عصر خودرو

زیان ۱۸‌درصدی گروه خودروسازی در شش ماهه اولیه

زیان بی‌سابقه گروه خودروسازی در شش ماهه اول در پی کمپین تحریم خودرو صفر

عصر بازار: گروه خودروسازی در حالی به استقبال نیمه دوم سال می رود که نیمه ابتدایی سال آن دارای رکودی بی سابقه بوده است. کمپین نخریدن خودرو صفر و رکود کشور باعث به وجود آمدن شرایط بسیار سختی در این گروه شده و بار روانی توافق وین نیز نتوانسته این روند را تغییر دهد.

زیان بی‌سابقه گروه خودروسازی در شش ماهه اول در پی کمپین تحریم خودرو صفر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، گروه خودروسازی در حالی به استقبال نیمه دوم سال می رود که نیمه ابتدایی سال آن دارای رکودی بی سابقه بوده است. کمپین نخریدن خودرو صفر و رکود کشور باعث به وجود آمدن شرایط بسیار سختی در این گروه شده و بار روانی توافق وین نیز نتوانسته این روند را تغییر دهد. 


    کلیات:
    صنعت خودروسازی از دو جهت در بازار سرمایه بسیار دارای اهمیت است. از طرفی نشان دهنده وضعیت کلی کشور و به خصوص قدرت خرید و شرایط رشد و رونق است و از طرفی نیز بازتاب دهنده شرایط سیاسی کشور و ریسک سیستماتیک بازار است. در شش ماهه اول با وجود توافق وین، ریسک سیستماتیک سیاسی رو به کاهش ننهاد و با وجود ورود خودروساز ها برای تعیین شریک تولیدی خود از بین خودروساز های بین المللی، تغییری در شرایط روانی سهم های این گروه ایجاد نشده و روند نزولی نا امید کننده در 2 ماهه آخر تابستان ایجاد شد.

     

    شاخص

    خودرو

    کل

    بازار دوم

    خودرو پس از توافق وین

    درصد تغییر

    -18.5

    -2.1

    -6.8

    -26

     
    در روند معاملات سهم در 118 روز معاملات گذشته، 65 روز معاملاتی مثبت و 53 روز معاملاتی منفی دیده می‌شود. نکته قابل توجه‌تر روند معاملات پس از توافق وین که در 43 روز معاملاتی تنها 13 روز مثبت وجود داشته و میانگین بازدهی روزانه پس از توافق منفی 0.6 درصد بوده است.


     

     

     

     

     

     

    درنمودار بالا نیز روند نوسانی شاخص در شش ماهه اول مشخص شده است و فلش آبی و سبز رنگ نشان دهنده بیانیه لوزان و توافق وین است. نوسانات و ریسک بسیار بالای این گروه در نمودار کاملا مشخص است. 


    «کمپین نه به خودرو صفر» و فلج کردن خودروساز‌ها: 
    همزمانی کمپین نخریدن و خودرو صفر و توافق وین به نظر اتفاقی است، ولی به دلیل رهبری قیمتی شاخص توسط خودروساز‌ها در شرایط ریسک‌های سیاسی، روند بورس به واسطه جنجال‌های شورای رقابت و شکل‌گیری کمپین نه به خودرو صفر به شرایط نزولی بازگشت. البته رکود کشور و کاهش قدرت خرید نیز در این موضوع تاثیر زیادی دارد.

    بر طبق اطلاعیه‌های انتشار یافته خودروساز‌ها پس از سر و صدا زیاد در موضوع آمار فروش و تولید در مرداد ماه و تجمعی آن از ابتدا سال، مشخص شد که بحران این گروه واقعا جدی است.
     

    ایران خودرو

    تعداد تولید

    تعداد فروش

    مرداد

    42445

    44016

    تجمعی از ابتدا سال تا مرداد

    233017

    186926

    شش ماهه اول سال گذشته

    278196

    267389

     


    سایپا

    تعداد تولید

    تعداد فروش

    مرداد

    25859

    23791

    تجمعی از ابتدا سال تا مرداد

    132952

    102117

    شش ماهه اول سال گذشته

    172457

    118979


    در نگاه اول بحران در میزان فروش غول‌های خودروسازی کشور چندان مشخص نیست. زیرا در مقایسه 5 ماه اول سال جاری با شش ماه اولیه سال گذشته در صورتی که به میزان فروش مرداد ماه به جای فروش شهریور ماه به فروش تجمعی امسال اضافه گردد زیاد بحران جدی به نظر نمی‌رسد. با وجود اینکه در صورت همین موضوع نیز آمار بسیار نا امید کننده‌ای به دست خواهد آمد. 

    تاثیرات این کمپین خود را در شهریور و بسیار زیاد نشان خواهد داد. همان‌گونه که اخبار نیز از آن حکایت دارد بحران نقدیندگی به حدی بالا است که بسیاری از قطعه‌سازان طرف قرارداد با خودروساز به ورشکستگی کشانده است. 

    ریسک
    یکی از ریسکی‌ترین صنعت‌های کشور در شرایط ریسک‌های کلان گروه خودروسازی است. شاخص بررسی ما در بررسی ریسک گروه ضریب ریسک یا همان بتا است.
     

    درصد تغییر گروه

    ضریب بتا

    بازار

    گروه

    -18.5

    1.84

    -12.5

    -6

     

    خودروسازی‌ها در کنار پتروشیمی و بانکی‌ها و پالایشی‌ها روند اصلی بازار سرمایه را شکل می‌دهند. این روند در بانکی‌ها و خودروسازی‌ها مشهود‌تر است. بر اساس ضریب بتا تغییرات این گروه 1.84 برابر تغییرات بازار بوده و این مبین ریسک بسیار شدید این گروه است. زیان جالب توجه 6 درصدی ناشی از اخبار داخلی این گروه نیز بر اساس کاهش قابل توجه فروش این گروه در پی کمپین منطقی است. 

    ارزش بازار(ملیارد ریال) 
    ارزش بازار گروه خودروسازی به پایین‌ترین میزان خود در یک سال گذشته رسیده است. همان‌گونه در نمودار پایین نیز مشخص است ارزش بازار خودروساز‌ها به مانند شاخص آن روند نزولی قابل توجهی داشته است. نکته قابل توجه کاهش دویست هزار ملیارد ریالی ارزش بازار خودروساز‌ها در دو ماه است که نشان از وضعیت بسیار وخیم آنها دارد.
     
     
     
     
     
     
     

     

     

     

     

     

     

    سود و PE


    نسبت pe خودروساز‌ها همانطور که در نمودار نیز مشخص است چه در سال جاری و چه در سال گذشته از میانگین بازار بسیار بالاتر بوده است. کاهش این نسبت در دو ماه آخر نشان از کاهش شدید قیمت این گروه دارد (زیرا پیش بینی سود آنها بدون تغییر مانده است). این نسبت بالا نشان از جریان پایین سود نقدی برای سرمایه‌گذاران این گروه است.


     

     

     

     

     

    متوسط درآمد واقعی هر سهم در این گروه 63 ریال بوده که نشان از کاهش توانایی سودآوری این شرکت ها است. از 63 ریال درآمد قابل تخصیص، تنها 26 ریال به ازای هر سهم به سهام‌دارن رسیده است. 
     

    تعداد شرکت

    درآمد واقعی(ملیون ریال)

    سود تقسیمی

    متوسط درآمد واقعی هر سهم

    متوسط سود نقدی هر سهم

    درصد

    28

    1516431

    3615428

    63

    26

    41.2

     
     
     
    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
    برچسب ها