عصر خودرو

قائم مقام وزیر نیرو اعلام کرد:

۴مولفه برای توسعه خدمات فنی ومهندسی

عصر بازار- قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه در سالهای اخیر بطور متوسط سالانه یک میلیارددلار صادرات خدمات فنی‌ومهندسی داشتیم،گفت:حجم قراردادهای شرکت‌های ایرانی به رغم مشکلات بیش از ۲۰ میلیارد دلار است.

۴مولفه برای توسعه خدمات فنی ومهندسی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صدا و سیما، علیرضا دائمی با اشاره به اینکه شرکتهای ایرانی بیش از 70 طرح در کشورهای مختلف در حال اجرا دارند افزود: شرکتهای ایرانی موقعیت خوبی در اجرای طرحهای برقی و آبی دارند و می‌توانند بازارهای خود را گسترش دهند و نقش شرکت خود و کشورمان را به گونه‌ای نشان دهند که بصورت مستمر در بازارهای جهانی بمانند و کار کنند.

    وی گفت: علاوه بر اجرای 70 طرح بزرگ در سایر کشورها تعداد طرحهای کوچک که جنبه مشاوره دارد بسیار بیشتر است.

    قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل گفت: در سالهای اخیر بطور متوسط سالانه یک میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشتیم و بازارهای هدف ما بیشتر کشورهای همسایه و آسیایی بوده است.

    دائمی افزود: شرکتهای ایرانی در کشورهای آسیای میانه و آفریقایی مانند کنیا و سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان، سریلانکا، تاجیکستان، آفریقای جنوبی، حاشیه خلیج فارس، منطقه قفقاز و سایر کشورها در حال اجرای طرح‌های آب و برق هستند.

    قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل گفت: نیروهای متخصص جوان در کشور ما وجود دارد که می‌تواند زمینه‌های بسیار گسترده‌ای در امور صدور خدمات فنی مهندسی در کشور ایجاد کند.

    وی ادامه داد: بدلیل نا امنی که در کشورهای همسایه حاکم است متاسفانه اجرای برخی طرح‌ها متوقف شده و حتی در یک طرح تعدادی از همکاران ما در نیروگاهی در موصل به شهادت رسیدند.

    دائمی ابراز امیدواری کرد: موقعیت ما به گونه‌ای باید بشود که بتوانیم سهم بیشتری در بازسازی کشورهای همسایه و ارائه خدمات داشته باشیم.

    قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل با تاکید بر اینکه ایران در ساخت توربین‌های گازی جزو ده کشور برتر دنیا قرار دارد و در زمینه سدسازی و اجرای طرحهای آب و فاضلاب نیز جزو کشورهای پیش رو هستیم گفت: بعد از جنگ تحمیلی در دوره بازسازی ظرفیت شرکت‌های کشورمان در این زمینه‌ها بسیار زیاد شده است.

    وی با اشاره به اینکه ایران در زمینه فارغ التحصیلان رشته مهندسی جزو چند کشور اول دنیا است، اگر نتوانیم برای این تعداد اشتغال ایجاد کنیم این فرصت به تهدید تبدیل می‌شودگفت: درحالیکه می‌توان برای توسعه صادرات فنی مهندسی این تهدید را با استفاده از نیروی متخصص و جوان داخلی به فرصت تبدیل کنیم.

    دائمی تاکید کرد: گرچه برخی قراردادهای ما با کشورهای همسایه و منطقه مانند ارمنستان، سوریه و عراق بدلیل مشکلات فنی یا امنیتی متوقف شده است، اما حجم قراردادهای شرکت‌های ایرانی به رغم مشکلات موجود بیش از 20 میلیارد دلار است.

    قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل گفت: معتقدم دولت بعنوان تسهیل گر می‌تواند با مشوق‌ها و قوانین و مقررات و سیستم تنظیم بازار برای توسعه صادرات و رشد بخش خصوصی نقش آفرین باشد.

    وی به 4 مولفه‌ای که دولت می‌تواند در صدور خدمات فنی مهندسی نقش اصلی داشته باشد اشاره کرد و گفت: دولت نقش خوبی در عرصه بین المللی به خصوص کشورهای همسایه می‌تواند بازی کند که این موضوع مربوط به وزارت امور خارجه و بخش امور بین الملل وزارت نیرو است.

    دائمی ادامه داد: ارتقاء کیفی محصولات شرکت‌های داخلی موضوع مهم دیگر است که باید این محصولات رقابتی شوند که شرکت‌های سازنده ایرانی بتوانند در رقابتهای بین المللی دوام بیاورد.

    قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل به نقش بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بانک‌ها در تبادل پول و تهیه ضمانت نامه‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند و نکته آخر اینکه شرکت‌های توانمند ایرانی معرفی شوند.

    وی تاکید کرد: باید شرکت‌های ایرانی در کنسرسیوم‌ها و مشارکت‌های بین المللی بتوانند نقش خودشان را بخوبی ایفا کنند و سیاست وزارت نیرو تقویت این 4 مولفه است.

    دائمی در زمینه اجرای برجام و تاثیر آن بر قراردادهای بین المللی گفت: برجام برنامه‌ای بلند مدت است بنابراین نباید توقع داشته باشیم اثرات فوری داشته باشد چنانکه تحریم هم دوره بلند مدت داشت و اثرات آن در بلند مدت خود را نشان داد.

    قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل افزود: بعد از برجام، بزرگترین قرارداد شرکت‌های ایرانی برای انتقال فناوری با شرکت زیمنس آلمان بسته شد که در پی آن فناوری ساخت توربین‌های کلاس F. به ایران منتقل می‌شود.

    وی مهمترین وظیفه بخش خصوصی و یا غیردولتی را کاهش قیمت تولید، رقابتی شدن محصولات و ارتقای کیفیت در کوتاهترین زمان دانست.

    دائمی تاکید کرد: وقتی شرکتهای ایرانی در بازارهای بین المللی حاضر می‌شوند نباید انتظار داشته باشند در همه عرصه‌ها موفق شوند، چون این بازار ده‌ها رقیب دارد، اما باید امید داشته باشیم که می‌توانیم با توجه به دارا بودن منابع اولیه و منابع انسانی و متخصص و پشت سر گذاشتن دوره بازسازی به توان شرکت‌های ایرانی تکیه کنیم.

    قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل به اجرای طرح هایی مثل تونل استقلال و سد و نیروگاه سنگ توده 2 در تاجیکستان در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: شرکت‌های ایرانی در بازارهای رقابتی آمریکای لاتین نیز حضور دارند.

    وی به شرکت‌های ایرانی توصیه کرد: با زبان فنی و بین المللی برای اجرای طرح‌ها در سایر کشورها آشنایی کامل یابند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو