عصر خودرو

معاملات روز گذشته بورس کالا و روند بازار آزاد نشان می‌دهد؛

آرامش شکننده بازار پلیمرها

عصر بازار- روز گذشته محصولات پلیمری در بورس کالای ایران در شرایطی عرضه شد که در یکشنبه جاری قیمت محصولات پلیمری روند قیمتی ثابت با جهت‌گیری منفی برای بیشتر گریدها رقم خورده بود. معاملات بورس کالا نشان می‌دهد که کالای جدیدی به زمره گریدهای جذاب معاملاتی افزوده شده که پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ را می‌توان از این گروه کالاها به شمار آورد.

آرامش شکننده بازار پلیمرها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی است که قیمت‌های پایه گرید‌های مختلف PVC و پلی استایرن‌ها پا در مسیری صعودی گذاشته و با افزایشی کم، روندی متفاوت را برای خود ثبت کردند. با بررسی و رصد شرایط قیمتی محصولات پایه طی هفته‌های گذشته شاهدیم که در هفته‌های پیاپی محصولات با افت قیمتی همراه بوده‌اند و در پی چند دوره کاهش نرخ، شاید به کف قیمتی رسیده و به نظر می‌رسد امکان کاهش قیمتی چشمگیر بیش از این وجود ندارد و به همین دلیل مسیری نسبتا با ثبات را طی خواهد کرد؛ ضمن اینکه کالاهایی چون PVC و پلی استایرن‌ها با افزایش محدود همراه بودند که این امر نشانگر جرقه‌های قیمتی در این هفته و انتظار افزایش قیمت برای دیگر کالاها در هفته‌های آینده است. با این همه انتظار داریم طی این هفته و هفته آینده حجم معاملات افزایش یابد و روند نزولی که هفته پیش به دلیل تعطیلات (کمتر از 40 هزار تن) در پیش گرفته بود را بر هم زده و باز هم به مرز 50 هزار تنی دست یابد.

    بازار داخلی

    بازار آزاد پلیمرها مدتی است که با کاهش قیمت‌ها رو‌به‌رو شده است، هرچند که افت ممتد قیمت‌های پایه در بورس کالا، خود دلیل قانع‌کننده‌ای برای کاهش نرخ در بازار آزاد خواهد بود. این در حالی است که عقب‌نشینی نسبی تقاضا در ماه رمضان، وجود عرضه مازاد بر تقاضا، کاهش نسبی حجم تولید در صنایع پایین‌دستی، احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها در هفته‌های گذشته و کاهش قیمت‌های جهانی متأثر از افت بهای نفت خام و خوراک مایع و مواد اولیه صنایع پتروشیمی مواردی بود که به کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد و بورس کالا منجر شد. این در حالی است که هنوز هم گریدهای جذاب در بورس کالا همچون پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی و نساجی و حتی گریدهای سنگین اکستروژن همچون EX3 با التهاب قیمتی رو‌به‌رو بوده و از نرخ‌های بالایی برخوردار هستند. این شرایط را باید در واقعیت‌های بورس کالا جست‌وجو کرد زیرا التهاب بورس کالا در نهایت به بازار داخلی منتقل شده یا هرگونه برتری تقاضا بر عرضه‌ها باز هم در بورس کالا خودنمایی خواهد کرد. به نظر می‌رسد این روند یعنی ضعف نسبی حجم معاملات و برتری عرضه بر تقاضا در روزهای پیش رو باز هم ادامه یافته و تا زمانی که فاز قیمتی در بورس کالا تغییر نکند، این روند ادامه خواهد داشت. در صورتی که قیمت‌های پایه به یک فاز با ثبات وارد نشود این روند ادامه خواهد داشت.

     

    کاهش 5 درصدی ارزش صادرات پلیمرها در فروردین ماه

    در روزهای اخیر جلسه کمیسیون صادرات انجمن ملی پلاستیک و پلیمر در ساختمان اتاق ایران برگزار شد. در این جلسه ضمن اشاره به موانع و مشکلاتی که در راه صادرات وجود دارد، آمارهایی درخصوص میزان صادرات تولیدات بخش پایین دست صنعت پتروشیمی گزارش شد. مهندس بهناز کاموسی، نماینده سازمان توسعه تجارت، سیمین کیمیایی نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و روح الله وحید کیانی کارشناس ارشد دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در این نشست حضور داشتند. رئیس گروه صنایع شیمیایی و پتروشیمی سازمان توسعه و تجارت ایران نیز در این نشست، گفت: بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت، صادرات مصنوعات پلیمری در فروردین ماه امسال 48 درصد افزایش یافته است. بهناز کاموسی در ادامه افزود: محصولات میانی، از نظر شکل ظاهری در زمره مواد اولیه پتروشیمی هستند و از نظر فرآیند برای تولید‌کننده داخلی دارای ارزش افزوده است.وی در ادامه درخصوص آمار صادرات در فروردین ماه سال جاری تصریح کرد: ارزش صادرات مواد اولیه پلیمری 285 میلیون دلار بوده که از نظر ارزش 5 درصد کاهش داشته است. حجم صادرات نیز 417 تن بوده که از نظر حجم 8 درصد کاهش را نشان می‌دهد. وی در ادامه گفت: پنج درصد یارانه نرخ تسهیلات صادراتی به واحدهای پیشرو صادراتی دارای زیر ساخت پرداخت شد. سعید ترکمان، عضو هیات‌مدیره انجمن ملی پلاستیک و پلیمر ایران، در نشست کمیسیون صادرات این انجمن، گفت: در کشور 8 هزار واحد صنعت پلاستیک وجود دارد که 500 واحد از آنها در عرصه صادرات فعال هستند.

    وی در ادامه افزود: 5 درصد یارانه نرخ تسهیلات صادراتی به واحدهای پیشرو صادراتی دارای زیر ساخت پرداخت شده اما به‌صورت پراکنده و واحدهای صنعتی تجمیع شده بهتر توانستند از آن بهره مند شوند. قیمت منطقه‌ای مواد اولیه پلیمری در دو ماه اول سال جاری مناسب و منطقی بوده و همین موضوع باعث ایجاد آرامش در بازار داخل شده است. ترکمان در ادامه یادآور شد: در روزهای آینده، قرار است که وام نوسازی توزیع شود و این نگرانی برای برخی از واحدها در استان‌ها وجود دارد که از جذب این تسهیلات جا بمانند. رئیس کمیسیون صادرات افزود: زمان توزیع این تسهیلات از طریق انجمن اطلاع‌رسانی می‌شود و واحدها برای دریافت آن باید به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مراجعه کنند. رئیس گروه پتروشیمی و پلاستیک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه این جلسه گفت: همگرایی و همفکری تشکل‌های صنعتی باعث شده تا تحرک در دفتر صنایع تکمیلی به وجود‌ آید و شرکت‌های پتروشیمی ملزم به رعایت منافع تولید‌کنندگان شدند.در ادامه این نشست، گزارشی از اولین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پلاستیک ایران که اردیبهشت ماه سال جاری در کابل پایتخت افغانستان برگزار شده بود، ارائه شد. در این نمایشگاه 44 شرکت ایرانی حضور داشتند و مجوز این نمایشگاه 5 ساله است و هر سال این نمایشگاه در کشور افغانستان برگزار خواهد شد.

    برچسب ها