عصر خودرو

جذب بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال در پذیره‌ نویسی نخستین صندوق طلا در بورس کالا

عصر بازار- پذیره‌نویسی نخستین صندوق طلای بازار سرمایه کشور که از ابتدای هفته جاری شروع شده بود، با جذب بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال منابع مالی به پایان رسید.

جذب بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال در پذیره‌ نویسی نخستین صندوق طلا در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، صندوق طلا جزو تازه ترین ابزارهای مالی است که در بازار سرمایه و بورس کالا راه اندازی می شود، صندوق طلا با هدف پوشش ریسک و نوسانات این بازار قرار است به زودی آغاز به کار کند.
    بر این اساس، پذیره‌نویسی نخستین صندوق طلای بازار سرمایه کشور در هفته جاری آغاز شد که با استقبال فعالان بازار سرمایه همراه بود.
    به گزارش پایگاه خبری بورس کالای ایران، این استقبال به نحوی بود که در پنج روز پذیره‌نویسی این صندوق (20 الی 24 خرداد 1396)، بیش از 157 میلیارد و 980 میلیون ریال از واحدهای این صندوق (به ارزش هر واحد 10 ریال) در بازار توسط سرمایه‌گذاران خریداری شد و با احتساب 10 میلیارد ریال آورده اولیه مؤسسان، در مجموع بیش از 167 میلیارد و 980 میلیارد ریال سرمایه در صندوق جذب شده است.
    به این ترتیب با پایان مهلت پذیره‌نویسی صندوق پشتوانه طلای لوتوس، تا زمان اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار و بازگشایی نماد و شروع معاملات روزانه صندوق، دیگر خریداری واحدهای این صندوق امکان ندارد.
    صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس اولین صندوق از این نوع (صندوق کالایی با دارایی پایه سکه طلا) است که در بازار سرمایه کشور راه‌اندازی شده است. معاملات این صندوق در بورس کالای ایران انجام می‌شود و خرید و فروش واحدهای این صندوق از طریق کارگزاری‌های عضو بورس کالای ایران و از طریق کد معاملاتی بورسی امکان‌پذیر است.
    این صندوق پشتوانه طلا علاوه‌ بر مزیت‌های سرمایه‌گذاری مستقیم در طلا، ارزش‌های متعدد دیگری همچون پوشش نوسانات نرخ ارز، پوشش اثرات تورمی، نقدشوندگی بالا، امنیت بالا، قابلیت وثیقه‌شدن جهت دریافت وام، برخورداری از معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد می‌کند.
    به دلیل ماهیت نوسانی قیمت سکه طلا، امکان تعیین و پرداخت سود قطعی دوره‌ای در این صندوق وجود ندارد اما بازده آن از خرید و نگهداری سکه بیشتر بوده و سرمایه‌گذار با افزایش ارزش واحدها و فروش آنها سود شناسایی می‌کند.
    این در حالی است که با توجه به معامله شدن واحدها در بورس قیمت‌ها بر اساس ارزش روز دارایی‎ها تعیین می‌شود که خود وابسته به ارزش روز سکه است. اما بازارگردان صندوق متعهد است واحدها را نزدیک به قیمت ارزش ذاتی آنها از دارنده خریداری کند.

    برچسب ها