عصر خودرو

تحقق اقتصاد مقاومتی با حمایت از تولید و تثبیت نرخ ارز

عصر بازار- قیمت ارز از جمله موضوعاتی است که کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ثبات آن‌ می‌تواند کمک شایانی به تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور کند.

تحقق اقتصاد مقاومتی با حمایت از تولید و تثبیت نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، قیمت ارز از جمله موضوعاتی است که کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ثبات آن‌ می‌تواند کمک شایانی به تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور کند.

    در سال‌های گذشته و با شدت یافتن تحریم‌های ظالمانه دولت غربی علیه کشورمان با هدف متوقف کردن برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، واژه «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

    این واژه برای نخستین بار هم در دیدار کارآفرینان با رهبر انقلاب در شهریور سال 1389 مطرح شد؛ در این دیدار، مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برایی جهش» را معرفی کردند.

    رهبر فرزانه انقلاب در تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی فرمودند: «اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد».

    به هر حال در سال‌های اخیر موضوع اقتصاد مقاومتی از زوایای گوناگون مورد بررسی مسئولان و کارشناسان امر قرار گرفته و هر یک به بررسی ابعاد مختلف آن پرداخته‌اند، در این میان تثبیت قیمت ارز هم از جمله موضوعاتی است که کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ثبات آن‌ می‌تواند کمک شایانی به تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور کند.

    برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که نوسان نرخ ارز توازن کلی اقتصاد را به هم می‌زند و نظام بانکی را دچار مشکل می‌کند، تجربه فراز و نشیب‌های نرخ ارز در طول سال‌های اخیر هم نشان داد که تاثیر مستقیمی بر معیشت مردم داشته و قیمت بسیاری از کالاهای اساسی هم دستخوش این تغییرات قرار گرفت، چنین اتفاقاتی کار را به جایی رساند که امروز تثبیت نرخ ارز اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده‌ است.

    اقتصاد ایران به عنوان یک اقتصاد در حال توسعه و نفتی، همانند سایر کشورها نیازمند انتخاب نظام ارزی مناسب در راستای دستیابی به اهداف اقتصادی خود است، مشخصه‌هایی نظیر تنوع اندک در تولید، تنوع اندک در تجارت، بازارهای مالی ضعیف و توسعه نیافته و سایر مشخصه‌های دیگر اقتصاد نفتی ایران، ایجاب می‌کند، انتخاب نظام ارزی کشور متناسب با مشخصه‌های مذکور باشد.

    امروزه در مقابل فشار کشورهای بیگانه و تحریم اقتصادی دیگر جوامع، تقویت و حمایت از بنیان‌های اقتصادی کشور تحت عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود، در واقع می‌توان اقتصاد مقاومتی را تبلور اقتصاد در مقابل تحریم‌ها و فشارهای خارجی و شکوفایی اقتصاد ملی تعریف کرد.

    عملی کردن اقتصاد مقاومتی در جامعه تاثیر و نتایج مثبتی در عرصه اقتصادی به دنبال دارد که در نهایت رشد تولید داخلی و اقتصاد بومی را رقم می‌زند، از سوی دیگر این نوع اقتصاد با خودکفایی و استقلال اقتصادی ارتباطی مستقیم دارد، مقاومت در برابر تحریم‌های کشورهای بیگانه می‌تواند جامعه را از وابستگی برهاند و خوداتکایی و استقلال اقتصادی را رقم زند.

    بر این اساس، حفظ ارزش پول ملی، کنترل و ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمت‌ها آثار مستقیمی بر بهبود حوزه‌های مختلف کسب‌وکار و برقراری آرامش در بازارهای مالی، کالایی و خدمتی دارد، لذا دولتمردان و فعالان بخش اقتصادی باید با تثبیت قیمت ارز در راستای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی تلاش کنند.

    برچسب ها