عصر خودرو

یک کارشناس بانکی در پی ابلاغیه بانک مرکزی تاکید کرد؛

تغییر گام به گام در صورت های مالی بانک ها

عصر بازار- سال گذشته حدود ۳۰ درصد صورت های مالی بانک ها اصلاح شد و امسال هم بخشی دیگر از آن به استانداردهای بین المللی نزدیک می شود.

تغییر گام به گام در صورت های مالی بانک ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، عضو هیات مدیره بانک اقتصاد نوین در خصوص ابلاغیه بانک مرکزی برای تنظیم صورت های جامع مالی سال 95 گفت: تهیه صورت های مالی بانک ها بر اساس نمونه ابلاغی بانک مرکزی، کاری است که باید در بانک ها گام به گام و همراه با بسترسازی انجام شود.

    اصغر پورمتین با اشاره به اینکه در صورتی که بانک ها به طور یکباره این تغییرات را در صورت های مالی اعمال کنند مشکلاتی به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: در حال حاضر بانک ها با مشکلات زیادی از جمله وجود دارایی های مبهم، تسهیلات غیر منطقی و مطالبات معوق مواجهند که با وجود این مشکلات تهیه صورت های مالی در چارچوب مدنظر بانک مرکزی قدری مشکل است و باید حتما ملاحظات مربوط به آن را در نظر گرفت.

    وی با ذکر نمونه ای گفت: طبق نمونه منتشر شده صورت های مالی از سوی بانک مرکزی، بانک ها باید مشتری های خود را بر اساس تسهیلات جاری، سر رسید گذشته و معوق به مشتری های بدون ریسک، کم ریسک و پر ریسک طبقه بندی کنند. این در حالی است که  ممکن است برخی مشتریان به دلیل مطالبات دولتی، معوقات بانکی داشته باشند که در این طبقه بندی به عنوان مشتری پر ریسک تلقی شوند اما در واقع پر ریسک نباشند.

    پورمتین با اشاره به اینکه سال گذشته نیز بانک ها نتوانستند به طور کامل صورت های مالی خود را به نمونه ابلاغی بانک مرکزی تبدیل کنند،گفت: سال گذشته فقط حدود 20 تا 30 درصد این صورت های مالی اجرایی شد.

    این کارشناس بانکی معتقد است اینکه سال گذشته بخشی از صورت های مالی بانک ها اصلاح شد و امسال هم بخشی دیگر از آن به استانداردهای بین المللی نزدیک شود، بهتر از تغییرات فوری در صورت های مالی است؛ چرا که تغییرات یکباره این تلقی را ایجاد خواهد کرد که  بانک ها  بر اساس صورت های مالی جدید، زیان ده هستند.

    پورمتین در عین حال با تاکید بر اینکه برای اتصال به بانک های بین المللی باید صورت های مالی بانک ها تغییر کند، افزود: بهتر است بانک مرکزی این پروسه تغییر را گام به گام و در دوره ای مثلا 5 ساله انجام دهد تا به صنعت بانکداری شوک وارد نشود.

    وی در پایان به سه مشکل صنعت بانکداری برای ارتباط با بانک های بین المللی اشاره کرد و گفت: صورت های مالی غیر استاندارد، بالا بودن مطالبات غیر جاری و کم بودن سرمایه ها سه مشکل مهم بانک ها در حال حاضر است که باید با کمک بانک مرکزی و همکاری بانک ها برطرف شود.

    برچسب ها