عصر خودرو

در یادداشتی بررسی شد؛

صندوق های کالایی لازمه رشد و توسعه بازارهای مالی

عصر بازار- صندوق سرمایه‌گذاری مشترک نهادی است که با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد در مجموعه‌ای از اوراق بهادار و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می کند. ازمزایای این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران می‌توان به کاهش ریسک، مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها توسط گروهی از مدیران باتجربه، کاهش هزینه‌های معاملاتی به دلیل صرفه‌جویی ناشی از مقیاس و نقدشوندگی بالا اشاره کرد.

صندوق های کالایی لازمه رشد و توسعه بازارهای مالی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» بورس کالای ایران، هر سرمایه‌گذاری با پرداخت مبلغی در سبدی از دارایی‌های متنوع سرمایه‌گذاری می‌کند و به نسبت آورده خود در سود یا زیان صندوق سهیم می شود و هر زمان که بخواهد از صندوق خارج شود واحدهای سرمایه‌گذاری وی از منابع صندوق به نرخ ارزش روز دارایی‌ها بازخرید می‌گردد.

    مزایای تاسیس این صندوق‌ها برای نهادهای مالی، جمع‌آوری مقادیر زیادی نقدینگی دارای رسوب بالا، دریافت کارمزد بابت قبولی سمت در صندوق(از جمله کارمزد مدیر، متولی و بازارگردان)که این کارمزد متناسب با حجم منابع صندوق افزایش می‌یابد و بازارگردانی برای اوراق بهادار با درآمد ثابتی که در بازار منتشر کرده اند می‌باشد.

    حدود یکسال پیش بود که اولین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله گواهی سپرده طلا موافقت اصولی تاسیس خود را از سازمان بورس دریافت کرد که پذیره نویسی آن طی روزهای اخیر با موفقیت انجام شد که این صندوق جزء صندوق های سرمایه گذاری کالایی قابل معامله (ETC) است، این صندوقها یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری هستند که رشد کاملاً محسوس آنها، بعد از تاسیس اولین صندوق کالایی با دارایی پایه طلا در سال 2004، مؤید موفقیت غیر قابل انکار آنها در بازارهای مالی جهان است. عمده ترین دلیل این امر روی آوردن بانک های مرکزی اقتصادهای بزرگ دنیا به تزریق پول به اقتصاد و به تبع آن رشد قیمت طلا به عنوان یک دارایی امن بوده است.

    هر چند که افزایش تنش ها و بحران های سیاسی- اقتصادی هم در این دوره دلیل دیگری برای افزایش تقاضای طلا و عملکرد خوب صندوق های با پشتوانه طلا بوده است.

    صندوق با پشتوانه طلا در ایران امکان پیروی از بازده قیمت سکه طلا را فراهم می آورد و واحدهای سرمایه گذاری آن در بورس کالای ایران قابل معامله است. فعالیت اصلی این صندوق سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا بوده که به عنوان دارایی پایه صندوق در نظر گرفته شده است؛ بنابراین عملکرد صندوق، به عملکرد سکه طلا بستگی دارد.

    هر چند بخش عمده منابع صندوق، صرف خرید گواهی سپرده سکه طلا می شود ولی بخشی از منابع صندوق طلا در بازار مشتقه سکه طلای بورس کالا از جمله معاملات آتی و قراردادهای اختیار معامله سکه طلا نیز سرمایه گذاری خواهد شد. با توجه به اینکه معاملات گواهی سپرده سکه طلا نیز در بورس کالا انجام می شود، لذا سرمایه گذاری صندوق تماما روی اوراق بهادار مبتنی بر کالا خواهد بود.

    بطور کلی صندوق کالایی قابل معامله(ETC) یکی از ابزارهای مالی نوین هستند که به سرمایه گذاران این امکان را می دهند که به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل هزینه های حمل و نقل، انبارداری و خسارت های احتمالی آن، اوراق این صندوق ها را خریداری کنند. با خرید این اوراق،سرمایه گذار در عین داشتن مالکیت کالای مورد نظر، مسئولیت نگهداری از آن کالا را بر عهده ندارد.

    به عبارت دیگر، این صندوق ها بخش قابل ملاحظه ای از وجوه گردآوری شده خود را به سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی خاص اختصاص می دهند و علاقه مندان به سرمایه گذاری در آن کالای خاص اقدام به خرید واحدهای این صندوق ها می کنند. از طرف دیگر با توجه به اینکه خود صندوق نیز بر روی خرید فیزیکی سکه طلا سرمایه گذاری نمی کند و در عوض گواهی سپرده سکه طلا را خریداری می کند، بسیاری از ریسک های مرتبط با خرید و نگهداری سکه طلا متوجه صندوق نخواهد بود.

    با توجه به نکته فوق، کسانی که قصد سرمایه گذاری در بازار سکه طلا را دارند به راحتی می توانند با خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در عین داشتن بازدهی مشابه سکه طلا هیچگونه هزینه ای از قبیل حمل و نقل، نگداری، بیمه و خسارت های احتمالی را متحمل نشوند. همچنین واحدهای صندوق های سرمایه گذاری کالایی دقیقاً همانند سهام در بورس معامله شده و فرآیند تسویه آن نیز مانند سایر اوراق صورت می گیرد؛ در این بین از آنجا که این اوراق بازارگردانی می شوند، از نقدشوندگی بالایی برخوردارند.

    بنابراین ایده ایجاد این صندوق ها در راستای رشد و توسعه بازارهای مالی بسیار پسندیده است و  در مجموع آنچه که در مورد صندوق های سرمایه گذاری طلا می توان بیان کرد این است که وجود این صندوق ها لازمه ی رشد و توسعه بازارهای مالی است چرا که با توجه به مزایایی که در مورد صندوق های سرمایه گذاری ذکر شد و همچنین دارایی ایمن طلا که عضو جدایی ناپذیر بازارهای مالی نوین شده است، نیاز به صندوق های سرمایه گذاری و مدیریت حرفه ای در این زمینه را بیش از پیش توجیه می کند.

    نویسنده: داوود معدلت فر، کارشناس ارشد بازارهای مالی
    برچسب ها