عصر خودرو

سکه تحت‌فشار اونس و شاخص ارزی قرار گرفت

استراتژی جدید نوسان‌گیران دلار

عصر بازار- روز سه‌شنبه، دلار دومین افت متوالی را تجربه کرد تا به انتهای محدوده ۳ هزار و ۷۲۰ تومان وارد شود.

استراتژی جدید نوسان‌گیران دلار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، شاخص بازار ارز که روز دوشنبه 5 تومان از ارزش خود را از دست داده و به قیمت 3 هزار و 730 تومان رسیده بود، روز سه‌شنبه 3 تومان افت دیگر را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 727 تومان رسید. دومین کاهش پیاپی دلار در حالی به ثبت رسید که به‌نظر می‌رسد، نوسان‌گیران در 2 روز کاهشی از تاکتیک جدیدی برای نوسان‌گیری استفاده کرده‌اند. به گفته فعالان، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، معامله‌گران غیررسمی ترجیح دادند که در ساعات ابتدایی روز بیشتر در موقعیت فروش قرار بگیرند و پس از آنکه قیمت کمی در محدوده 3 هزار و 720 تومان پایین‌تر رفت، تغییر موقعیت داده و با افزایش مقدار خرید زمینه‌ساز افزایش قیمت شوند. در این شرایط، نوسان‌گیران از تغییرات رخ داده سود خواهند کرد، سودی که ریسک چندان بالایی برای آنها ندارد.

    به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، زمانی که قیمت دلار کشش زیادی برای رشد ندارد، نوسان‌گیران از استراتژی یاد شده برای نوسان‌گیری استفاده می‌کنند. در واقع، به عقیده برخی از بازیگران بازار، نوسانات رخ داده در معاملات اخیر بیشتر ناشی از تحرکات معامله‌گران غیررسمی بوده است. این در حالی است که عده‌ای کاهش بهای دلار در روز سه‌شنبه را بیشتر به کاهش ارزش این ارز در کشورهای همسایه و افت نرخ حواله درهم نسبت داده‌اند. همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از مرز روانی یک میلیون و 200 هزار تومان به قیمت یک میلیون و 199 هزار تومان رسید. یکی دیگر از عواملی که موجب افت فلز گرانبهای داخلی شد، کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر بود که تا ابتدای محدوده هزار و 260 دلار پایین رفت.

    دلیل کم‌تحرکی سکه‌بازان

    روز سه‌شنبه، سکه یک بار دیگر از مرز روانی یک میلیون و 200هزار تومان پایین رفت، هر چند با مقاومت بخشی از معامله‌گران چندان از آن فاصله نگرفت. یکی از مهم‌ترین دلایلی که زمینه‌ساز افت فلز گرانبهای داخلی شد، کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی بود. در واقع، طلای جهانی در 2 روز ابتدایی هفته چندان انتظارات افزایشی بازیگران سکه را برآورده نکرد و همین موضوع قیمت سکه را بیشتر تحت‌فشار قرار داد. در این میان، عده‌ای انتظار داشتند، سکه‌بازان مانند گذشته در برابر افت اونس در بازارهای جهانی با اهرم افزایش قیمت دلار در بازار داخلی مقاومت کنند. با این حال، روز سه‌شنبه این اتفاق نیز رخ نداد، حادثه‌ای که دو تفسیر متفاوت از آن در بازار وجود داشت. عده‌ای از بازیگران بازار باور داشتند، تقاضا در ماه مبارک رمضان به‌طور سنتی پایین می‌آید. به باور این دسته، این مساله موجب می‌شود که سکه‌بازان برای حمایت ازدارایی خود ریسک زیادی نکنند. این در حالی است که دسته دیگری باور دارند، نوسانات محدود شاخص ارزی در هفته‌های اخیر موجب شده که سکه‌بازان جسارت زیادی برای حضور در این بازار نداشته باشند. در واقع، بخشی از سکه‌بازان احساس می‌کنند، ممکن است برای حمایت از دارایی خود وارد بازار ارز شوند، ولی قیمت دلار نیز تکان چندانی نخورد و آنها در بازار همسایه نیز دچار ضرر شوند.

    در این شرایط، سکه روز سه‌شنبه تحت‌فشار متغیرهای اونس و دلار قرار داشت. در چهارمین روز هفته، فلز گرانبهای داخلی معاملات خود را زیر مرز یک میلیون و 200هزار تومان و با قیمت یک میلیون و 199 هزار تومان آغاز کرد. در ادامه روز، سکه تا نقطه یک‌میلیون و 197 هزار تومان پایین رفت، هر چند که در نهایت به نقطه ابتدای روز بازگشت. بخشی از معامله‌گران باور داشتند، آرامش نسبی سکه در شرایطی که دو متغیر اثرگذار اونس و دلار کاهشی بودند، نشان‌دهنده آن بود که قیمت به راحتی از کانال یک میلیون و 200 هزار تومان فاصله نمی‌گیرد و ممکن است طی روزهای آینده به کانال یاد شده بازگردد. به گفته یکی از تحلیلگران فنی بازار، زمانی که یک دارایی با اتلاف زمان در مسیر کاهشی قرار می‌گیرد، به سختی می‌توان از شکست قطعی کانال یاد کرد. در نتیجه، باید دید روند بهای سکه در 2 روز انتهایی هفته به چه صورت خواهد بود. به گفته عده‌ای از فعالان نوسانات بهای اونس در انتهای هفته و پس از اعلام نرخ بهره در جلسه فدرال رزرو می‌تواند معادلات بازار سکه را تغییر دهد و حتی موجب افزایش دامنه نوسانات شود. سکه در روزهای ابتدایی هفته یک بار تحت‌تاثیر نوسانات بهای طلای جهانی وارد کانال یک میلیون و 190 هزار تومان شده بود.

    برگشت از کف

    روز سه‌شنبه، دلار معاملات خود را در محدوده 3 هزار و 720 تومان آغاز کرد، این در حالی بود که روز دوشنبه تحرکات معامله‌گران موجب بازگشت این ارز از محدوده پیش گفته، شده بود. در چهارمین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 728 تومان آغاز کرد که کاهشی 2 تومانی نسبت به بهای بسته شده سومین روز هفته داشت. در ادامه روز، فشار فروش موجب شد بهای این ارز تا نقطه 3 هزار و 725 تومان نیز پایین برود. با رسیدن دلار به نقطه یاد شده خریدهای ارزی بالا رفت و قیمت به سمت محدوده 3 هزار و 730 تومان حرکت کرد. قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر برای این ارز ثبت شد، 3 هزار و 727 تومان بود. به گفته فعالان، نوسان‌گیران ارزی در دو روز اخیر تلاش کرده‌اند با افزایش فروش‌های ارزی تا زمان تسویه معاملات فردایی قیمت را در مسیر کاهشی قرار دهند. پس از مشخص شدن نرخ تسویه، این دسته در موقعیت خریدار وارد بازار می‌شوند و قیمت را در مسیر افزایشی قرار می‌دهند.البته، قیمت دلار به اندازه‌ای رشد نمی‌کند که بهای این ارز نسبت به روز پیشین در سطح بالاتری قرار بگیرد. در واقع، نوسان‌گیران در حضور بازارساز و کاهش تقاضا، توانایی زیادی در جا به جایی قیمت‌ها نداشته‌اند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار همین موضوع موجب می‌شود که نوسان‌گیران از استراتژی کسب سود در دامنه‌های محدود استفاده کنند. در این شرایط، آنها در ابتدا در موقعیت فروشنده قرار می‌گیرند، سپس بعد از مقداری کاهش قیمت مکث می‌کنند. در این شرایط، در صورت نبود نشانه‌های کاهشی بیشتر، نوسان‌گیران تغییر موقعیت داده و با افزایش خریدها سعی می‌کنند، قیمت را به نقطه ابتدای روز بازگردانند و از نوسان رخ داده کسب‌سود می‌کنند.

    افت همسایه‌ها

    درحالی‌که عده‌ای افت بهای دلار در روز سه‌شنبه را ناشی از تحرکات نوسان‌گیران ارزی دانستند، گروه دیگری در بازار باور داشتند، کاهش ارزش این ارز در کشورهای همسایه عامل مهم‌تری بود که قیمت را در جهت کاهشی قرار داد.به گفته فعالان، روز گذشته ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان کمی پایین‌تر آمد؛ همزمان نرخ حواله درهم نیز مقداری افت کرد تا این موضوع نیز قیمت دلار در بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار بدهد. قیمت دلار در بازار داخلی با نرخ حواله درهم رابطه مستقیم دارد و کاهش یکی منجر به افت دیگری می‌شود. به این ترتیب، گروهی در بازار نقش متغیرهای بیرونی در افت دلار را پررنگ‌تر از عوامل داخلی دانستند.

    برچسب ها