عصر خودرو

"توتال" و "شل" متقاضی سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه پارسیان

عصر بازار- در حاشیه امضای تفاهم نامه بین ایمیدرو و شرکت ملی پتروشیمی مدیر عامل منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان از تمایل غول های صنعت همچون بی اِی اس اف، توتال و شِل خبر داد.

"توتال" و "شل" متقاضی سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه پارسیان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو و مرضیه شاهدایی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران - با هدف تسریع در روند جذب سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان، تفاهمنامه همکاری امضا کردند که قرار است این تفاهم نامه سبب افزایش سرعت در انتخاب و جذب سرمایه گذار در حوزه پتروشیمی شود.

    در این مراسم  که مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان، ‌مشاور این منطقه و تعدادی از مسئولان شرکت ملی پتروشیمی هم حضور داشتند، مهدی کرباسیان گفت: با این همکاری، گام بزرگی در جهت توسعه صنایع پتروشیمی در کشور برداشته شد و فعالیت منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان بیش از پیش خواهد شد.

    وی تصریح کرد: امکاناتی همچون آب،‌ برق و گاز برای دوران ساخت مهیا شده و به زودی سرمایه گذار بندر پارسیان نیز مشغول به کار می شود.

    کرباسیان ادامه داد: پنج شرکت بزرگ کشور تاکنون حضور خود را در این منطقه نهایی کرده و سرگرم دریافت مجوزهای لازم از شرکت ملی پتروشیمی برای سرمایه گذاری و احداث کارخانه های این صنعت هستند.

    رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین با اشاره به جایگاه جغرافیایی و اجتماعی منطقه پارسیان اظهار داشت: تسریع در فعالیت های این منطقه کمک قابل توجهی در ایجاد و رشد اشتغال، درآمد و در نهایت کاهش محرومیت خواهد کرد.

    وی همچنین خبر داد که سرمایه گذار بندر پارسیان مشخص شده و در هفته های آتی عملیات مقدماتی طرح را آغاز می کند.

    مرضیه شاهدایی پیش از امضای این سند همکاری گفت: ما با استفاده از تجربیاتی که در عسلویه و ماهشهر داشتیم، هماهنگی و مشارکت بیشتری برای حضور سرمایه گذاران صنایع پتروشیمی در منطقه پارسیان خواهیم داشت.

    وی خاطر نشان کرد: مشخص شدن سرمایه گذار بندر پارسیان،‌ باعث تسریع در جذب سرمایه گذاری برای احداث کارخانه های صنایع پتروشیمی می شود.

    طبق تفاهمنامه امضا شده،‌کارگروهی چهار نفره از دو طرف، مسئول ایجاد هماهنگی و تسریع در شناسایی سرمایه گذاران می شوند.

    حسن شاهرخی - مدیر عامل شرکت منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان جنوب - نیز در حاشیه امضای تفاهم نامه فوق به خبرنگاران گفت: پیشتر به سبب مرتبط نبودن ساختار سازمانی دو مجموعه ایمیدرو و شرکت ملی پتروشیمی، شاهد کندی امور سرمایه گذاری بودیم اما با این سند همکاری، مساله فوق برطرف می شود.

    شاهرخی با تاکید بر اینکه پیگیری و حمایت روسای دو مجموعه سبب امضای این تفاهمنامه شده است افزود: منطقه پارسیان که زیرمجموعه ایمیدرو فعالیت دارد،‌ با ارایه زمین و امکاناتی همچون آب،‌ برق و گاز و همچنین ایجاد سایر تسهیلات از جمله بندر، زمینه حضور سرمایه گذار را فراهم می کند و شرکت ملی پتروشیمی نیز با ارایه مجوز ساخت واحدهای پتروشیمی، سبب شکل گیری صنایع مربوطه خواهد بود.

    وی ادامه داد: سرمایه گذاری پروژه بندر پارسیان به 170 میلیون یورو می رسد که در این فاز اسکله ای با چهار پست در مدت سه سال احداث می شود.

    شاهرخی همچنین درباره برنامه احداث واحدهای پتروشیمی گفت: جذابیت های منطقه سبب تقاضای سرمایه گذاری شرکت هایی از اتحادیه اروپا و غول های این صنعت همچون بی اِی اس اف، توتال و شِل شده و شرکت های داخلی نیز تاکنون تعهد 10 میلیارد دلار سرمایه داده اند که این رقم یک چهارم کل سرمایه گذاری است که در طرح جامع منطقه تعریف شده است.

    به گفته وی، ‌در طرح جامع منطقه پارسیان، ظرفیت تولید سالانه صنایع پتروشیمی به 18 میلیون تن خواهد رسید که سرمایه ای در حدود 40 میلیارد دلار جذب می شود.

    مدیر عامل منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان یادآور شد: پارسیان زیرساخت ایجاد صنایع فولاد و آلومینیوم را نیز دارد و بخشی نیز به صنایع پتروشیمی اختصاص یافته است.

    برچسب ها