عصر خودرو

تحلیلگر برجسته بازار انرژی:

کاهش نفت به ۳۰ دلار در صورت ادامه روند فعلی تولید اوپک

عصر بازار- یک تحلیلگر برجسته بازار انرژی هشدار داد که اگر اوپک کاهش تولید بیشتری را در دستور کار خود قرار ندهد، قیمت نفت ممکن است بار دیگر به سطح ۳۰ دلار برگردد.

کاهش نفت به ۳۰ دلار در صورت ادامه روند فعلی تولید اوپک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، یک تحلیلگر برجسته بازار انرژی هشدار داد که اگر اوپک کاهش تولید بیشتری را در دستور کار خود قرار ندهد، قیمت نفت ممکن است بار دیگر به سطح 30 دلار برگردد.

    فریدون فشارکی موسس و رئیس گروه مشورتی اف جی ای که تمرکز اصلی آن روی بازارهای نفت و گاز در شرق سوئز و اروپا و آمریکاست گفت: «مشکل اینجاست که هم اکنون نفت خیلی زیادی در بازار وجود دارد. نفت زیادی از سوی آمریکا، از سوی لیبی و از سوی نیجریه به بازار عرضه می شود... هرچند میزان تقاضا بالاست، اما این احتمال جدی است که قیمت نفت در سال آینده به 30 تا 35 دلار برسد و برای مدتی در این سطح باقی بماند.»

    فشارکی که از اوایل دهه 1980 میلادی بازارهای انرژی آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه را مورد مطالعه قرار داده گفت، معتقدم خط قرمز عربستان، تولید روزانه 9 میلیون بشکه نفت است و هرگونه کوتاهی در رساندن تولید نفت این کشور به زیر این رقم موجب افت قیمت ها خواهد شد.

    این تحلیلگر ایرانی بازار نفت گفت: «شما باید همین الان 700 هزار بشکه دیگر از تولیدتان بکاهید وگرنه قیمت نفت سقوط خواهد کرد... حتی اگر این کار را هم انجام دادید، سال بعد باید به میزان بیشتری تولیدتان را کاهش دهید، بنابراین باید دید سعودی ها تا کجا آماده کاهش تولید خود هستند.»

    فشارکی گفت این فرض وی تنها مبتنی بر مازاد عرضه نیست وی گفت، معتقد است کاهش قیمت نفت می تواند منجر به کاهش تقاضا شود. «کاهش قیمت نفت مثل یک زلزله یا یک سونامی است.»

    «اگر شما کاهش کوچکی در قیمت نفت داشته باشید، این برای میزان تقاضا و همچنین رشد اقتصادی خوب خواهد بود، اما آخرین باری که قیمت نفت کاهش یافت، شاخص های بورس هم شاهد افت بودند. من فکر می کنم اکنون یک فرض ترسی شکل گرفته است مبنی بر اینکه کاهش قابل توجه قیمت نفت عملا موجب ایجاد یک رکود جهانی خواهد شد.»

    پیشتر سایر تحلیلگران نیز هشدار داده بودند که کاهش قابل توجه قیمت نفت می تواند تاثیر شدیدی بر اقتصاد تولید کنندگان نفت بگذارد و این موجب کاهش اعتماد مصرف کننده و میزان مصرف خواهد شد.

    فشارکی همچنین گفت، بحران دیپلماتیک در مورد قطر بعید است تاثیر بلندمدت یا قابل توجهی بر قیمت جهانی نفت داشته باشد، مگر اینکه این تنش منجر به رویارویی نظامی شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو