عصر خودرو

عبدالرضا شیخان:

صنعت سیمان با رشد ملایم همراه است

عصر بازار- عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص چشم انداز صنعت سیمان کشور عنوان کرد: میزان افزایش تقاضا، نشان می دهد این صنعت با رشد ملایمی همراه شده و با توجه به دورنمای صنعت سیمان امیدواریم روند پیش رو تا پایان سال ادامه داشته باشد.

صنعت سیمان با رشد ملایم همراه است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، عبدالرضا شیخان با بیان اینکه میزان تولید سیمان کشور در دو ماه ابتدایی سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته تغییری نداشته است، گفت: در سال جاری، بازار محصولات سیمان به رغم عدم تغییرعرضه نسبت به سال گذشته با تقاضای بیشتری مواجه شده و 1.7 درصد رشد نشان می دهد.

    وی ادامه داد: میزان افزایش تقاضا، نشان می دهد این صنعت با رشد ملایمی همراه شده  و با توجه به دورنمای صنعت سیمان امیدواریم روند پیش رو تا پایان سال ادامه داشته باشد.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید بر اینکه اگر تولید کنندگان سیمان با تمام ظرفیت کار کنند جوابگوی نیاز داخلی کشور تا سال 1415 هستند، ادامه داد: با توجه به ظرفیت 83 میلیون تنی تولید سیمان به نظر می رسد این صنعت امروز نیازی به افزایش ظرفیت ندارد و اضافه شدن واحد تولیدی به نفع آن نخواهد بود.

    به گفته وی وضعیت سیمان در اردیبهشت ماه به حالت تعادل بازگشته و بازار های صادراتی نیز تقاضای خود را حفظ کردند اما در ماه رمضان ساخت و ساز کاهش دارد و به همین میزان نیز از تقاضا کاسته خواهد شد.

    شیخان ادامه داد: از آنجا که بازارهای صادراتی ما کشورهای اسلامی مانند عراق و افغانستان هستند در این ماه تقاضای سیمان در این کشور ها نیز کاسته می‌شود.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان با ذکر این نکته که برآورد های صورت گرفته از دورنمای بازار سیمان، نشان می دهد تا پایان سال 1397 این صنعت با تغییرات شارپی مواجه نمی شود، گفت: در صورتی که میزان صادرات محصولات سیمانی با افزایش همراه شود شاهد رشد این صنعت خواهیم بود.

    وی عوامل محرک افزایش صادرات سیمان کشور را برشمرد و ادامه داد: از یکسو افزایش امنیت مرزی ایران با کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان و از سوی دیگر تخصیص یارانه حمل محصولات سیمانی به نقاط دور شامل کشورهای آفریقایی می تواند در افزایش حجم صادرات موثر باشد.

    شیخان ادامه داد هم اکنون صنعت سیمان برای تخصیص یارانه حمل به نقاط دور دست در حال مذاکره با سازمان توسعه تجارت ایران است و ابراز امیدواری کرد: به زودی در این خصوص توافق لازم صورت گیرد.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان مشکل صنعت سیمان در کشور را غیر ساختاری دانست و گفت: ظرفیت تولید بالای سیمان باعث رقابت منفی در این صنعت می شود و در نتیجه درآمد حاصل از آن کاهش و دلالی افزایش خواهد داشت.

    وی ادامه داد: همچنین بدیهی است که تولید به نقدینگی نیاز دارد و تولیدکنندگان سیمان نیز برای افزایش نقدینگی به سمت عرضه غیر منطقی حرکت می کنند. 

    شیخان با بیان اینکه عوامل فوق الذکر مشکل اساسی صنعت سیمان است و درآمد و سود دهی تولیدات سیمانی را با کاهش روبرو می کند گفت: این چرخه  نیاز به اصلاح داشت و در نتیجه ما با توافقات انجام شده،عرضه سیمان را محدود کردیم تا با تقاضا به نقطه متعادل برسیم.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نحوه قیمت گذاری تولیدات این صنعت را تشریح کرد و گفت: قیمت محصولات سیمانی براساس میزان عرضه و تقاضا و با یک سقف مشخص تعیین می شود و نسبت به سال 95 تغییری نداشته است.

    وی ابراز امیدواری کرد سود دهی سال 96 شرکتهای سیمانی با رشد همراه شود و بیان داشت: خوشبختانه تولیدکنندگان بزرگ سیمان کشور در بورس فعال هستند و صورت های مالی نشان می دهد عملکرد آنها در سال 95 بهتر از سال 94 بود.

    برچسب ها