اینکه قانون تغییر پیدا کند، بعید می دانم مجلس برنامه ای برای اصلاح آن داشته باشد .
    پورابراهیمی در پاسخ به این سوال که مشکل بازار سرمایه به خصوص بورس را در چه می بینید؟ گفت: اقدامات انجام شده در حوزه اجرایی بازار سهام کافی نیست و لازم است ساختار بازار سرمایه متناسب با نیاز فعالان، مسیر عملیاتی شدن را البته با همکاری سایر بخش ها از جمله دولت و مجلس در پیش گیرد.
    نماینده مردم کرمان در مجلس دهم افزود: بورس در ایران را می توان یکی از بازارهایی دانست که بیشترین ویژگی و امتیازات را برای رشد دارد که می تواند بر اقتصاد ایران تاثیر مثبت را داشته باشد. پیشنهاد می شود تا دولت از این فرصت به خوبی استفاده کند چرا که رشد سودآوری شرکت های بورسی به عنوان یک میانبر برای دولت در کسب رشد اقتصادی است.

    انارکی محمدی: بازنگری در برخی قوانین
    احمد انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بهبود روند بازار سرمایه نیازمند اصلاحیه ای جدی در قانون این بازار است، گفت: در حوزه بازار سرمایه  اصلاحیه ای برای تغییر روند این بازار سرمایه تهیه شده تا با استفاده از ابزارهای قانونی این بازار هدفمند تر پیش رود.
    نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: بازار سرمایه در برخی از قوانین نیازمند بازنگری است و با توجه به تعامل خوبی که بین مجلس و مسئولان بازار سرمایه وجود دارد، در آینده شاهد تحول و تقویت این بازار خواهیم بود.
    وی به نهادینه کردن فرهنگ استفاده از بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: با توجه به رقابتی بودن بازار سرمایه و رفع برخی تحریم ها در این حوزه که منجر به فراهم شدن مبادلات تجاری و بانکی با کشورهای دیگر شده است، از این رو مردمی شدن اقتصاد باید به صورت فرهنگ میان مردم رواج پیدا کند.
    انارکی محمدی اظهار کرد: بازار سرمایه یک بازار شفاف و قابل اعتماد است و خوشبختانه در دو سال اخیر حرکت به سمت این بازار روند رو به رشدی داشته است.
    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر دولت احساس می کند که اصلاح برخی موارد موجب پیشرفت بازار سرمایه می شود، مجلس نیز مخالفتی با این موضوع ندارد.

    برچسب ها