عصر خودرو

کاهش سرمایه قطری ها در بورس دوحه

عصر بازار- تنش قطر همچنان در حال گرفتن قربانی در بازار ارز و بورس این کشور است و سرمایه گذاران عضو شورای همکاری خلیج فارس سرمایه های خود را از قطر بیرون می کشند.

کاهش سرمایه قطری ها در بورس دوحه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، در واکنش به تنش قطر با کشورهای همسایه خود، سرمایه گذاران در بورس، اوراق بهادار، و ارز قطر طی هفته گذشته ضرر کردند.

    این تنش ها موجب شد تا بورس قطر نزدیک به 11 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست بدهد. این مقدار کاهش بیشترین میزان افت این بازار، پس از سال 2010 محسوب می شود.

    هفته گذشته عربستان، امارات و برخی دیگر از کشورهای عربی روابط خود را با قطر قطع کردند.

    شاخص اصلی بورس قطر در پایان هفته گذشته 7.1 درصد سقوط کرد که بیشترین میزان افت آن از دسامبر 2014 است.این شاخص همچنین به بدترین شاخص بورسی جهان در سال جاری تا کنون تبدیل شده است.

    سرمایه گذاران عضو شورای همکاری های خلیج فارس (GCC) جزء عمده فروشندگان سهام شرکت های قطری بودند، از شروع تنش ها تا پایان هفته گذشته این سرمایه گذاران نزدیک به 500 میلیون ریال (137 میلیون دلار) از سهام خود در بورس قطر را فروختند.

    نرخ سود بین بانکی در قطر نیز به 2.16 درصد، بالاترین سطح خود در هفت سال گذشته رسید. این نرخ در عربستان 1.73 درصد و در امارات 1.48 درصد است.

    این واکنشی طبیعی است به نگرانی در مورد اینکه بانک های عربستان و امارات جریان نقدینگی به قطر را کاهش داده اند و پول تازه ای به این سیستم تزریق نمی کنند. روزها و یا شاید هفته ها طول بکشد تا قطر بتواند نقدینگی کشورهای GCC را جبران کند. همچنین این احتمال می رود که اعتبار صندوق میان بانکی قطری های نیز به  زودی پایان یابد زیرا تلاش می شود که نقدینگی حفظ شود.

    از سوی دیگر، پیش بینی می شود که ارزش ریال قطر نزدیک به 20 درصد کاهش یابد. این در حالیست که دولت قطر منابع لازم برای دفاع از ارزش پول خود را در اختیار دارد

    برچسب ها