عصر خودرو

شرط‌بندی اونس بر انقباض آمریکایی

عصر بازار- نشست ماه ژوئن کمیته بازار آزاد فدرال رزرو امشب با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان خواهد داد.

شرط‌بندی اونس بر انقباض آمریکایی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، از همین رو، بازارهای سه‌شنبه یا حالت انتظاری داشتند یا به تصور افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا نوسان می‌کردند. انتظار برای تشدید انقباض پولی، صبح روز گذشته دلار را گران‌تر و طلا را ارزان‌تر کرد؛ چه افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی ایالات‌متحده تصویب شود و چه نشود، لحن بیانیه امشب به‌شدت دیده‌بانی خواهد شد تا چشم‌انداز روشن‌تری درباره سیاست پولی فدرال رزرو در دسترس باشد.شاخص دلار که دوشنبه تا عدد 13/ 97 واحد افت کرده بود، صبح روز سه‌شنبه رشد را تجربه کرد تا اونس طلا که دوشنبه تحت فشار قرار گرفته بود، تحت فشار بماند. اونس طلا که هفته گذشته روی بهای 1266 دلار ایستاده بود، دوشنبه با وجود تجربه محدوده 1270 دلاری، به بهای نهایی 1265 دلار رضایت داد. فشار دلار، روز سه‌شنبه نیز طلا را تحت فشار نگه داشت و این در حالی بود که بهای نفت خام در حال رشد بود. بهایی که تا ساعت 7 عصر روز گذشته برای اونس طلا ثبت شد، 1262 دلار بود؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری دومین هفته ژوئن رقم خورده باشد.

     

    انقباض فدرال

    فدرال رزرو ایالات‌متحده در نشستی که امشب پایان می‌گیرد، احتمالا با اشاره به اعتماد به روند رشد تورم - تا نرخ هدف 2 درصدی- نرخ بهره وجوه فدرال را 25/ 0 درصد دیگر افزایش خواهد داد. چنین انقباضی می‌تواند به رشد دلار و افت طلا بینجامد. با این همه، این رشد ممکن است آخرین رشد نرخ‌های بهره در سال 2017 باشد و این می‌تواند در ادامه سال، روندها را متاثر کند. اگر در نشست ژوئن، شاهد افزایش نرخ‌های بهره باشیم، این تنها چهارمین انقباض پولی پس از بحران مالی سال‌های 2008-2007 خواهد بود. فدرال رزرو در آخرین نشست خود در سال 2016 از احتمال 3 بار افزایش نرخ‌های بهره در سال 2017 سخن گفته بود؛ اما حالا برخی معتقدند که ممکن است دیگر تا پایان سال جاری میلادی، شاهد انقباض پولی نباشند. پیشتر مقبول بودن نرخ تورم و افت نرخ بیکاری به کف 16 ساله، چشم‌انداز خوبی را از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان ترسیم کرده بود؛ اما حالا با آنکه نرخ تورم به 3/ 4 درصد کاهش یافته، تورم ماه به ماه به حدود 5/ 1 درصد افت کرده است. حالا اگر چرخه‌ای که از دسامبر 2015 آغاز شد، با انقباضی دیگر تشدید شود،‌ عمده توجه‌ها به سیاست پولی ماه‌های آینده جلب خواهد شد. اشاره به بهبود وضعیت اقتصادی در بیانیه فدرال رزرو می‌تواند بازارهای جهانی را خوش بین کند؛ اما سرعت انقباض و اشاره احتمالی به موانع پیش‌رو نیز مهم است.

    روز سودگیری

    اونس طلا روز سه‌شنبه تحت فشار همین انتظارها بود مبنی‌بر اینکه فدرال رزرو نرخ بهره وجوه فدرال را افزایش خواهد داد، اما دوشنبه، این عمدتا سودگیری معامله‌گران بود که روند را کاهشی کرد. در اولین روز هفته میلادی با آنکه نتیجه انتخابات فرانسه و ایتالیا ریسک‌پذیری بازارها را افزایش داد،‌ ادامه تنش‌ها در سیاست داخلی آمریکا و تشکیل پارلمان معلق در بریتانیا که روند برگزیت را دشوار می‌کند، خرید طلا را بالا برد. به این ترتیب، اونس تا محدوده 1270 دلار بالا رفت؛‌ اما در این سطح قیمتی، فروش‌ها چنان افزایش یافت که اونس در نهایت یک دلار افت قیمت نهایی را نسبت به روز جمعه تجربه کرد.دوشنبه مشخص شد که سنای ایالات‌متحده روز سه‌شنبه میزبان جف سشنز، دادستان کل این کشور خواهد بود تا از او سوالاتی درباره اخراج جیمز کومی، رئیس پیشین اف‌بی‌آی توسط دونالد ترامپ و نشست‌های اعلام نشده او با مقام‌های روس پرسیده شود. هفته گذشته، جلسه شهادت جیمز کومی به‌صورت علنی برگزار شد. همچنین اعلام شده که دادستان‌های عمومی مریلند و بخش کلمبیا برنامه دارند که پرونده‌ای علیه دونالد ترامپ در دادگاه‌های آمریکا بگشایند. آنها مدعی‌اند که پرداخت‌های خارجی به کسب‌و‌کارهای رئیس‌جمهوری آمریکا برخلاف قانون اساسی این کشور است. افت روز دوشنبه بهای طلا در حالی بود که شاخص دلار در این روز تضعیف و بهای نفت خام تقویت شد.

    تا آخر هفته

    تحلیلگران اقتصادی «اکونومیک کالندر» بر این باورند که قیمت جهانی طلا طی روزهای آینده با کاهش شدیدی روبه‌رو نخواهد شد؛ مگر اینکه فدرال رزرو آمریکا سیاست‌های سختگیرانه شدیدی را اتخاذ کند. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اکونومیک کالندر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت‌تاثیر نشست فدرال رزرو آمریکا قرار خواهد داشت و انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا و منطقه یورو نیز عامل مهمی برای نوسان قیمت طلا خواهد بود. براساس این گزارش تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت طلا در روزهای آینده با کاهش چشمگیری روبه‌رو نخواهد شد؛ مگر اینکه فدرال رزرو آمریکا سیاست‌های پولی سختگیرانه‌تری را اتخاذ کند. پس از آنکه قیمت جهانی طلا هفته گذشته با افزایش روبه‌رو شد و تا سطح 1290 دلار در هر اونس بالا رفت، بار دیگر تحت‌تاثیر افزایش ارزش دلار با کاهش همراه شد و تا 1260 دلار کاهش یافته است. به‌نظر می‌رسد روند نوسانات ارزش دلار و بیانیه نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا می‌تواند تاثیر مهمی بر قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی داشته باشد. اظهارات جنت یلن، رئیس فدرال رزرو در پایان نشست چهارشنبه نیز تاثیر زیادی بر قیمت طلا و ارزش دلار خواهد داشت. گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که فدرال رزرو نرخ بهره را در نشست این هفته افزایش خواهد داد؛ ولی لحن بیانیه این نشست تاثیر زیادی بر گمانه‌زنی‌های مربوط به نرخ بهره آمریکا در نشست‌های آتی خواهد داشت. برخی تحلیلگران بر این باورند که فدرال رزرو امسال 3 بار نرخ بهره را افزایش می‌دهد. اگر فدرال رزرو در نشست چهارشنبه نرخ بهره را افزایش دهد این احتمال هست که ارزش دلار با افزایش و قیمت طلا با کاهش روبه‌رو شود.

    آمارهای مهم اقتصادی آمریکا و منطقه یورو نیز طی روزهای آینده منتشر می‌شود. نشست بانک‌های مرکزی ژاپن، انگلیس و سوئیس نیز تا پایان هفته جاری برگزار خواهد شد و سیاست‌های پولی و نرخ بهره جدید این کشورها نیز اعلام می‌شود. به‌نظر می‌رسد روند نوسانات ارزش دلار آمریکا طی روزهای آینده و وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به‌خصوص هند و چین تاثیر زیادی بر مسیر قیمت جهانی طلا خواهد داشت. نگرانی‌های سیاسی بین‌المللی به‌خصوص اوضاع آمریکا و در پیش بودن مذاکرات برگزیت نیز می‌تواند عامل مهمی برای نوسانات قیمت کالاهای راهبردی در بازارهای بین‌المللی باشد. اونس این روزها در حالی تحت فشار است که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت پیش از آغاز به کار بازارهای جهانی در هفته دوم ژوئن نیز نشان از بدبینی تحلیلگران به روند طلا داشت. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 18 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 4 نفر معادل 22 درصد پاسخ‌دهندگان افزایش، اما 11 نفر معادل 61 درصد، کاهش قیمت‌های طلا را در 5 روز کاری هفته جاری پیش‌بینی کرده‌اند. 3 نفر معادل 17 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. از آن سو در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو که بازتاب‌دهنده نگاه سرمایه‌گذاران خرد است 946 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 525 نفر معادل 55 درصد، افزایش و 317 نفر معادل 34 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. 104 نفر معادل 11 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    برچسب ها