عصر خودرو

ذخایر طلای سرمایه‌گذاران دولتی جهان به بالاترین سطح رسید

عصر بازار- ذخایر طلای سرمایه گذاران دولتی جهان به بالاترین سطح خود در ۱۸ سال گذشته رسید.

ذخایر طلای سرمایه‌گذاران دولتی جهان به بالاترین سطح رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، این سرمایه گذاران با توجه به افزایش ابهامات ژئوپولیتیکی بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رأی گیری برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) اقدام به احتکار طلا کردند.

     بررسی 750 بانک مرکزی، صندوق بازنشستگی دولتی و صندوق ثروت ملی با 33,5 تریلیون دلار دارایی نشان می دهد که سرمایه گذاران دولتی در سال گذشته دخایر طلای خود را با 377 تن افزایش به 31 هزار تن رساندند که بیشترین میزان از سال 1999 تا کنون به شمار می رود.

    دن کایریاکوپولو کارشناس ارشد انجمن رسمی پولی و مالی (Omfif) به عنوان انجمن بانکداران مرکزی که این تحقیق را انجام داده است، در این باره گفت: سرمایه گذاران به دلیل افزایش قیمت طلا، به سمت این فلز گرانبها هجوم آورده اند.

    قیمت طلا بعد از رأی گیری برای برگزیت در ژوئن و سپس پیروزی ترامپ در انتخابات ماه نوامبر آمریکا، افزایش یافت. این در حالی است که طلا در چند هفته پایانی سال گذشته میلادی دوباره ارزان شد.

    آلیستر هویت رییس بخش هوش اقتصادی شورای جهانی طلا نیز اظهار داشت: تقویت دلار از دیگر دلایل سرمایه گذاران بخش دولتی برای افزایش ذخایر طلای خود بوده است. دلار در سال گذشته 15 درصد نسبت به پوند گران تر شد.

    وی افزود: بانک های مرکزی و مؤسسات دولتی چندین سال است که اقدام به افزایش ذخایر استراتژیک طلای خود کرده اند. بسیاری از بانک های مرکزی بازارهای نوظهور میزان قابل توجهی دلار در اختیار دارند و به همین دلیل اقدام به خرید طلا کرده اند.

    بانک های مرکزی روسیه، چین و قزاقستان از جمله سرمایه گذاران بزرگی هستند که سال گذشته مقدار قابل توجهی طلا خریداری کردند.

    ساکر نسیبه مدیر عامل شرکت مدیریت سرمایه گذاری هرمس نیز تصدیق کرد: مقابله با افزایش تورم از دیگر دلایل سرمایه گذاران بخش دولتی برای افزایش ذخایر طلای خود است.

    Omfif اعلام کرده است، اگرچه چشم انداز رشد جهانی در سال 2017 تثبیت شده است اما سرمایه گذاران دولتی همچنان نگران اتفاقات سیاسی هستند و ریسک های ژئوپولیتیکی بزرگترین دغدغه صندوق های بازنشستگی و ثروت ملی و بانک های مرکزی در 12 ماه آینده خواهد بود.

    بر اساس تحقیق این انجمن، سرمایه گذاران دولتی در دو سال آینده برای تولید بازده، بر روی دارایی های به اصطلاح واقعی مثل املاک و انرژی های تجدید پذیر تمرکز خواهند کرد.

    مجموع دارایی های سرمایه گذاران بخش دولتی جهان در سال 2016 به دلیل تقویت بازگشت سرمایه در صندوق های بازنشستگی، 1,3 درصد افزایش یافت. سرمایه گذاران دولتی اروپا حتی رشد سریع تری را تجربه کردند به طوریکه دارایی آنها در همین مدت 3.2 درصد افزایش یافت.

    در حال حاضر بانک خلق چین با 3 تریلیون دلار دارایی، بزرگترین سرمایه گذار بخش دولتی جهان است و بعد از آن صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی دولت ژاپن قرار دارد. صندوق نفت نروژ نیز بزرگترین صندوق ثروت ملی دنیا به شمار می رود.

    برچسب ها