عصر خودرو

کاهش ۳۲ درصدی واردات و رشد یک و نیم برابری صادرات در کیش

عصر بازار- معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش با اعلام رشد یک و نیم برابری صادرات از کاهش ۳۲ درصدی میزان واردات در چهار سال دولت تدبیر و امید خبر داد .

کاهش ۳۲ درصدی واردات و رشد یک و نیم برابری صادرات در کیش
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، علی جیرفتی در نشستی اظهار داشت: کاهش میزان واردات، موفقیت بزرگی برای منطقه آزاد کیش محسوب می شود و سیاست های اجرایی دولت تدبیر و امید درچهار سال گذشته سبب شده میزان صادرات محصولات تولیدی جزیره کیش در بین سالهای 92 تا 95 رشد یک و نیم برابری داشته باشد.
    وی اظهار کرد: در سال 92 میزان صادرات در کیش به 54.7 میلیون دلار و در سال 93 این رقم به 81.4 میلیون دلار و در سال 94 با روند روبه رشد به رقم 105 میلیون دلار رسید و در سال 95 این میزان از مرز 137 میلیون دلار گذشت.
    جیرفتی با بیان اینکه افزایش آمار صادرات به دنبال رشد تولید محصولات حاصل می شود گفت: لازمه این رشد، افزایش تولید کالا و محصول با گسترش صنایع است.
    وی در مورد فعالیت های بخش صنعت گفت: در سال 93 کیش دارای 363 واحد تولیدی و صنعتی بود که تعداد آن در سال 94 به 397 واحد و در سال گذشته 427 واحد تولیدی و صنعتی رسید .
    معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش با اشاره به صنایع راکد و بلا تکلیف در سالهای گذشته اظهار کرد: در بین سالهای 92 تا 95 تعداد 687 واحد فعال شدند که علاوه بر افزایش میزان اشتغالزایی، رشد تولید کالا و خدمات و همچنین رونق کسب و کار را برای کیش در پی داشت.
    وی گفت: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تا کنون 63 واحد صنعتی با حجم سرمایه گذاری 9 میلیارد و452 میلیون ریال به بهره برداری رسیده و 73 واحد صنعتی و تولیدی جدید در حال ساخت است.
    جیرفتی بیشترین میزان صادرات از کیش را مربوط به تولیدات دارویی و پزشکی عنوان کرد و گفت: شناورهای دریایی، تجهیزات مهندسی نفت و گاز و محصولات آرایشی و بهداشتی در رتبه های صادرات قرار دارند .

    *کاهش 32 درصدی واردات / واردات 112 میلیون دلار مواد اولیه صنعتی به کیش در سال گذشته

    این مسئول در منطقه آزاد کیش در خصوص واردات کالا در چهار سال گذشته به این جزیره نیز گفت: میزان واردات در سال 92 به جزیره کیش 559 میلیون دلار، در سال 93 این رقم به 508 میلیون دلار، در سال 94 به 452 میلیون دلار و در سال 95 به 381 میلیون دلار کاهش یافت که با این آمار، میزان واردات در کیش 32 درصد کاهش داشته است.
    جیرفتی اضافه کرد: از میان 381 میلیون دلار واردات در سال گذشته، 118 میلیون دلار کالای تجاری، 151 میلیون دلار کالای مصرفی و تجهیزات حفاری و 112 میلیون دلار مواد اولیه صنعتی بوده است.
    نکته حائز اهمیت در واردات کالا به کیش این است که از کل آمار واردات 118 میلیون دلار مربوط به کالای تجاری است و دیگر آمارها به کالاهای مصرفی، تجهیزات حفاری و مواد اولیه صنایع اختصاص دارد.
    وی با یاد آوری اینکه جزیره کیش از گذشته مرکز پشتیبانی مهندسی و خدماتی سکوهای نفتی و تامین تجهیزات نفتی بوده است گفت: در میان صنایع کیش، فعالیت های مرتبط با مهندسی نفت و فنی با 29 درصد بیشترین موضوع فعالیت صنعتی در کیش است و محصولات آرایشی و بهداشتی با 17 درصد، صنایع دارویی و پزشکی با 13 درصد، صنایع چوبی و سلولزی با 8 درصد، صنایع لجستیک 8 درصد، تولید مصالح ساختمانی با شش درصد و الکترونیک با چهار درصد بیشترین زمینه های فعالیت های صنعتی را به خود اختصاص داده است .
    جیرفتی در پایان یادآورشد: صنایع غیر آلاینده ای در حوزه های مختلف در کیش فعالیت دارند که آمار 15 درصدی را به خود اختصاص داده اند.

    برچسب ها