عصر خودرو

رشد اندک شاخص بورس در سایه استقبال اهالی بازار از گروه خودرویی

عصر بازار- روند نزولی شاخص کل بورس امروز (چهارشنبه) متوقف شد و نماگر بورس با کمک خودرویی ها و پالایشی ها ۳۸ پله بالا رفت و در جایگاه ۷۹ هزار و ۴۶۵ واحد قرار گرفت.

رشد اندک شاخص بورس در سایه استقبال اهالی بازار از گروه خودرویی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، شاخص بورس، پس از چند روز متوالی افت، امروز اندکی رشد کرد که تحت تاثیر توجه فعالان بازار به سهام گروه خودرویی و برخی پالایشی ها بوده است.
    به نظر کارشناسان، استقبال اهالی بازار از سهام گروه خودرویی، ناشی از عوامل تکنیکال (تحلیل فنی شاخص) بوده و اتفاق مهمی در این گروه رخ نداده است.
    اگرچه نماگر بورس امروز مثبت بود، اما این رشد، کم رمق بوده و تداوم رشد شاخص به معاملات روز کاری آینده بستگی دارد، بنابراین، باید منتظر روز شنبه ماند تا مسیر حرکت شاخص مشخص شود.
    در معاملات امروز 801 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 314 میلیارد ریال در 38 هزار و 976 نوبت داد و ستد شد.
    شاخص های اصلی بازارسرمایه نیز امروز، افزایش اندکی تجربه کردند، بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 26 واحد، شاخص کل (هم وزن) 85 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 65 واحد، شاخص آزاد شناور 159 واحد، شاخص بازار اول 22 واحد و شاخص بازار دوم 109 واحد رشد کرد.
    نمادهای خپارس (پارس خودرو)، وبانک (سرمایه گذاری توسعه ملی)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و آپ (آسان پرداخت پرشین) در معاملات امروز با بیشترین تاثیر مثبت، شاخص را اندکی بالا بردند، در مقابل، حکشتی (کشتیرانی)، پارسان (نفت و گاز پارسیان) و شاراک (پتروشیمی اراک)، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.
    بیشترین تقاضای خرید برای سهام شرکت های نیرو ترانس، مس شهید باهنر، توریستی و رفاهی آبادگران و حق تقدم سرمایه گذاری صنعت و معدن شکل گرفت.
    بیشترین عرضه نیز به سیمان خزر، سرمایه گذاری صنعت بیمه، سیمان مازندران، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی و پتروشیمی خارک تعلق داشت.

    **رشد 6 واحدی آیفکس
    آخرین روز معاملاتی هفته جاری برای بازار فرابورس ایران با سبزپوشی آیفکس (شاخص فرابورس) و معامله 186 میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 559 میلیارد ریال به پایان رسید.
    در معاملات امروز به موازات رشد حدود 6 درصدی شاخص کل و صعود آیفکس تا ارتفاع 902 واحدی، در 24 هزار دفعه مبادلاتی شاهد نقل و انتقال 186 میلیون و 150 هزار ورقه بهادار به ارزش 559 میلیارد و 550 میلیون ریال بودیم.
    نگاهی به نمادهای تاثیرگذار بر شاخص نشان می‌ دهد نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، ذوب (ذوب آهن اصفهان)، شاوان (پالایشگاه لاوان) بالاترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشته و در مقابل تاثیر منفی از جانب نماد بپاس (بیمه پارسیان) و شراز (پالایشگاه شیراز) مانع از رشد بیشتر شاخص شده است.
    در ادامه بازگشایی نمادهای روزهای اخیر، امروز 6 نماد و حق تقدم نماد بازگشایی و سپس معامله شدند. به این ترتیب نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر، سیمان ممتازان کرمان، شیرین دارو و حق تقدم سهم مذکور، تولید نیروی برق دماوند و مدیریت انرژی امید تابان هور بازگشایی شدند.
    در مجموع در بازارهای اول و دوم روز جاری 90 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 203 میلیارد ریال دادوستد شد.
    معاملات بازار پایه نیز امروز 154 میلیارد ریالی شد، به این ترتیب 95 میلیون سهم در سه تابلو الف، ب و ج داد و ستد شد که ارزش آن بالغ بر 154 میلیارد ریال بود.
    تابلوی معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن (تسه) هم میزبان نقل و انتقال 75 هزار ورقه تسه بود که ارزش آن به 57 میلیارد ریال رسید.
    قیمت اوراق تسهیلات مسکن در محدوده 752 تا 773 هزار ریال خرید و فروش شد. همانند روز گذشته تسه بهمن ماه 95 بیشترین حجم و ارزش معاملات این اوراق را به خود اختصاص داد و تسه دی ماه 94 نیز در کمترین حجم و ارزش معاملاتی نسبت به سایر اوراق معامله شد.

    برچسب ها