عصر خودرو

بر اساس جدیدترین قیمت اوراق تسهیلات مسکن ؛

۱۵ درصد مبلغ وام مسکن باید اوراق خریداری شود

عصر بازار- این روزها قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بنا بر زمان سررسیدش در فرابورس ایران از حدود ۷۵ هزار تومان تا حدود ۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد می شود و زوج های تهرانی برای گرفتن وام مسکن ۱۱۰ میلیون تومانی باید تقریبا ۱۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان تسه خریداری کنند. مبلغ تسه‌ای که باید خریداری شود برای تمام زوج های ایرانی، تقریبا ۱۵ درصد از مبلغ کل وام است.

۱۵ درصد مبلغ وام مسکن باید اوراق خریداری شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در معاملات این روزهای فرابورس ایران، بیشترین قیمت اوراق تسهیلات مسکن مربوط به امتیاز تسه اردیبهشت ماه 1396 ، به قیمت تقریبا هر برگ 77 هزار و 350 تومان بود و در طرف مقابل اوراقِ تسه دی ماه 1393، با حدود قیمت 74 هزار و 600 هزار تومان کمترین قیمت را از آن خود کرد.

    زوج‌های تهرانی با خرید 200 برگ از اوراق تسهیلات مسکن می‌توانند تا سقف 100 میلیون تومان وام دریافت کنند که به این مبلغ 10 میلیون تومان وام جعاله تعلق می‌گیرد، با این حساب برای دریافت 100 میلیون تومان وام با قیمت هر برگ تقریبا 76 هزار تومان، زوج‌های تهرانی باید 15 میلیون و 200 هزار تومان اوراق بخرند.

    این مبلغ با احتساب 10 میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید 20 برگ بهادار با قیمت یک میلیون و 520 هزار تومان از اوراق تسهیلات مسکن را خریداری کنند، در مجموع باید 16 میلیون و 720 هزار تومان صرف خرید 220 اوراق شود که این مبلغ حدودا 15 درصد مبلغ کل وام دریافتی می شود.

    همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیشتر از 200 هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف 80 میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید 160 ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید 12 میلیون و 160 هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب یک میلیون و 520 هزار تومان اوراق وام جعاله، باید در مجموع برای خرید اوراق مبلغ 13 میلیون و 680 هزار تومان پرداخت کنند که این مبلغ نیز حدودا 15 درصد از مبلغ کل وام دریافتی می‌شود.

    زوج‌های ساکن در سایر مناطق غیر از دو مورد ذکر شده در بالا، می‌توانند برای گرفتن 60 میلیون تومان وام مسکن 120 برگ بهادار خریداری کنند که با قیمت هر برگ تقریبا 76 هزار تومان، باید 9 میلیون و 120 هزار تومان بابت خرید این 1120 برگ بپردازند که این مبلغ به علاوه یک میلیون و 520 هزار تومانی که برای اوراق مربوط به وام جعاله پرداخت خواهند کرد، باید در مجموع 10 میلیون و 640 هزار تومان صرف هزینه 120 برگ اوراق تسه کنند. این مبلغ نیز حدودا 15 درصد از مبلغ کل وام دریافتی می شود.

    لازم به توضیح است که مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف 60 میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای 200 هزار نفر جمعیت دارند تا سقف 50 میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف 40 میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید 120، 100 و 80 برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند.

    با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق 9 میلیون و 120 هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای 200 هزار نفر جمعیت باید مبلغ هفت میلیون و 600 هزار تومان و دیگر افراد باید مبلغ شش میلیون و 80 هزار تومان پرداخت کنند، البته مبلغ یک میلیون و 520 هزار تومان هم بابت خرید 20 ورق برای وام جعاله بر این مبالغ اضافه می‌شود.

    اوراق تسهیلات مسکن توسط بانک مسکن منتشر می‌شود. این اوراق قابلیت معامله در فرابورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است. این اوراق با توجه به اینکه چقدر تا زمان اعتبارش زمان باقی مانده دارای قیمت متفاوتی است.

    در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی برای خرید اوراق به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

    برچسب ها