عصر خودرو

یک حسابدار رسمی:

استانداردسازی صورت های مالی بهترین راهکار بانک ها برای حل مشکلات است

عصر بازار- شبکه بانکی کشور در سال های اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده است، به همین دلیل تغییر در این شبکه و استاندارد سازی صورت های مالی بانک ها بهتر است در یک پروسه زمانی طولانی تر انجام شود و بر همین اساس نیز بانک مرکزی از سال گذشته این تغییرات را ابلاغ کرد و بانک ها را ملزم به رعایت انها کرد.

استانداردسازی صورت های مالی بهترین راهکار بانک ها برای حل مشکلات است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، غلامحسین دوانی، حسابدار رسمی در خصوص ابلاغیه بانک مرکزی استاندارد سازی صورت های مالی بانک ها بر مبنای صورت مالی نمونه بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر پولی کشور و به موجب قانون مقررات پولی می تواند نمونه صورت های مالی مورد نظر خود را منتشر و بانک ها و موسسات مالی اعتباری نیز مکلف هستند آنرا رعایت کنند.

    وی با تاکید بر اینکه چنانچه مقام استاندارد گذار یا هر نهاد مرتبطی که نسبت به این موضوع ایراد یا اشکالی دارند باید با بانک مرکزی مذاکره داشته باشند، گفت: در صورتی که نهادی مثل مقام استاندارد گذار نسبت به این صورت های مالی ایراد یا اشکالی دارد باید قبل از ابلاغیه بانک مرکزی با این بانک مذاکره و تعامل می کردند تا نظر آنها تامین شود.

    وی با تاکید بر اینکه هر بازاری یک نهاد ناظر دارد گفت: همان طور که سازمان بورس نهاد ناظر بازار سرمایه است، بانک مرکزی نیز نهاد ناظر بازار پول است و به عنوان نهاد ناظر حاکمیتی بازار پول می تواند نظرات خود را در این بازار اعمال کند.

    این حسابدار رسمی با اشاره به اینکه بانک مرکزی قبل از ارائه فرمت نمونه صورت مالی برای بانک ها با بسیاری از حسابرسان معتمد سازمان بورس و جامعه حسابداران رسمی تعامل و نظرات آنها را دریافت کرد، درباره اعتراض برخی حسابرسان به این ابلاغیه تصریح کرد: نظر حسابرسان به طور معمول مشورتی است و مقام ناظر می تواند آنها را اعمال کرده یا قبول نکند و قرار نیست همه نظرهای حسابرسان را نهاد ناظر بپذیرد.

    وی درباره سازمان حسابرسی به عنوان مقام استاندارد گذار نیز گفت: سازمان حسابرسی به عنوان مقام استاندارد گذار هیچ مسولیتی در بازار سرمایه و پول ندارد. به همین دلیل باید استاندارد سازی کشور به یک نهاد مستقل واگذار شود که هم بازار سرمایه و هم بازار پول از آن تبعیت کنند اما در شرایط فعلی که این امکان وجود ندارد نیازی به تبعیت از سازمان حسابرسی نیست.

    دوانی با اشاره به اینکه برخی معتقدند بانک ها با اعمال تغییرات بانک مرکزی در صورت های مالی متضرر می شوند، گفت: شبکه بانکی کشور در سالهای اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده است به همین دلیل تغییر در این شبکه و استاندارد سازی صورت های مالی بانک ها بهتر است در یک پروسه زمانی طولانی تر انجام شود و بر همین اساس نیز بانک مرکزی از سال گذشته این تغییرات را ابلاغ کرد و بانک ها را ملزم به رعایت آنها کرد.

    به گفته وی اگر بانک ها از سال گذشته آغاز به اعمال این تغییرات می کردند امسال با مشکلی مواجه نمی شدند اما اگر در سال گذشته بانک ها اهمالی کردند بهتر است زمان را غنیمت بشمارند و این تغییرات را در صورت های مالی خود اعمال کنند .

    وی تاکید کرد: هر چند چنین تغییراتی در کوتاه مدت ممکن است برای بانک ها مشکلاتی را ایجاد کند اما در بلندمدت به نفع بانک ها و صنعت بانکداری خواهد بود.

    برچسب ها