عصر خودرو

بورس قطر شوک ناشی از تحریم‌های عربی را پشت سر گذاشت

عصر بازار- در حالی که دولت قطر نشان داده می تواند در مواجهه با تحریم های همسایگان عربش اقتصاد کشور را سر پا نگه دارد، بازارهای مالی قطر روز دوشنبه پس از یک هفته زیاندهی، تثبیت شدند.

بورس قطر شوک ناشی از تحریم‌های عربی را پشت سر گذاشت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، وزیر دارایی قطر زیان اقتصادی ناشی از این رویارویی را کم اهمیت خواند و گفت، دولت با وضعیت مالی خود و منابعی که برای تحمل فشارها در اختیار دارد «کاملا راحت» است.

    عربستان، امارات، بحرین و مصر یک هفته پیش با متهم کردن قطر به حمایت از گروه های تروریستی، کلیه روابط دیپلماتیک و ارتباطات حمل و نقل خود با این کشور را قطع کردند.

    بزرگترین تنش دیپلماتیک رخ داده در سال های اخیر در منطقه، موجب اختلال در واردات مواد غذایی و سایر کالاها به قطر شده و سبب شده تا برخی از بانک های خارجی فعالیت های تجاری خود در این کشور را کاهش دهند.

    روز دوشنبه مشخص شد که قطر می تواند مانع از گسترده شدن آسیب های اقتصادی ناشی از تحریم های کشورهای همسایه شود. برخی از کارخانجات تولید مواد غذایی این کشور برای بسته بندی مواد غذایی وارد شده از سایر کشورها نظیر برزیل در شیفت های اضافه کار می کنند. خطوط کشتیرانی نیز مسیر ترانزیتی خود را به جای امارات به عمان تغییر داده اند.

    چنین اقداماتی هرچند موجب افزایش زمان و هزینه حمل کالا به قطر شده ، اما به گفته اقتصاددانان، وضعیت موجود بعید است مانعی بنیادین در فعالیت اقتصادی قطر پدید بیاورد.

    در واشنگتن، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا به شدت از کشورهای تحریم کننده قطر حمایت کرده و گفته است این اقدامات به توقف تامین مالی تروریزم کمک می کند.

    تاکنون به نظر نمی رسد که اقدامات اتخاذ شده از سوی چند کشور عربی توانسته باشد، موجب کمبود قابل توجه کالاهای مختلف در فروشگاه های قطر شود. برخی از مردم قطر حتی جوک هایی در مورد تحریم های وضع شده توسط کشورهای عربی علیه قطر ساخته اند.

    برچسب ها