عصر خودرو

با وجود تمدید توافق کاهش تولید ؛

تولید نفت اوپک در ماه گذشته افزایش یافت

عصر بازار- تولید کشورهای اوپک در ماه مه بدنبال افزایش تولید نیجریه و لیبی که کاهش تولید سایر اعضای این سازمان را جبران کرد، افزایش یافت.ایسنا، این دو کشور از مشارکت در توافق کاهش تولید که از ژانویه به اجرا درآمد و در ماه مه به مدت ۹ ماه دیگر تمدید شد، معاف شده‌اند.

تولید نفت اوپک در ماه گذشته افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، این دو کشور از مشارکت در توافق کاهش تولید که از ژانویه به اجرا درآمد و در ماه مه به مدت 9 ماه دیگر تمدید شد، معاف شده‌اند.

    آماری که در گزارش ماهانه بازار نفت اوپک مشاهده می‌شود، جدیدترین چالش پیش روی این گروه را که همچنان با روند نزولی تجدید شده نفت و احیای صنعت شیل آمریکا در کشمکش است، نمایان می‌کند.

    طبق آمار مشاوران و تحلیلگران که به بازوی تحقیقاتی اوپک ارایه شده، اگر چه تولید در هر دو کشور نیجریه و لیبی به دلیل بی‌ثباتی سیاسی و خشونت پرنوسان مانده است، مجموع تولید آنها در ماه گذشته بیش از 350 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

    این میزان معادل بیش از یک چهارم محدودیت عرضه‌ای است که اوپک از ابتدای سال میلادی جاری اجرا کرده است.

    عراق که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، سومین افزایش بزرگ تولید را در میان کشورهای اوپک داشت و تولیدش بیش از 44 هزار بشکه در روز افزایش یافت. بغداد هنوز تولیدش را به حد کافی کاهش نداده تا به سهمیه 4.35 میلیون بشکه در روز که تحت توافق کاهش تولید برای این کشور تعیین شده است، برسد. این کشور در ماه مه 4.42 میلیون بشکه در روز تولید داشت.

    بر پایه گزارش ماهانه بازار نفت اوپک، لیبی و نیجریه باعث شدند مجموع تولید نفت اوپک به 32.1 میلیون بشکه در روز در ماه مه در مقایسه با 31.8 میلیون بشکه در روز در ماه پیش از آن افزایش پیدا کند.

    این سطح همچنان پایین‌تر از متوسط سطح تولید 33 میلیون بشکه در روز در سه ماه پایانی سال 2016 است که توافق کاهش تولید میان اوپک و شماری از تولیدکنندگان خارج از این سازمان از جمله روسیه اجرا نشده بود.

    اگرچه قیمت نفت برنت در ابتدای سال میلادی جاری که محدودیت تولید اوپک به اجرا درآمد، نزدیک به 60 دلار در هر بشکه رسید. اما از آن زمان رو به کاهش گذاشته است و قیمتها با افزایش دوباره فعالیت میدانهای نفت شیل آمریکا، به پایین 50 دلار در هر بشکه سقوط کرده است.

    تنها تولید نفت چهار کشور شامل عربستان سعودی، آنگولا، کویت و قطر در سطح توافق شده یا پایین‌تر از آن بود.

    بر اساس آمار منابع ثانویه، تولید از سوی عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده اوپک است، ماه گذشته به بیش از 9.9 میلیون بشکه در روز رسیده است. آمار رسمی عربستان که به اوپک ارسال شده، سطح تولید این کشور را حدود 9.8 میلیون بشکه در روز نشان می‌دهد.

    آمار جداگانه از سوی بازوی تحقیقاتی اوپک نشان می‌دهد متوسط قیمت هر بشکه نفت اوپک از 49.49 دلار در سال 2015 به 40.76 دلار در سال 2016 کاهش یافته است.

    بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، بولتن آمار سالانه اوپک نشان داد ارزش صادرات نفت اعضای این سازمان به 446 میلیارد دلار در سال 2016 رسید که 53 درصد نسبت به سطح سال 2014 که رکود بازار نفت در جریان بود، کاهش داشته است.

    اوپک و سایر صادرکنندگان ماه گذشته موافقت کردند کاهش 1.8 میلیون بشکه در روز از تولیدشان را به منظور کوچک کردن مازاد عرضه جهانی نفت خام تمدید کنند. ذخایر نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)  که گروهی متشکل از کشورهای ثروتمند است، در ماه مه 251 میلیون بشکه ماند که بالای متوسط 5 ساله بود.

    با وجود این، اوپک همچنان دیدگاه خوش بینانه ای نسبت به دورنمای اقتصادی جهانی دارد و در گزارش خود اعلام کرد بهبود تدریجی اقتصاد جهانی ادامه دارد و رشد قوی‌تر از حد انتظار در سه ماهه اول سال 2017، پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی جهان برای سال2017 را به 3.4 درصد می‌رساند که بالاتر از 3.1 درصد در سال 2016 است و انتظار می‌رود این روند مثبت در نیمه دوم سال میلادی جاری ادامه پیدا کند.

    اوپک پیش بینی خود از میزان رشد عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان غیراوپک در سال میلادی جاری را 110 هزار بشکه در روز کاهش داد و 58.14 میلیون بشکه در روز برآورد کرد.

    با این همه پیش بینی می‌شود تولید نفت آمریکا به تنهایی از میزان تقاضای جهانی در سال میلادی جاری فراتر رود.

    اوپک پیش بینی کرد تقاضای جهانی 1.3 درصد رشد کرده و به 1.27 میلیون بشکه در روز می‌رسد. در این بین، عرضه آمریکا 5.8 درصد یا حدود 800 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

    برچسب ها