عصر خودرو

رئیس کل بانک مرکزی اتریش خبر داد

افتتاح حساب های بانک مرکزی ایران و اتریش نزد یکدیگر

عصر بازار- رییس کل بانک مرکزی اتریش در حاشیه دیدار با همتای ایرانی خود، در جمع مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره بانک ها گفت: به تازگی دوره آموزشی در وین و با حضور کارکنان بانک مرکزی ایران برگزار شد که به شخصه از تخصص و حرفه‌ای گری آنها شگفت زده شدم.

افتتاح حساب های بانک مرکزی ایران و اتریش نزد یکدیگر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی ، این جلسه که روز یکشنبه 21 خرداد ماه انجام شد، "ایوالد نووتنی ضمن مفید خواندن گفت و گوهای مطرح شده" گفت: دیدار بسیار مفیدی با رییس کل بانک مرکزی داشتم که امیدوارم همکاری های میان دو کشور گسترش یابد. در این جلسات همکاری های مشترک میان طرفین پیگیری شد. از اصلی‌ترین موضوعات مطرح شده در این دیدار، افتتاح حساب های بانک مرکزی نزد یکدیگر بود.
    رییس کل بانک مرکزی اتریش هدف اصلی از این دیدارها را عملی شدن توافقات میان طرفین و بانک های تجاری اتریش و ایران خواند و گفت:  باید تلاش کرد که گفت‌وگوها را به واقعیت تبدیل کنیم. خوشبختانه برخی بانک های اتریشی مانند اُبر بانک (ober bank) و رایفایزن (Raiffeisen) با ایران همکاری دارند.
    وی در ادامه درخصوص حوزه منطقه یورو گفت: اتریش یکی از اعضای اتحادیه پولی اروپا و  نیز عضو شورای روسای کل آن است. در این بین یکی از اصلی ترین اهداف بانک مرکزی اروپا حفظ ثبات قیمت هاست؛ چراکه باید ازتورم بیش از حد از یک سو و تورم منفی و یا همان سقوط قیمت ها جلوگیری کرد.
    نووتنی با اشاره به بحران اقتصادی جهان و  تأثیرات آن بر اقتصادهای کشورها اظهار کرد: در حال حاضر بانک مرکزی اروپا سیاست انبساطی را دنبال می کند. در شرایط کنونی نرخ بهره صفر درصد و نرخ سود سپرده های بانک های تجاری نزد بانک مرکزی منفی 0.4 درصد است.
    رییس کل بانک مرکزی اتریش با بیان اینکه نظام بانکی اتحادیه اروپا در مقایسه با ایالت متحده نقش بسیار متفاوتی در اقتصاد ایفا می کند، گفت: برخلاف آمریکا، تأمین مالی در اروپا مبتنی بر بانک هاست، اما تأمین مالی در آمریکا از طرق بازار بورس انجام می شود و این یکی از اصلی ترین تفاوت ها میان حوزه یورو و آمریکاست. باید این نکته را مدنظر داشت که چنین تفاوتی برنحوه مقررات گذاری و سیاست گذاری بسیار اثرگذار است.
    نووتنی نسبت کل دارایی های بانک ها به تولید ناخالص داخلی را در اروپا مناسب ارزیابی کرد و گفت: میانگین دارایی ها در اروپا 290 درصد است که اتریش کمی از میانگین پایین تر است. این امر نشان از نقش بالای بانک ها در اقتصاد دارد.

    رییس کل بانک مرکزی اتریش با اشاره به مکانیزم ناظر واحد گفت: از دو سال گذشته بانک مرکزی اروپا تعیین کننده سیاست ها بوده و مسئولیت نظارت بر 108 بانک را برعهده داشته است. این نهاد در حال حاضر 80 درصد از مجموع دارایی های بانک ها را در اختیار داشته و برهمین اساس سیاست گذاری ها و مقررات گذاری را برعهده دارد.
    وی در ادامه افزود: پس از وقوع بحران های مالی در سال های 2007 و 2008 برای بانک ها این نیاز احساس می شد که باید از قدرت کافی برای مقاوت دربرابر ریسک های مختلف برخوردار باشند. خوشبختانه در شرایط کنونی سرمایه بانک ها نسبت به پیش از بحران 2 برابر شده است.
    نووتنی کاهش حجم مطالبات معوق را یکی از اصلی ترین نکات مدنظر سیاست گذاری های بانک مرکزی این کشور خواند و گفت: کاهش حجم مطالعات معوق از اصلی ترین مباحثی است که باید به آن توجه شود. البته همان طور که در گزارش صندوق بین المللی پول نیز مشاهده کردم کاهش حجم مطالبات معوق از اصلی ترین مباحث اقتصاد ایران نیز هست.
    عالی ترین مقام بانک مرکزی اتریش با بیان اینکه باید تلاش کرد ریسک های سپرده ها را پوشش داد عنوان کرد: فلسفه بال 3 به شدت بر بازارسرمایه تأثیرگذار است و تفکر انگلوساکسونی را متحول می کند. چراکه اقتصاد در آینده اتکای زیادی به بازار سرمایه خواهد داشت. در این بین تشکیل اتحادیه بازار سرمایه تا سال 2019 وظیفه سنگینی است که باید آن را اجرایی کرد. علاوه براین واسطه بازارهای سرمایه قوی، بانک ها را باید به عنوان یک منبع تامین مالی مکمل مطرح کرد که در عین حال به ثبات بیشتر سیستم مالی اروپا کمک می کند.
    وی در پایان درخصوص صندوق ضمانت سپرده خاطر نشان کرد: در اروپا تا مبلغ 100 هزار یورو سپرده ضمانت می شود. البته این راه حل متعلق به کل اروپاست و تنها به یک کشور اختصاص ندارد. کارکرد این صندوق این است که در شرایط اضطراری که در کشورهای اروپایی رخ می دهد ممکن است بانک ها با هجومی روبرو شوند که کل نظام بانکی را درگیر کند و یک کشور نتواند به تنهایی پاسخگوی سپرده گذاران باشد. از این رو اتحادیه بانکی ضمانت سپرده ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

    برچسب ها